Rapskaka/expeller?

sthu

Trådstartare
Har sökt och sökt, men inte blivit mycket klokare.
Hur funkar det med rapskaka som foder till hästar? Kan man ge det som enda kraftfoder/proteinkälla? Hur mycket kan man ge? Är det som soja, max 100g/100 kg häst och utfodringstillfälle? Läste att för gris (enkelmagade djur?) bör inblandningen (?) inte vara större än 20%. "Måste" det alltså blandas med andra fodermedel, eller är det bara för det inte är så gott?
Är det enkelt att förvara eller krävs något särskilt? Härsknar, hur är hållbarheten?
Oj vad frågor det surrar i min skalle!
Vad har ni för erfarenheter av rapskakor som hästfoder? Det verkar onekligen vara ett kanonalternativ!

Sv: Rapskaka/expeller?

Jag har bara erfarenhet av att utfodra med kor. Smakligheten är väldigt låg. Därför är det vanligt att man blandar kakan i en fodermix, alltså ensilage och olika kraftfoder blandade med varandra. Kakan har även begränsad hållbarhet, kanske en månad. Jag tror tyvärr inte det skulle fungera att utfodra häst med rapskaka pga av smakligheten. Smakar verkligen skit, jag har smakat.

Ja, det är ungefär det enda jag kunnat hitta.. Att det smakar illa. Men de näringsvärden jag fått fram är nästintill likvärdiga med soja, och i och med att jag måste komplettera med en massa protein och ingen energi kändes det som ett bättre alternativ (fet häst, dåligt hö, ska ge halm+proteintillskott. Har många problem med att fodra med soja ffa miljöskäl).

En anledning till att inblandningen kan var låg på ko/gris sidan är att kött/mjölk kan ta smak.
Hur mkt skulle du behöva ge då?

Det skulle nog behövas från 0,4 kg och uppåt, beroende på värdena på rapsen och hur mycket hö resp. halm jag kommer ge (vilket också beror på värdena på rapsen..). Har en leverantör som skulle lämna ett par kilo i stöten, när han ändå åker förbi på väg till en kogård ett par kilometer bort.

Så foderstaten kommer bestå av hö och halm samt rapskaka?
Jag hade prövat och sett om hästen åt det först och främst.

Ännu värre, halm och rapskaka.. Kanske lite lucernpellets om jag får tag i en sort med bra värden här i närheten.
Men är det så äckligt kanske det är bättre att leta efter något annat?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka