Rastlös häst?

pigleton

Trådstartare
Har tidigare skrivit ett inlägg om damen som inte vill stå uppbunden utan mycket hellre vill vara lös. Hon står still när hon är lös med grimskaftet över halsen men så fort hon blir uppbunden, jazzar hon fram och tillbaka och skrapar med hoven. Försöker ha henne så lite upbunden som möjligt men samtidigt vill jag inte helt släppa det då jag vill ha henne stå still och uppbunden när hovslagare eller massör är där samt när jag måste gå bort till sadelkammaren och hämta saker och så.

Nu har hon dock blivit värre. Så länge hon är lös är det lugnt, hon står still, kikar lite vad man gör men står nästan och sover med huvudet sänkt under skötsel. Så fort jag binder upp henne sätter stora väderkvarnsframbenet igång och vevar och vevar, oavsett om jag står bredvid eller inte. Står jag bredvid säger jag ett bestämt nej! och då¨slutar hon för en stund men börjar istället gå fram och tillbaka. Går jag ifrån henne har hon nu börjat stå och studsa på gången hon reser sig upp och ner när hon inte skrapar eller går omkring. Det blir nästan levad-liknande småstegringar och precis lagom vad grimskaftet tillåter.

Det här känns inte så himla kul eftersom det räcker med att jag vänder ryggen åt henne 10 sekunder för att hämta nåt så börjar hon. Linorna är inte extremt korta, hon kan röra på huvudet relativt mycket när hon står på rätt plats (står hon och hänger fram eller bak blir det naturligtvis mindra)

Så, vad göra? Skälla på henne hjälper inte, hon är rätt oberörd inför sånt. Jag har även provat att ignorera henne och bara låta henne vara, då förvärras det hela tills hon är i gränslandet för att gå omkull och slita sönder både grimma och linor. Damen ifråga är ett rejält halvblod på ca 170 rätt grov i typen så hon är inte så smidig när hon går på.

Sv: Rastlös häst?

Vad gör hon ifall du fäster henne i endast en lina?

Står jag bredvid är det lugnt, kanske att hon går nåt steg fram. Går jag därifrån, så går hon omkring så mycket linan tillåter, och röjer allt i sin väg, hinkar, krokar m.m. skulle jag binda henne kortare på en lina så tror jag att hon skrapar även då. Får testa... grejen är ju bara att hon kan komma runt rätt långt enbart fastbunden i en lina.

prova bind henne kort i boxen, 3dm, ganska högt upp så hon inte får kraft om hon kastar sig. ta gärna en cykelslang och bind fast grimskaftet i så det inte blir ryck i nacken. låt henne stå 15 min och tillrättavisa henne inte när hon börjar skrapa, stegra sig osv. vissa hästar gör detta just för att få uppmärksamhet. gör detta då och då på olika platser där det är riskfritt för dig o hästen.

min höll på likadant ett tag,provade balsnören i grimman (inte att rekommendera) så han kunde slita sig loss och inte få nackskador. det resulterade i att han slet sig varje gång han blev uppbunden!

det är svårare med uppbindning i gången i 2 linor, hästen får mer utrymme att sprattla runt på, och kan då också stegra sig mera, se till att det inte ligger bråte i närheten som den kan skada sig på. min pålle gick att binda upp i gången utan problem efter att han fick boxuppbindningen..

man får prova sig fram helt enkelt...lycka till!

Jag har inga bra ideér att förmedla bara en tanke. Kan det inte vara så att hästar, som faktiskt är flyktdjur, kan uppleva det obehagligt att sitta fast och att vissa har svårare att acceptera det än andra? Jag vet förstås också att det är otroligt vanligt att hästar börja skrapa med hovarna när de vill ha uppmärksamhet. Det var bara något jag började fundera över. :confused:

Det är helt naturligt att hästen inte vill sitta fast! Hästen är ett flyktdjur,och när man binder upp den har man spärrat dens flyktväg. Då kan man ju förstå vatt hästen får panik när den tänker: "om det kommer något farligt nu,har jag ingen möjlighet att fly,utan kommer att bli dödad(eller nåt annat hemskt)".
Så kan man inte låta henne stå lös? träna henne att stå still även när du går iväg längre,eller försvinner utom synhåll(typ som platsliggning för hund... :D ).
du kan om hur man gör i tex "dansa med hästar".
Och när hovslagaren är där kan du väl stå och hålla i grimskaftet?
lycka till!

Klart att jag kan träna henne mer på att stå still. Problemet är bara att det inte bara är jag som ska kunna hantera henne utan även mina voltigetjejer, och det känns inte som en bra idé att de ska ha henne lös.

Tror dock inte riktigt på att hon skulle ha panik, mer skittråkigt att stå fast. Hon är en nyfiken själ och gillar att ha koll på saker och ting. Är inte sorten som får panik överhuvudtaget.

Helt sant, provade och binda henne på halvlång lina (1 st) och då promenade hon runt, men skrapade inte. Satte henn kort och då började vevandet igen.

Uppmärksamhet tror jag mer på än panik, eftersom hon inte speglar någonsomhelst panik i blicken samt lugnar sig när man kommer i närheten.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama