C

Corban

Har precis fått hem en d ponny till mitt stall . Hon kom i söndags. Ser redan nu att hon är aldeles för smal och ägarna säger att hon har oerhört lätt att tappa hullet. Vilket hull undrar jag. :/ Måsste verkligen ha hjälp med vad jag ska ge henne för att hon ska lägga på sig! . Hon får 2 liter krossad korn, en halv liter grov kraft och 3 dl betfor. B-vitamin - Alboga2 och fri tillgång på ´mineraler. . 12-13 kg hö om dagen . . . Nån som kan komma med nått förslag? hat ju inte hatt henne så länge och ägarna gav henne bara en liter korn och en liter betfor . .

Sv: Rasar??

Som vanligt... Vad har du för värden i ditt grovfoder? Det är alltid det man utgår ifrån för att kunna ställa en vettig foderstat. Det mesta av den näring din häst behöver kommer från grovfodret eftersom det är den största givan i foderstaten. Ett grovfoder med låga värden = mer annat foder för att kompensera. Ett bra grovfoder = kan räcka med
bara det...

Sen var det ju det här med foderstat för enskilda hästar... Läs i den nålade tråden.
//marti

okok :P ..jo ja vet .men ja mena inte att nån skulle beätta hur mkt ja ska hge henne osv. . utan om ngn vewt nån olja,nåra bra mineraler?vitaminer? nått som stärker . .::rofl: :)

A och O i en hästs foderstat är grovfoder! Om grovfodret av någon anledning inte räcker till så måste man ge tillskottsfoder. Har man ingen analys så kan man bara gissa vilt om vad som skulle kunna passa...

Det florerar ett antal olika uppfattningar här på Buke om vad som är bra för en fet respektive en mager häst men jag vidhåller att en analys på grovfodret och en foderstat som grundar sig på dessa fakta är bäst i längden.
//marti

Det du beskrev att du gav henne har hon alltså precis börjat få? Alltså, du har ökat maten från vad hon fått tidigare? I så fall skulle jag avvakta och låta henne vänja sig vid det här och hålla koll på vad som händer. Mät gärna en gång/vecka på samma ställe så blir du inte lurad av att ögat vänjer sig vid hur hon ser ut.

Ja, jag har altså ökat med en liter korn . Hoppas att det hjälper. . hon ska få det ett par månader framm, men jag menar. . finns det nått almänt man kan ge henne som gör att hon inte "rasar" i vissa perioder ? . .Är det bättre med ensilage än hö xempelvis?? sånna saker. . för, hon är väldigt nere i vikten nu. . knappt så man vill rida på henne altså:/:S

1 liter kornkross motsvarar ungefär 300-400 gr vilket innehåller mellan 3,3-4,4 Mj och 27-36 gr smbrp beräknat på standarvärden för korn.

Det är bra att du ger mycket grovfoder. Fortsätt med det!

Hö kontra silage beror helt på värdena, dåligt ensilage, bra hö då väljer man hö, tvärtom dåligt hö, bra silage då väljer man silage. Om man väljer silage måste man också tänka på att ge mer med tanke på ts-halten.

Det har väl också skett ett höbyte antar jag då pållen flyttat till dig? Då blir det ju ännu svårare att anpassa foderstaten då det förra höet kan ha varit både bättre och sämre...
//marti

hon gick på hö där med, men i ena hagen hade dom rundbalar med hösilage. . så hon har ätit båda. . Höt vi har har jag inget värde på menb det är tagit innan missommar och har då troligtvis högt värde .. Men får vänta nån månad iallafall, mäta o hålla kolla anars får ja välfråga er här igen :)

Jag håller med marti130 i allt han skriver.

För övrigt är mitt bästa råd till dig, pga ovetskap om grovfodren han fått och nu får (eller finns det analys på båda två?), att du ska börja ge den LUSERN. Minst 1kg/dag.
Du skulle också kunna köpa linfrökaka och ge den 100-200gram om dagen.

Lusern räknas som grovfoder och ökar både energin och framförallt proteinet i foderstaten. Linfrökaka likaså och det innehåller även bra FETTER samt är bra för magen (plus i kanten är att det ger en jätteglansig päls).

Lusern kan man ge utan att veta värdena i grovfodret. Det lilla (1-200gram) linfrökaka kan du också ge!
Du ska enbart ge lusern och linfrökakan, ej korn och sånt. Möjligtvis kan du ge några dl betfor att blanda ihop med det övriga om hästen är kräsen.

För övrigt fortsätt med sådär mycket grovfoder! Eller ge helt enkelt fri tillgång.

Corban skrev:
Höt vi har har jag inget värde på menb det är tagit innan missommar och har då troligtvis högt värde ..
Det är absolut ingen garanti för bra värden... Det påverkas MYCKET av gödning, regn, sol, om det är förstaårsvall, ogräs, hantering osv...
//marti

milly skrev:
Jag håller med marti130 i allt han skriver.
HON, jag är en HON, en kvinna i sina bästa dagar...

För övrigt håller jag med dig om lucernet, det är ett mycket bra fodermedel. Men för just den här hästen som just bytt hem tänkte jag nog mer på att försöka ändra så lite som möjligt. Mitt nästa råd hade varit att börja med lucern...
//marti

HON, jag är en HON, en kvinna i sina bästa dagar...

Oj förlåt :o . Jag har faktiskt undrat om "marti130" är en kvinna elelr man... Det låter som en man. :crazy: Men nu VET jag då! ;)

För övrigt håller jag med dig om lucernet, det är ett mycket bra fodermedel. Men för just den här hästen som just bytt hem tänkte jag nog mer på att försöka ändra så lite som möjligt. Mitt nästa råd hade varit att börja med lucern..

Men hon kan ju börja väldigt successivt (det är ju självklart!) att byta ut kornet mot lusern till att börja med. Sen kan hon ev. lägga till linfrökaka också. Successivt.

okeej :) ska testa att byta till lucern, men får nog gå över lite sagta eftersom vi nyss ändrat ju : ) tack för alla råd !! :D:bump:

Hur ser övriga hästar i stallet ut som äter av samma hö? Börja inte mixtra bara för att du får råd på ett forum! Om övriga hästar som äter samma hö ser ok ut är det troligtvis helt ok hö. Hon är ju inte tunn för att DU fodrat för lite eller fel, utan vad hon fick innan hon kom.

Hästen kom i söndags o idag är det onsdag det innebär 3 dagar, hur fort tror du hästen svarar på ökningen av fodret egentligen? Räkna med minst en månad innan du ser någon skillnad. Börja inte exprimentera med en massa olika foder för det kan sluta med katastrof för pållens mage.

jag ska vänta. ! hon ska gå på detta 2 månader. men ville bara kolla vad andra hade rekomenderat!

taack taack . . .ni behöver inte svara mer på denhär tråden altså . . jag ville bara kolla vad ni hade valt att byta till eller uöka med NÄR DET ÄR DAX altså INTE I MÅRGON ELLER NÄSTA VECKA !! ::angel: :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö En av mina hästar börjar bli gammal och svår att hålla i hull. Hon har lite dåliga tänder, vilket bidrar till att fri tillgång på...
2
Svar
38
· Visningar
6 385
Senast: fio
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?