Sv: Raspning

förlåt trådlåningen :o

ha ha, nej det känns faktiskt inte något konstigt :D vi köpte henne av en uppfödare vi känner för 27 år sedan, då hade hon haft 4 föl. sedan har hon mest gått som "sällskapstant" först va det grannbarn som red och körde henne, sedan har mina egna ungar ridit och kört henne (körs fortfarande, men helt på hennes villkor :p ):love:

sedan har hon nog väldigt bra "gener", hon hade en fångvarning runt-85 annars hade hon sitt första klinikbesök förra året pga. skada (tillfogat :cry: ) därimot träffar hon veterinären rätt ofta för jag tror inte jag kommer att se "när det är dax" utan lämnar det beslutet till min vet. han gör "hälsokoller" med jämna mellanrum :) hon böjdes faktiskt u.a förra året :p

Hihi. fy vad sött. 27 år sedan. Det är inte klokt vad lång tid egentligen. jag har haft min häst i ett år, och jag tycker det är otroligt länge. känns som jag haft honom hela livet.
Men vad skönt att hon fortfarande är igång. var det en shettis? De brukar ju vara otroligt tåliga.
Vi har en shettishingst i grannskapet som nog är runt 30 nu tror jag. han får de mata med någon grötliknande sörja, för han kan inte tugga själv. Sen måste han gå i egen hage, eftersom han är hingst, och det tycker han är tråkigt. haha, han har blivit gråfux på senare dagar.

Låter mysigt att ha en gamling att ta hand om. Dock tror jag inte att jag hade klarat att se när de blev sämre. Jag vill verkligen inte vara med, när min häst inte orkar resa sig och börjar gå knaggligt.
Men det är väl ett tag kvar tills dess får vi hoppas. han är ju trots allt bara 17 :D

Gud förbjude att rutinraspningen snart skall sluta, behandla inte problem om de inte finns. Det är ett utmärkt sätt att orsaka problem!!!!

//Tandläkaren

Jag har hört av kunnigt folk att raspning förkortar hästens liv ?
Jag vet inte, men ni som raspar hästarnaas tänder, varför? Ja skulle nog bara gör det om det var något vasst som störde..

Har jag med hört. Att man raspar ner ytor som behövs, och som sedan inte växer ut igen.. Eller har jag helt fel nu :crazy:

men det är ju just det man gör. raspar när det behövs.

man behöver ju undersöka hästen ibland, pricis som man gör med sina egna tänder :angel: för att upptäcka ev. problem i tid ;) hästar kan ha både hakar, skarp bett och våg bett + en hel del andra problem med foder inpackningar osv.åtgärdas inte problem i tid så kan inte hästen tillgodogöra sig maten tillslut, eller bara "tuggar bollar" som ramlar ut.

Men vad bra att andra oxå hört det då, men ni/dom som raspar regelbundet, varför? vi människor går ju inte direkt och filar ner våra tänder.. en tanke bara..

2 av våra hästar behöver raspas regelbundet pga. den typ av "problem" dom har (den ena pga. ålders problem. hon är 36, den andra har våg och skarpbett). sköts inte det så får dom ju inte i sig det dom behöver. om man går tillbaks till 80 talet och tidigare så va det oftast hovslagaren som fixade tänderna, och avmaska - det kom veterinären och gjorde vid behov genom att föra ner en slang i näsan till magen. utvecklingen går ju framåt ;)

KL En bra uppsättning moderna raspar ger samma precision som maskin, däremot sparar maskinen mkt på kroppen när man måste ta mycket.
PL med masin o handraspar

Hästars tänder "växer" hela livet för att kompensera för slitaget. Vad vi gör är att fixa till där slitaget är ojämt.
PL

Vi hade tandläkaren ute i förrgår för att kolla. Min häst har inte visat någonting över huvudtaget, inget kastande med huvudet eller så. Ändå hade han två vargtänder som drogs ut och hakar som slipades ner med maskin.
Vi misstänkte inget fel alls, utan tog ut tandläkaren för att ha det som rutin varje år så man vet att allt står rätt till. Rekommenderar alla att göra så, det märks som sagt inte alltid.
Hela kalaset gick på 1500.-.

Hästars tänder "växer" hela livet för att kompensera för slitaget. Vad vi gör är att fixa till där slitaget är ojämt.

men ojämt borde det väl vara? om våra tänder skulle vara helt släta skulle det inte gå att tugga?!

ja menar, räcker det inte med att raspa om det är något vasst som stör? vet en massa hästar som klarar sig alldeles utmärkt utan raspning..

Senast ändrad av en moderator:

Min häst fick sina tänder kollade förra veckan när vet ändå var i stallet o kollade några andra. Det var antagligen pållens första tandkoll (vi har aldrig gjort nån koll så länge vi haft henne).
Hon var jätteduktig! Stod helt still med den där grejen som håller upp munnen, så länge jag stod jämte och klappade och berömde. Fast det såg ut i blicken på henne som att det var det värsta hon varit med om! Ibland blir man förvånad.
Inga fel var det heller, allt såg perfekt ut. :D

visst finns det hästar som har tänder som inte behöver så mycket tandvård. jag har ju själv en som aldrig behövt någon raspning under sina 9 år, MEN han är på kontroll varje år för att kontrollera att det inte blivit några hakar eller vassa kanter.

det "ojämna" slitaget är ju just att det kan bli vassa kanter och hakar, får dom det och man inte åtgärdar det så "skär" dom kanterna så småningom sönder slemhinnorna inne i kinderna. till slut kan ju inte hästen tugga fodret som den ska (det gör ont) och inte tillgodogöra sig det den behöver.

min "gamling" är 36 år, hon har reg. skötta tänder och sina första 15 år rutinraspades hon av hovslagaren (det va det vanligaste förr) sedan är hon skött av min veterinär. hon har fortfarande mycket tand kvar även om bettet numera påminner om ett näbb.

jag vet en massa människor som klarar sig utmärkt utan tandvård, men en del tänder fattas ;) och tandsten kan förutom dålig andedräkt även ge tandlossning.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle ta ut en riktig hästtandis då o då för att kolla igenom alternativt någon du vet är kunnig inom tandvård på hästar. En del vet. har jag fått intrycket bara raspar oavsett om det behövs eller inte och kan göra mer obehag än nytta. Man måste ju inte raspa alls om inte tänderna slits snett/bildar taggar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej Någon som har häst som har tätt mellan tvärutskotten i ländryggen? Vår häst har fått kortisonbehandling och nu väntar arbete för...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: Smultron
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
503
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka