Rangproblem och spatt

Elina8

Trådstartare
Jag har en äldre häst som fått spatt, han har alltid varit hög i rang men aldrig hamnat i bråk. Nu de senaste veckorna så har han haft en del sår, inga allvarliga men ändå rätt stora så att jag hållt koll på att de läker som de ska. Det har gått bra än så länge.

Jag har märkt att han rykt ihop en del med en yngre häst som tidigare varit ganska hög i rang (dock lägre än min när de släpptes ihop) och jag har märkt att min gamling gått undan.

Han har nu gått på medicin i en vecka och jag tycker att han blivit lite bättre, men han är helt klart påverkad av spatten.

Nu undrar jag om det kanske är värre än han visar, han är inte halt med stel. Jag är rädd att hans problem i hagen är resultat av att han är såpass allmänpåverkad av spatten att den yngre känner att de kan ta över hans plats i flocken.

Hur hanterar man en sån situation?

Hagarna ska snart stängslas om, och förhoppningsvis kan jag då välja att ha honom i en mindre flock. Är det ett bra alternativ? Han trivs bra ihop med en av hästarna, är det en bra idé att låta dessa två gå ihop så att han slipper bråk i hagen?

Spatten håller på och växer ihop, men jag har svårt att veta hur ont han verkligen har eftersom han inte visar något. Nu har jag dock tyckt att han varit sämre, därför får han nu medicin igen. Ska jag ta rangproblemen som ett tecken på att han har ont? :confused: Känns som att de andra hästarna märker av att han inte mår så bra och att de tar chansen att ta över. Därför tänker jag att det vore bra att låta honom gå ihop med kompisen, tänker jag rätt?

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 610
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 881
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 960
Senast: mars
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 178
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka