Rangordning - finns det hos katt?

tanten

Trådstartare
Jag har haft katter hela livet men egentligen inte intresserat mig på djupet för dem. Jag är djurmänniska och för mig har det varit noga att katterna ska må bra och ha det bra. Det har räckt.

Nu har jag två gentlemen. De är från skilda ställen med ungefär lika gamla, ca 2,5 år. Den ene köptes från ett katthem och hade vildfångats som halvåring och hade varit på hemmet under ett år men inte lyckats bli tam. Den andre är en galenpanna som glatt spatserade in en sommardag och berättade att han bor här. Han är fullt tam och snarare ett plåster. Den vilde är inne hela vintern och ute hela sommaren. (han går ut på våren och är spårlöst borta till hösten). Galenpannan går dagligen ut och in som han behagar.

De två leker ganska våldsamt, fast helt ljudlöst. De brottas och jagar varann, lurpassar och anfaller.

Det jag funderat en del på är om det finns en rangordning mellan dem, jag tycker det verkar så. Den skyggare av dem vilar oftast på en högre position, Ligger galenpannan i soffan så ligger den andre på ryggstödet. Leker de så ligger galningen och inbjuder till lek medan den skyggare sitter bredvid och lurpassar tills det är läge att anfalla.

Ligger de tillsammans är den den ena som en klubbad säl, på rygg, utsträckt och halvt medvetslös, medan den skyggare är på vakt och alltid har ett halvt öga öppet.

Så, finns det någon "rangordning" mellan dem. eller något som kan kallas något liknande. Eller är det bara deras personligheter som uttrycks så.

Katters rangordning är inte linjär, men det finns statusskillnader som katter i en harmonisk flock är väldigt medvetna om och som de inrättar sig efter.

Det enklaste sättet att se om en katt har högre status än den andra katten är att observera dem när de tvättar varandra (om de har så nära relation att de gör det). Den katt med högst status tvättar den som är undergiven. Är statusskillnaden tydlig är det bara den ena som tvättar. Är statusskillnaden liten eller oklar kan de bli lite oense om vem som ska tvätta vem, vilket t.o.m. kan urarta i bråk.

Katters rangordning är inte linjär, men det finns statusskillnader som katter i en harmonisk flock är väldigt medvetna om och som de inrättar sig efter.

Det enklaste sättet att se om en katt har högre status än den andra katten är att observera dem när de tvättar varandra (om de har så nära relation att de gör det). Den katt med högst status tvättar den som är undergiven. Är statusskillnaden tydlig är det bara den ena som tvättar. Är statusskillnaden liten eller oklar kan de bli lite oense om vem som ska tvätta vem, vilket t.o.m. kan urarta i bråk.
Nej de tvättar inte varann. Bara brottas och rullar runt.

Den skygge tvättar sig intensivt om han är lite upphetsad eller förvirrad. T.ex. om jag har gäster och han vågar sig till köket. Då ligger han - på helspänn - på "sin" plats framför diskbänken och rullar sig. Samt tvättar sig. Ser det som ett överloppsbeteende liknande det som hundar kan göra.
Annars ser jag honom inte tvätta sig.

Den plåstriga katten tror jag aldrig jag sett tvätta sig? Tror han är för lat och för fet ;)

Vilken katt var det som flyttade in först? Var/är båda kastrerade? Var introduktionen odramatisk?

Vilken katt var det som flyttade in först? Var/är båda kastrerade? Var introduktionen odramatisk?
Jag köpte katthemskillen först. Då var han halvannat år gammal och det var i oktober.
Sommaren efter kom en röde inspatserande och bestämde sig för att bo hos mig. Han visade sig vid efterforskning vara från en grannfastighet där folk vräkts och katterna skjutits undan. Han var okastrerad och ovaccinerad så jag fixade det när jag insett att han var hemlös.

Den skygge smet då ut och försvann i några veckor. Lockades in och var väldigt avvaktande och det frästes lite, men inget handgemäng. De höll sig på var sin kant men efter några månader blev de vänner.

Men var mest den den skygge som var vän. Den andre "stod ut"när han buffade och strök sig. När plåstret kom in efter att ha varit ute möttes han av den skygge som rusade fram coh strök sig, gick invid och var i stort sett som ett frimärke.

Det var plåsterkatten som tämjde den skygge åt mig. När jag klappade plåsterkatten kom den andre fram och strök sig mot honom och då kunde jag försiktigt smeka även honom.

Det har nu utvecklat sig till att jag kan klappa bägge två oberoende av varann och den skygge kan till och med ta Dreamies ur min hand :) (jippi!)

Plåsterkatten har nu börjat ligga på kökstolarna, under bordet, och då lägger sig den skygge PÅ köksbordet. Dvs överst.

De är i stort sett alltid på ungefär samma ställe. Och som sagt så leks det. Mina mattor är ständigt i oordning och de snor mina örhängen, pennor, kvitton och div annat som kan tänkas skramla.

Glömde skorpbuken öppen en kväll och nästa morgon låg det kardemummaskorpor över halva köksgolvet :banghead:

Senast ändrad:
Av det du berättat tror jag att det är plåsterkatten som har högst status mellan katterna. Han bestämde sig för att flytta in som vuxen och okastrerad och skyggisen svarade genom att först fly (tecken på underlägsenhet) och sedan förlika sig med situationen efter en tids avvaktan. Att skyggisen markerade genom att fräsa är i en sådan situation främst tecken på osäkerhet och rädsla.

Att skyggisen är mån om att upprätthålla den gemensamma doften med plåsterkatten genom att stryka sig emot honom när de möts är också typiskt för en underlägsen katt.

Vilken höjd de väljer att ligga på tror jag har mindre betydelse, om det inte är så att båda helst vill ligga högt. Om det inte är någon konkurrens om platserna väljer de att ligga på den plats där de helt enkelt känner sig bekvämast för stunden.

Att de kan leka tillsammans tyder på att de har en avslappnad relation utan spänningar, vilket i sin tur tyder på att båda katterna har accepterat både sin egen och den andres status.

Av det du berättat tror jag att det är plåsterkatten som har högst status mellan katterna. Han bestämde sig för att flytta in som vuxen och okastrerad och skyggisen svarade genom att först fly (tecken på underlägsenhet) och sedan förlika sig med situationen efter en tids avvaktan. Att skyggisen markerade genom att fräsa är i en sådan situation främst tecken på osäkerhet och rädsla.

Att skyggisen är mån om att upprätthålla den gemensamma doften med plåsterkatten genom att stryka sig emot honom när de möts är också typiskt för en underlägsen katt.

Vilken höjd de väljer att ligga på tror jag har mindre betydelse, om det inte är så att båda helst vill ligga högt. Om det inte är någon konkurrens om platserna väljer de att ligga på den plats där de helt enkelt känner sig bekvämast för stunden.

Att de kan leka tillsammans tyder på att de har en avslappnad relation utan spänningar, vilket i sin tur tyder på att båda katterna har accepterat både sin egen och den andres status.
Varmt tack för infallsvinklar! Jag tittar på dem med lite nya ögon nu.

jag är som sagt rätt lost när det gäller katt och hur jag ska tänka. Hundar och hästar förstår jag....

- Lite underligt men kul; den skygge spinner om jag smeker i luften invid hans nacke eller käke. Jag får ju röra lite men inte ben eller mage - de är hans. Men han njuter tydligen mest av tanken på smekning.

Vad roligt att du skrev det här med tvättandet, det visste jag inte! Alltid lär man sig något nytt :)
När mina katter tvättar varandra slutar det nästan alltid i bråk! Det är alltid hankatten som börjar tvätta, följt av att honkatten tar över, följt av att de båda blir oense och börjar bråka. Ibland slutar det dock med att de somnar tätt intill varandra istället. Hankatten har även en förkärlek till att tvätta människor med..

Blir lite fundersam här.

Jag har två katter. Den ena ca 1,5 år och har bott här sedan kattunge och den andra är nu 7mån. När den lille flyttade in var hon intresserad och orädd för den stora, som i början fräste till när hon såg den lilla och sprang iväg. Nu går dom ihop bra, men är inte direkt bästisar som ligger och sover ihop och så men dom accepterar varandra och dom kan äta ur matskålar placerade intill varandra t ex. Den lille brukar ibland tvätta den stora, har endast någon enstaka gång sett den stora tvätta den lilla. Ofta när den lilla tvättar den stora så går det bra i början, det brukar dock spåra ur och leda till att de börjar busbråka då den lille blir hårdhäntare i sitt tvättande och "kramar" den stora och tillslut biter och då brukar det spåra ur :p.

Är det min lilla som har högst rang här alltså eller misstolkar jag? :)

Är det min lilla som har högst rang här alltså eller misstolkar jag? :)

Det är inte riktigt så enkelt som att den som tvättar alltid är högst, men det drar åt det hållet iaf. Det kan mycket väl vara så att din yngre är tuffare och försöker ta över. Tonåringar är sådana :devil:. Dessutom är ofta okastrerade katter mer benägna att ta plats på rangskalan, så tar man in en yngre, fertil katt (tex som uppfödare) kan det ställa till det varje gång en ungkatt börjar anse sig vuxen. Bästa man kan göra för relationerna är att kastrera i god tid innan problemen syns (gärna vid 4-5 mån ålder).

Mina tre har en tydlig rangordning, men har fortfarande dynamik i vem som tvättar vem (oftast alla tre i hög då), vem som får tillgång till vilka leksaker och vem som har mutat in vilket område. Nu är de såpass familjebildande att alla får plats och de sover tex alltid tillsammans, men med lite fingertoppskänsla är det inte så svårt att se vem som bestämmer ändå.

Intressant ämne. Jag har två kastrerade hankatter (skogisar) på 7 år och 5 år. 5-åringen är hungrigast och tränger bort 7-åringen vid maten. 7-åringen tar ingen strid utan går undan och äter när 5-åringen ätit sig mätt och gått därifrån. Ibland kan de båda äta från samma fat om det är ett stort fat med mycket god mat.

De bråkar aldrig, men leker jaktlekar utomhus. Inne sover de på olika ställen. De tvättar aldrig varandra. O

m det kommer någon främmande katt in på deras revir hjälps de åt att jaga bort den. 5-åringen är störst, vigast och snabbast. 7-åringen är aggressiv mot främmande katter, medan 5-åringen är snällare, nyfiken på andra katter och kan låta sig jagas bort av betydligt mindre katter. Vem är högst i rangordning?

Intressant ämne. Jag har två kastrerade hankatter (skogisar) på 7 år och 5 år. 5-åringen är hungrigast och tränger bort 7-åringen vid maten. 7-åringen tar ingen strid utan går undan och äter när 5-åringen ätit sig mätt och gått därifrån. Ibland kan de båda äta från samma fat om det är ett stort fat med mycket god mat.

De bråkar aldrig, men leker jaktlekar utomhus. Inne sover de på olika ställen. De tvättar aldrig varandra. O

m det kommer någon främmande katt in på deras revir hjälps de åt att jaga bort den. 5-åringen är störst, vigast och snabbast. 7-åringen är aggressiv mot främmande katter, medan 5-åringen är snällare, nyfiken på andra katter och kan låta sig jagas bort av betydligt mindre katter. Vem är högst i rangordning?

Om 7-åringen var först i reviret och om 5-åringen flyttade in som kattunge är det med all sannolikhet 7-åringen som fortfarande har högst status dem emellan.

När det gäller beteendet vid maten är det fler saker än rang som har betydelse. Först och främst beror det på hur angelägna katterna är att äta, vilket i sin tur beror på hunger/aptit och tillgång. Om en ranghög katt upplever att det är ont om mat och att den riskerar att bli utan, använder den garantrat sin status för att äta sig mätt.

Finns det alltid mat så att det räcker kan en ranghög katt välja att lämna företräde till andra mer angelägna flockmedlemmar.

Finns det gott om mat kan en ranghög katt även välja att äta senare för att få äta mer ostörd.

Men vad intressant!
I min flock på 4 katter så är det alltid gammelkatten som tvättar de andra - alltid! De andra katterna år fram till henne och sticker in sina huvuden under hennes nos så hon ska tvätta.
Hon som känns som skörast och rätt senil ....

Dessutom så har gammelkatten alltid varit fredad och ingen snor hennes mat nånsin eller leker eller busar med henne. Då får det sin förklaring

Men vad intressant!
I min flock på 4 katter så är det alltid gammelkatten som tvättar de andra - alltid! De andra katterna år fram till henne och sticker in sina huvuden under hennes nos så hon ska tvätta.
Hon som känns som skörast och rätt senil ....

Dessutom så har gammelkatten alltid varit fredad och ingen snor hennes mat nånsin eller leker eller busar med henne. Då får det sin förklaring

Ja, visst är det intressant! Jag har också 4 katter och hos mig är det också den äldsta (Moltas) som tvättar de övriga 3. Den som är näst yngst tvättar den allra yngsta.

När min nuvarande ranghöga "gammelkatt" Moltas flyttade in som kattunge blev han tvättad av sin äldre kattkompis Miranda och så fortsatte det ända tills hon dog (trots att hon var ranglåg i de övriga katternas ögon). Miranda var den enda som tvättade Moltas, Moltas tvättade alla andra.

Vår 1,5åring tvättar ofta kattungen på 17v, emellanåt nafsar han när han tvättar. Varför gör han så?

Ibland gnager de med småtänderna för att reda ut trassel, men med nafs antar jag att du menar att han biter tag i halsen/nacken och det är ett dominansbeteende och/eller lek.

Ibland gnager de med småtänderna för att reda ut trassel, men med nafs antar jag att du menar att han biter tag i halsen/nacken och det är ett dominansbeteende och/eller lek.

Okej! Även ibland när de busar och jagar varandra springer gizmo ifatt och biter tag i lillen så han piper :( Är det också dominans/bus?

Mina tvättar varandra ungefär lika mycket, leker med samma saker, äter från samma tallrik.
Även om det finns två tallrikar vill dom äta från samma.
När det är bus dock så är det alltid hanen som jagar honan.
Finns ingen tvekan om att han ser henne och mig som sina husdjur.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka