Ränna på ryggraden...

Sparrisen123

Trådstartare
Min ponny har som en ränna på ryggraden. Spontant tänker jag fett, men alltså... Tidigare år har han vägt 30-40 kg mer sommartid, utan ränna. I år är han i bättre hull än han brukar vara på sommaren, men den där rännan är tydligare.
Jag vet att det är svårt utan bild, men vad tror ni. Är det ändå fettrelaterat, eller kan han ha muskler på ett sånt sätt att han får en ränna?

Sv: Ränna på ryggraden...

Hästar kan absolut vara musklade så att det blir en ränna, och de behöver inte ha en ränna för att kunna vara smällfeta(som vår ponny är nu).

Men du känner väl om det är fett eller muskler? Fett är i bästa fall mjukt och plufsigt, i värsta fall stenhårt. Muskler är fasta men sviktar för tryck, förutsatt att inte muskeln är jättespänd förståss.

Det har lite att göra med hur hästens rygg är formad också. En ränna på ryggen behöver inte alls betyda att hästen är fet. Min ponny har en ränna trots att han är lite för smal.

Kan rännan isåfall ha varit "igenfylld" med fett så att den därför inte varit så framträdande tidigare somrar, eller vad beror det på?
Vintertid är det bara vinterpäls överallt så då har jag inte lagt märke till den.

Det är nog inte omöjligt, jag tror att de kan lagra på sig fett på olika sätt från år till år också.

Min ena ponny hade en ränna på ryggen när han var som mest musklad. Det var bara muskler :) nu är den dock borta, men kommer sakta tillbaka. Ponnyn är inte det minsta tjock, det är svårt att få den ponnyn tjock..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
728
Senast: Sesca
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 466
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 667
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 444
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka