Raspning av tänder..

Sv: Raspning av tänder..

tintilar skrev:
Mycket tacksam för ett jättebra svar! :bow:
Jag syftade dock på att hästen växer, inte tänderna. Alltså käken. Men det kanske inte stämmer? Varför sliter unghästar mer än äldre på sina tänder?

Tänderna växer på unga hästar. Har hästen då under- eller överbett blir det snabbare hakar än hos äldre hästar.

Jag har t ex fått åka in med min valack till TL minst en gång om året då han får hakar bak pga underbett. Nu är hästen 10 år o kanske räcker det åka in mer sällan.

Stoet har perfekt munhåla o hon har aldrig behövt slipas för hakar el dyl. Där görs alltså ingenting.
 
Sv: Raspning av tänder..

Kan inte annat än hålla med! :bow:

Det verkar vara många som fortfarande jämför dagens hästar med vildhästen, iaf med verkning och tänder och annat som inte går att jämföra då vi har helt andra hästar idag som används till saker och inte bara går o skrotar.
 
Sv: Raspning av tänder..

calfboy skrev:
vi raspar för att vi ger den hö, som den slipper att slita loss och tugga på så nogrant, vi ger den pellets som är sönderslagen föda, hästens tänder växer inte bara när den är föl, utan ända upp till den blir 20 år, tänderna växer runt 2 - 4 mm om året, vid 20 år så slutar de växa och de håller då i ca 10 år beroende på om det är dammig föda, då det kan slipa ner dom mer eller mindre...
sammanfattning: unga hästar får grovfoder för att växa, sliter inte ut sina tänder lika mycket som gammla, tänder växer i 20 år, tandraspar gör man för att de får färdigslaget foder och inte betar året runt och tuggar på bark som i sin frihet skulle ha gjort.
Hö eller betat spelar inte så stor roll när det gäller nötningen av kindtänderna, däremot så mår framtänderna bättre av att beta. :smirk: Tänder ska raspas när det behövs, inte varje år utan utifrån individens behov. Hakar kan uppstå pga bettfel, hönät, bett mm. En häst som har ett väl tillpassat bett, äter från marken och har ett korrekt bett behöver sällan åtgärdas årligen, däremot bör de som sagt var kontrolleras årligen och då bör munstege användas av kunniga personer.

Tintilar: Personligen skulle jag aldrig släppa loss en sk. "hästtandläkare" på någon av mina hästar, lika lite som en Strasserverkare skulle vara välkommen.
 
Sv: Raspning av tänder..

alltså då vill jag lägga in en fråga. jag är egentligen "emot" allt som inte är "naturligt" för hästen (trots att jag utövar det själv, tex har hästen skodd, låter den gå med täcken, har den uppstallad, raspar tänder m.m.). Mitt fullblod har ett överbett (ca 1 cm) så då slits ju inte tänderna "normalt", eller? för min vet raspade tänderna i vintras o då var det ca 2 år sen sist och han sa att dom var extremt fula. En häst i friheten, som har överbett, dör den om tänderna inte slits som dom ska?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 094
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 084
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp