Råprotein/fett

muppia

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att skippa RC till min hund eftersom han inte gillar fodret och äter inte upp. Och det krävs kopiösa mängder jämfört med andra foder, dyrt i längden!

Har kollat runt och tycker att Halla eller Standardt verkar bäst. Ska jag ge Standardt så vill jag ge Extra men de rekommenderar att man ger Normal först.
Men eftersom han är 6 månader och ännu växande vill jag ge honom så bra foder som möjligt.

Halla Junior har 25% råprotein, 14% råfett
Standardt Normal och Normal Vild Hjort har 23% råfett, 16% råfett
Standardt Extra har 28% råprotein, 21% råfett.

Jag har jämfört med RC och RC har 32% råprotein och 20% råfett vilket är den med mest protein och fett av de andra fodren.

Hur påverkar det valpens tillväxt? Jag skulle önska att han blev liiiite större än han är just nu vilket han lär bli men jag vill inte han ska växa mindre än han gör nu. Hans bröder äter ANF och de är större än honom nu, vet inte vilken sort men jag är inte speciellt sugen på att ge ANF. Dock har ANF hela 33% råprotein och 18% råfett så den verkar ju bäst för en växande valp.
Innan åt de också RC och då var min valp störst, nu har de som sagt gått om och det har gett mig funderingar.

Jag måste köpa nytt foder idag om jag ska pröva nytt foder, RC säcken börjar ta slut, måste hinna ha övergångstid på ca 1 vecka.

Så frågan är hur viktigt är det med en hög andel råprotein/råfett om man ger foder till växande valp så den växer, jag hoppas väl lite på att min Knasen ska växa ikapp sina bröder igen till en liten del?

Jag känner mig lite förvirrad i den här hundmatsdjungeln... Hoppas på snabba svar som kan hjälpa mig något.
:bow:

Sv: Råprotein/fett

Själv ger jag bara mina växande hundar foder med ett högt protein/fett-innehåll. Det lärde jag mig när jag hade GD - att det ska räcka både till att växa, att bygga muskler och att hålla ett bra hull.

Det är bara i extrema fall du kan påverka hur din hund växer, och då snackar vi grav undernäring - då kan växten stanna av. Vid övergödning, eller normalutfodring kan du inte påverka - mer än just hull och muskler.

Ska jag räkna på kvoten protein/fett då alltså? Ju högre desto bättre?

Eller bara ett så högt värde av bägge som möjligt? Finns det en undre gräns?

Om det stämmer med ditt uttalande, att man inte kan påverka tillväxten så mycket med foder så lutar det åt att jag byter till Standardt Extra.

Han är i fint hull och pälsen är jättefin också. Han är bredare än sina bröder men absolut inte fet då jag kan känna hans revben. Är inte intresserad av övergödning heller :p

Jag kollar dels på protein/fetthalten, och dels på vad fodret i övrigt innehåller såklart. Jag ger dock inte under 30% protein och 26% fett som praxis. Skulle jag någon gång få en valp som är lättfödd, får jag kanske omvärdera - då jag självklart inte vill ha en fet valp! Men än så länge har det inte hänt, så jag kör på som alltid :) Och mina hundar har alltid varit välmusklade med ett bra hull som växande valpar/unghundar.

Jag ger alltid RC till mina valpkullar, och har alltid följt upp med det också. Numera går alla mina på färskfoder dock, så den digivande tiken får det + Starter (Valparnas rester), och därefter Babydog. Valparna får således torrfoder under sin uppväxt hos mig, med färskfoder som extra gottis bara. Behåller jag någon valp får den en långsam övergång till Fodax (Kraftigt foder ju) och det har än så länge fungerat toppenbra.

Jag har funderat på färskfoder men det känns lite smidigare med torrfoder, torrfoder ska ju hjälpa hunden att slipa tänderna så man slipper skrapa bort tandsten. Men jag köper vomben till honom och han har fri tillgång till tuggben annars så kanske det räcker trots man ger färskfoder.
Det är lite bökigare med färskfoder dock känns det som men jag ska fundera en gång till.

Om du ger RC så blir det ju lägre än 26% fett, eller vilket foder ger du?

Vårt största problem är att han inte äter bra, troligen gillar han inte RC, kräsen hund alltså. Annars hade vi kunnat fortsätta tills han är färdigvuxen.

GAH vad svårt det här är! :crazy:

Jag tycker Standardts foder är toppen. Gav det innan jag valde färskfoder. Ett litet tips kan vara att köpa en liten säck RC till så att infasningen blir fler veckor än en. :)

Jag såg det nu, det blir till o köpa en till säck RC, får hoppas jag hittar mindre säck i djuraffärn idag och hoppas att de har Standardt Extra, den fanns med i ÅF-listan iallafall.
Men skulle Standardt Extra räcka till för min valp? Jag vill inte riskera att fodra för lite med tanke på vilka värden RC hade i jämförelse med Standardt Extra.

Kan man ge en växande valp färskfoder annars? Eller bör man vänta tills han är vuxen?
Är det inte ett meck med färskfoder? Kostnader i längden, billigare eller dyrare?

Kan man lägga till något i fodret för att höja proteinvärdet förresten? T.ex ägg?
Smakligt också för min kräsna hund.

Jag är nybörjare så jag suger åt mig all information. Varför är den inte lämplig?

Jag tycker att en hög kvot är bra eftersom skelettet gynnas av det. Bara att jag läst nånstans att dv. schnauzern inte ska ha pga riskerna för urinsten men det är inget som genomlyser med vetenskaplig fakta.

Hittills vad jag läst överallt om torrfoder i överlag så verkar det som Halla och Standardt är bäst, iallafall de bästa man kan välja mellan förutsatt att det passar hunden och hunden gillar det.

:mad:

Nu tror jag allt att han snart lider av undernäring, nu på sistone har han inte ens ätit upp. Då är allt annat än RC bättre bara det smakar bra...

*suck*

Nu har jag inte Standarts kvoter i huvudet, men mängden kalk (Och således fosfor) ska ju såklart anpassas till hundens storlek, ålder etc. En växande valp behöver mer kalcium än vad en vuxen gör, men för högt värde är heller absolut inte bra. Det ökar risken för bland annat HD/ED, pålagringar etc.

Fodax, som jag ger, är ju för färdigvuxna hundar, så därför ger jag dom tillskott av kalk när dom växer som mest- och hellre liiite för lite, än för mycket.. (Om man är osäker alltså!)

Undernäring tar det lång tid att uppnå, och en valp utsätter extremt sällan sig själv för det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 107
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Vår ena hund påbörjade allergiutredning för ett tag sedan. Vi gav henne RC Anallergenic under eliminationsdieten, och har så fortsatt...
Svar
5
· Visningar
832
Senast: hier
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 169
Senast: Emine
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos... 2
Svar
30
· Visningar
6 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka