Rasp eller maskin vid koll av tänderna?

Sv: Rasp eller maskin vid koll av tänderna?

Detta måste ju bero på hur hästens tänder ser ut. Har du en häst med en "normal" mun ska en vanlig raspning räcka. På min var vi tvungen att göra med maskin första gången när han hade hakar på 3 cm, men nu räcker det med rasp en gång per år. Använder du maskin krävs oftast att du måste sedera hästen, vilket normalt inte behövs för en raspning.

utbildad tandläkare och då vet dom vad som behövs :bump:
ingen annan skulle få pilla på tänderna på mina hästar:eek:

Detta måste ju bero på hur hästens tänder ser ut. Har du en häst med en "normal" mun ska en vanlig raspning räcka. På min var vi tvungen att göra med maskin första gången när han hade hakar på 3 cm, men nu räcker det med rasp en gång per år. Använder du maskin krävs oftast att du måste sedera hästen, vilket normalt inte behövs för en raspning.

Jag har inte haft hästen så länge och det är första gången vi ska gå och titta på tänderna. Kan det då vara läge att ta en vanlig raspning till att börja med innan man vet om det är något särskilt som måste åtgärdas?

Har du en utbildad tandis, så vet hon/han vad som måste göras. Om det måste göras mer än raspas så blir det nog ett återbesök. Lycka till !

Har du en utbildad tandis, så vet hon/han vad som måste göras. Om det måste göras mer än raspas så blir det nog ett återbesök. Lycka till !

Tror faktiskt inte att han är utbildad tandläkare, det är veterinären på ATG-kliniken på Södertörn som ska titta på tänderna, hoppas att det duger... :crazy:

jag skulle aldrig använda något annat än en duktig veterinär på mina hästar.

kör dom till kliniken där vet. sederar, hästen ställs i "tvångsspilta" med huvudet "fixerat" (så den säkert står still). veterinären vi använder har maskin och han är väldigt intresserad/kunnig om hästens tänder.

kostar från 800 och uppåt beroende på vad som behöver göras.

jag skulle aldrig använda något annat än en duktig veterinär på mina hästar.

kör dom till kliniken där vet. sederar, hästen ställs i "tvångsspilta" med huvudet "fixerat" (så den säkert står still). veterinären vi använder har maskin och han är väldigt intresserad/kunnig om hästens tänder.

kostar från 800 och uppåt beroende på vad som behöver göras.

Instämmer! Det jobb som görs med vanlig rasp kan göra mer skada än nytta. Det bästa är att hästen undersöks grundligt. Med sedering, munstege, lampa, slipmaskin etc.
Min häst hade svårt att hålla hullet. Jag har låtit raspa hans tänder tidigare. Förra året kom en riktig hästtandläkare ut till vårt stall med all sin utrustning och erfarenhet och han kunde korriger ganska stora fel på min hästs tänder.
Efter detta har han börjat tugga på bettet vid ridning och gått upp i vikt. Tidigare lämnade han ofta mycket hö. Nu äter han upp allt. Han känns helt enkelt mer tillfreds med sin mun.

Tyvärr är inte alla veterinärer på klinikerna super kunniga när det gäller häst tänder. Som jag förståt det så gås detta igenom ganska snabbt på vet. utbildningen. Sen finns det självklart vet på klinikerna som verkligen kan detta. Men man ska se till att få någon som jobbar med tänder kontinuerligt. Bästa är om man får någon som är just häst tandläkare.

HeJ!

Nu senast lät jag en "tandläkare" titta på min tjej. Hon visade exakt vad som var fel, hur tänderna växt och så och raspade bort "felen" med olika små raspar. Hon tittade noga i munnen och kände och även jag fick känna.

Häst var inte sederad, däremot gjorde hon sej en egen "tvångsspilta" inne i en hörna i boxen. Häst verkade faktiskt tycka att raspningen var ganska skön, munstegen däremot gillade hon inte riktigt när den kom på.

Nu ca 1 vecka efter har häst blivit bättre i munnen ridmässigt och bråkar inte allt med bettet längre, så nåt rätt gjorde tjejen:-)
Inte kostade det multum heller, och häst slapp åka någonstans.

/ Lavinia, som egentligen helst har någon "svenskutbildad", dock ej vanlig vet med stor rasp.

Det spelar ingen roll vilket verktyg som används, det viktiga är vem som håller i det! Det är lättare att korrigera hakar mm med hjälp av en maskin, men samtidigt är risken att man tar ner för mycket betydligt större om man inte kan hantera instrumentet eller inte har ställt en korrekt diagnos. Många av de maskinella raspar som sälj är dessutom klumpiga och orsakar ofta mer skada än nytta. Kylning krävs alltid vid maskinell raspning eftersom värmeutvecklingen annars kan skada pulpan med pulpit till följd. Detta har många hästtandläkare tyvärr förbisett.

Manuell rasp är inte fel att använda, däremot är det helt tokigt att sticka in en ledad rasp i munnen på hästen och "rutinmässigt" fila av vassa emaljåsar utan att först ha gjort en ordentlig undersökning med spekulum och fullständig belysning. För att kunna arbeta med önskvärd precision med manuell rasp krävs också att man har en uppsättning raspar med olika vinklar och blad på - en rasp går aldrig att göra ett bra jobb med.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: Zetly
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
470
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka