Rapporterad?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Gnistra
  • Startdatum Startdatum
G

Gnistra

Vi var på trav idag och startade en av hästarna som från och till har problem med pollenallergi, vilket gör att han i perioder presterar lite sämre än vanligt, dock inget katastrofalt, han hänger med i klungan osv. Han är i slutet av sin karriär men han är frisk och tycker det är roligt att tävla.

Det är en stor och ospeedig häst som trivs bäst med ett ganska hårt och jämnt tempo.

Idag var det 1 ½ månad sedan senaste starten.

Loppet öppnades ganska hårt ( för honom) gick 13.2 första 500m sedan 16 första varvet. Hästen hänger med fint, men blir lite trött på upploppet och slaknar. Det är inga jätte längder mellan honom och resten av fältet, utan mer att han tar slut och faller nedåt i fältet. Hans sluttid blir 19.1 vilket är det snabbaste han sprungit på ett tag. Sista starten innan detta lopp gick han 19.4 och var trea.

Efter loppet är han pigg och alert, kusken tyckte att han var ok, blev lite trött på slutet så han drev honom inte.

Pulsen låg efter 6 min på 97. Han ligger relativt högt i puls.

Då kommer banveterinären och berättar att hästen får startförbud eftersom han rasade i placering i slutet.

Är detta ett korrekt beslut tycker ni?

Jag vet inte? Jag tycker att det är lite väl hårt med tanke på att hästen inte gjort en otillräcklig prestation om man ser till tider. Han var ju inte heller så slut att han lunkade i mål, han var helt ok. Han kan bara inte speeda och det var kanske ett för snabbt lopp för honom, men det kan man ju inte veta i förväg när man anmäler. På pappret ser det jämnt ut.

Sedan undrar jag om inte rapporteringen skall synas direkt i resultat listan?

Vad kan det bero på om det inte syns?

Sv: Rapporterad?

Om hästen hade 97 i puls efter 6 minuter var den inte trött.

En häst kan få startförbud pga otillräcklig prestation om veterinären anser det även om den inte är rapporterad. >Rapporteringen gäller ju enbart aktionen och en häst kan ju till och med vinna i knackig trav.

:idea: aha!

Så klart! Det är alltså därför det inte syns något r i resultatet, men hästen har startförbud? Jga har aldrig varit med om någon häst som har fått startförbud.

Jag tycker ju att det är bra att veterinären kan ge startförbud, och att man skall kolla upp sina hästar, självklart vill man ju att hästarna har det bra. Blev bara lite ställd över att han fick startförbud, har ju haft hästar som gått mycket sämre och aldrig fått det :crazy:

Om en häst åläggs startförbud står det väl på resultatlistan, det finns en kolumn där det står startförbud efter där ska hästens namn stå isåfall?

Det står ingenting ?

Kan det inskrivas senare?

tack för svaret!

Om du går in på Travsport och kollar hästen ser du om det är krav på veterinärintyg till nästa start, där står "allt". :D

Kolla även loppet efter i fall dom hann ut med resultatlistan innan vet hann skriva in det, men syns det inte på resultatlistan så har hästen inte fått startförbud.

:confused: Hallåj!

Kan de ha missat att skriva ut det i resultat lista samt på nätet?

Vi pratade nämligen emd veterinären 2 gånger ang beslutet om startförbud så helt säkert är det att ahn la ett förbus på hästen, men dte finns inga uppgifter om det, varken om man tittar på hästens resultat på travsport eller på resultatet från loppet. Konstigt

du får väl prova och anmäla och se om du får starta eller inte:p

Ring och hör med sekris på din hemmabana, dom kan kolla upp det i "riktiga" datasystemet...
Jag vet inte om det ska synas på travsport.se? Min ena hade startförbud när jag köpte honom, utan att någon visste det, varken gamla ägaren eller tränaren (iaf sa dom inget) och det dök upp som en glad överraskning när jag skulle anmäla att han skulle ha ett friskintyg först...:smirk:

Om du har fått startförbud med krav på friskintyg så kommer du att få hemskickat papper någon av de närmaste dagarna. Dels ska det innehålla resultatlistan från aktuellt lopp dels det intyg veterinären ska skriva på.
Så du får nog vänta o se...

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder, så undrar jag hur ni där ute sorterar bland åsikter och tyckande - hur gör ni för att hålla på ert eget? Själv...
2
Svar
30
· Visningar
3 420
Senast: Jen84
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 533
Senast: MattiZ
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 846
Senast: Lindon
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden
  • Senskada pga spark