'Ramlar' åt vänster...

E

eiwo

Jag har en New Forest ponny på foder som aldrig har blivit 'riden', utan han har bara fått gå som han vill i skogen. Jag har nyss fått honom och tänkte ta tag i dressyren så gott jag kan, men jag har stött på ett problem. Vi kommer få hjälp av en tränare så småning om, men just nu är hon på semester i Thailand och kan inte hjälpa oss... Saken är den att på volten i vänster varv så 'ramlar' han inåt, han liksom lutar sej jättemycket inåt och det känns som om han ska tippa... Jag försöker så gott jag kan att liksom 'stödja upp' honom genom att hålla med inner skänkel och ha stöd på ytter tygel, men det hjälper bara lite. Jag vet att det är svårt att ge råd när man inte sett personen i fråga rida live, men jag undrar om ni har några tips eller övningar som ni tror kan hjälpa? I höger varv är han inte alls likadan, då går han jättebra. Han är kollad så han har inte ont någonstans. Vore väldigt tacksam för lite hjälp, vill gärna kunna träna lite själv innan tränaren kommer hem :)

Sv: 'Ramlar' åt vänster...

Hej!
Jag har haft nästan samma problem med min ponny, och jag kom fram till att han var väldigt obalanserad och behöver väldigt mycket stöd från ryttaren, i sätet, skänklarna och i yttertygeln. Jag har aldrig trott på att man ska slå sin häst, men det hjälper för min när jag lägger spöt på innerbogen när han faller inåt. Hur gammal är din ponny?

Ja, jag känner också att han berhöver väldigt mycket stöd från mej för att inte bli så obalanserad... Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Han är 10 år nu, blev inriden när han var sex år och har sen dess bara blivit start-stopp riden eller vad man ska säga i skogen.

Okej. Så han har aldrig blivit "riktigt" inriden? Det kommer nog att ta väldigt lång tid att få honom dit du vill, om du förstår vad jag menar. Men det är nog mycket viktigt att du använder rösten, och berömmer när han har gjort något rätt. Hur länger har du haft honom? Hyrt honom bara eller?

Såg visst nu att du har honom på foder:) Är det från en privatperson du har lånat honom?

Ja, det är från en privatperson... Jag har haft honom i en och en halv vecka nu, så vi känner ju inte varandra så bra men det här känns som ett jobbigt problem... För det ställer till det när jag inte rider på volt också, så fort jag svänger vänster så 'ramlar' han. Ägaren har sagt att hon tycker att han är starkare i höger sida, kanske det är problemet? Hur 'bygger' man i så fall upp vänster? Någon idé?

Okej. En anledning kan vara att du bara har haft honom i en och en halv vecka, han kan ju va väldigt svårt att vänja sig vid nya människor. Min häst var sådan ochså i början, han kunde inte gå rakt fram. Men när man lär känna sin häst och hästen känner dig så tror jag det kan gå bättre. Alla hästar har ju en bra och en dålig sida. Det är bra att försöka lösgöra i den sida som hästen har svårt med. Kan han skänkelvikningar eller något sådant? Biter han sig fast något när du försöker komma åt honom? Jag skulle också rekommendera att du pysslar mycket med honom, går lite så att han vänjer sig steg för steg vid dig.

Jag tror faktiskt inte att problemet med att ham 'ramlar' åt vänster är på grund av att vi inte känner varandra, även om vissa andra små proböem vi har beror på det :p Jag pratade med ägaren nyss och när hon tänkte efter sa hon att hon känt att han varit jobbig att svänga vänster, att han liksom la sej ner då. jag frågade vad hon gjort åt det och hon svarade att hon undvikit att svänga åt vänster :confused:

Skänkelvikningar kan han inte, har tänkt att jobba lite från marken med att lära honom det... har du några tips på hur? Gud vad jag frågar ;)

om hästen inte kan skänkelvikningar och du frågar om en sån här sak så ska du bara träna på att rida raktoch liksidigt, galoppera lika mycket i båda galopperna och sitt lika många steg på varje sittben i traven..

när din tränare är med kan ni börja med att träna upp den svaga sidan..

förresten,.. kan du får hästen att "släppa till" och gå i form på sin lätta sida? vet du hur det känns när hästen släpper till och går i form?

Så hon undevek att svänga vänster då, det var ju lite dumt:) När kommer din tränare tillbaka? Hur gammal var den förra ägaren o kunde hon rida? Hur länge har du ridit? Det är nog lättare att börja träna på skänkelvikningar och så med din tränare sedan, så att du börjar med att få honom att svänga korrekt och så. Något jag tycker är bra är att rida ut så att hästen får jobba lite med var den går och så. Rid inte bara rakt fram utan sväng mycket och rid krokiga väger. På så sätt tränar du honom på att svänga och samtidigt bli mer uppmärksam på var han har sin kropp. Om problemt nu kan vara att han är lite obalanserad, i och med att han bara har gått rakt fram typ:)

Får du in bogen ordentligt i vänster varv? Om inte bogen är rakt under hästen utan mer åt vänster i vänstervarver så kan det bli såhär. Om du då rider i hö varv så är då samma bog, alltså vänsterbogen där en bit utanför hästen, alltså även där åt vä, men då får man inte så ont av det. Prova, om du känner igen dig i detta, att i vänster varv knuffa in bogen åt vänster, passa samtidigt hö bak med ytterskänkel så det inte knuffas med. I höger varv så tar du in vä bog mer under ponnyn, alltså mer rak i yttersidan. Hela tiden samtidigt genom att inte hänga i munnen på ponnyn utan att lätta av emellanåt. Om bogen i vä varv putar för mkt till vä kan man få problem med att svänga däråt, bogen liksom är ivägen. Det kan givetvis finnas massa andra anledningar ex. skador men jag utgår från att din ponny är frisk.Är din ponny i fråga så otränad som du beskriver och att det är problem som stämmer med detta så kommer det att ta tid.

Liknande trådar

Hästhantering Google förde mig hit så jag gör ett försök. Jag har köpt en fin 3-årig New Forest som inte var mycket hanterad. Tanken är främst att...
Svar
11
· Visningar
1 787
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 525
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Alltså rent generellt. Tror inte att min häst är nåt unikum, men ibland känns det som jag rider och rider och tränar och tränar. Men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 887
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV