"Ras" på mitt föl?

Evergreen

Trådstartare
Mitt föl är u: ridponny(ox/rw) och e: godkänd svensk halvblodshingst.
Vad blir det för "ras" på en sådan korsning?
Antar att man kan regga i ASRP om han stannar under ponnymåttet, men om han blir stor häst då? Halvblod, fast utan gröna papper?

Sv: "Ras" på mitt föl?

Du kan t ex registrera avkomman som welsh partbred hos Svenska welshponny och cobföreningen. www.swf.nu Det finns wpb small med mankhöjd upp till 148 cm och wpb large som är 148,1 cm och högre. Då spelar det ingen roll om fölet växer över och blir ponny, den räknas ändå alltid som en welsh partbred!

Fölet registreras ju medan det är föl. Huruvida det senare kommer växa över ponnymåttet har egentligen inte med saken att göra. Man reggar inte om dem senare i livet.
Det finns, såvitt jag förstått, fördelar med att regga avkomman hos ASRP eller möjligen RSF (som jag inte vet så mkt om) jämfört med att regga som WPB hos welshföreningen. Sen kan du alltid skicka in passet till SWF och få en WPB-stämpel, så får du t.ex delta i SWF-utställningar som WPB.

Fölet registreras ju medan det är föl. Huruvida det senare kommer växa över ponnymåttet har egentligen inte med saken att göra. Man reggar inte om dem senare i livet.
Det finns, såvitt jag förstått, fördelar med att regga avkomman hos ASRP eller möjligen RSF (som jag inte vet så mkt om) jämfört med att regga som WPB hos welshföreningen. Sen kan du alltid skicka in passet till SWF och få en WPB-stämpel, så får du t.ex delta i SWF-utställningar som WPB.

(Citerar Ameo men riktar mig till TS)
Jag vet inte, men jag tror att det är skillnad på vilken status/hur fölet reggas i ASRP och RSF. Kan vara värt att kolla upp innan du bestämmer var du vill regga?

Mvh Cissi

fast utan gröna papper?
Ja det kan du. Om du tror att den blir stor och om du vill tävla i någonstörre omfattning i framtiden kan det vara en fördel att regga den i ASVH. Men jag tror att det kan bli det dyraste alternativet av de som du fått.

Om man mistänker att det kommer att bli en stor häst kan man också regga den hos SH, det är faktiskt det billigaste alternativet upptäckte jag när jag fick en liknande korsning. Det finns en sida på SH:s hemsida där de förklarar villka hästar man registrerar hos dem och hur man gör. Om du vill kunna visa hästen på officiell bedömning och tror att den blir ponny så tror jag däremot att det är bäst att regga den hos ASRP. Hos RSF hamnar den i sportponny avdelningen och där är det inte riktigt klart med hur den kommer att fungera med visningar och sådant. Som något luttrad uppfödare så väljer jag ändå att regga hästen där det blir billigast och där passet har kortast handläggningstid så det är smart att kolla med de olika föreningarna innan man skickar några papper.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 017
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 498
Avel Jag fick iår mitt första föl så jag känner mig väldigt novis på detta och har lite funderingar om registrering. Mamman är häst med...
Svar
5
· Visningar
1 136
Senast: cirkus
·
Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
4 037
Senast: sinpol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna