Whoever

Trådstartare
Det var någon som stod i vårt stall i vintras som hävdade att det inte alls var bra att ge hästarna. Och bångstyrig som jag är ville genast veta varför. Men fick inget bra svar alls!

Var det bara ljug eller finns det en kärna av sanning, eller är det så att det inte alls är bra att ge pållarna rapsolja??

Sv: Rapsolja.

Det finns en del icke vetenskapliga teorier om at rapsoljan skulle vara skadlig för hästar.
Dock har ej detta bevisats utan du kan lugnt ge vidare med raps olja.
Det finns en tråd om detta nånstans på buke.
Sök där får du bättre svar.

Enligt en studie som gjorts på Irland så verkar rapsoljan blockera kopparupptaget. Vilket är anledning till att Krafft bytte ut sin olja mot sojaolja.

Noa

Ahaa... Tänkte nämligen på att köpa det efter lingroddsoljan.. men det verkar luta åt soja eller solrosfrö..

i kraffts foder bok skrev dom också att det inte var bra utan rekommenderade några andra, men har inte boken framför mig...har du den kan du ju kolla!

Enligt en studie som gjorts på Irland så verkar rapsoljan blockera kopparupptaget. Vilket är anledning till att Krafft bytte ut sin olja mot sojaolja.

Noa

Åh ett sprillans nytt anti-rapsargument! Bäst att tipsa livsmedelsverket som ju rekommenderar rapsolja åt alla.

Ironin kommer sig av att jag blir förundrad över hur den stackars rapsen förföljs av kritiska påståenden. Det förra krafftargumentet som debatterades här var ett annat, minns ej riktigt vad.

Modern raps innehåller mindre s k anti-nutritionella faktorer än sojabönan. Det är en billig rätt miljövänlig produkt som innehåller mer nyttiga fetter än soja och solros.

Rapsodling utarmar inte skogarna i Latinamerika.
Margarin är en annan produkt än oljan; Där har man härdat fetterna så att de stannar kvar i en fyrkantig burk. Det innehåller därför betydligt mer transfetter.

Jag har rätt bra koll på hästforskningen på Irland men hittar inte studien du refererar till så du får hjälpa mig med en hänvisning till källan. HH

Jag bara väntade på att du skulle dyka upp. ;)

Jag har själv inte sett studien utan fått den återberättad av den lärare vi hade på en foderkurs jag deltog i. Som jag förstod det så var forskningsresultatet inte helt övertygande men att rapsoljan inte var helt av godo och att Krafft tog det säkra före det osäkra. Jag ska se om jag kan få tag i studien och dess resultat.

Noa

Ja! Så har jag ju tänkt på raps olja åxå! Det känns liksom snällare att använda! Men nu vet jag varken ut eller in.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka