råmjölk, antikroppar, foalcheck, ersättning mm..

ameo

Trådstartare
Moderator
En ny situation för mig..
Mitt fblsto har nu läckt råmjölk i 3 dagar och jag misstänker att det inte är så mkt antikroppar kvar i mjölken när hon väl fölar.
Kanske har jag ett sjätte sinne, för redan i lördags funderade jag på den läckande mjölken, vilket resulterade i en urmjölkad och infryst skvätt råmjölk (efter veterinärkonsultation). Och för att vara på säkrare sida så mjölkade jag ur en skvätt till i går.
Men risken är ju ändå att de urmjölkade skvättar jag har i frysen (2 dl totalt) + stoets urlakade råmjölk inte ger tillräckligt med antikroppar till fölet.

Försökte luska lite om foal-check i dag, men det finns nog ingen här i närheten som har sånt. VAR får man tag i det? (ATGkliniken har inte och vet ingen som har heller)
Skulle ju gärna vilja kolla fölet, så att man VET hur läget ser ut.

Det FINNS ju råmjölksersättning att ge i värsta fall, bör jag kanske försöka få hem sånt? (om jag hinner få det innan hon fölar :p) Borde ju vara bättre att ge en sån dos också, eller?

Hur hade NI gjort i mitt fall?

Sv: råmjölk, antikroppar, foalcheck, ersättning mm..

Du har ingen i närheten som har infryst råmjölk? För det är ju bäst om fölet får "hemma-antikroppar" så att säga. Och jag säger som så, det skadar inte att ge dem extra skydd i form av antikroppar (eller?? rätta mig gärna om jag har fel). Det sista man vill ha är ju ett föl med infektion. Och SKULLE du behöva det där extra, så måste du ju ha det i lager hemma. Sånt där går rätt fort och det är ju inte alltid så lätt att få tag i rätt grejer... ( :devil: nä, jag syftar inte på nåt särskilt :angel: )

Men jag skulle satsat på att trycka i fölet lite extra.

ameo skrev:
En ny situation för mig..
Mitt fblsto har nu läckt råmjölk i 3 dagar och jag misstänker att det inte är så mkt antikroppar kvar i mjölken när hon väl fölar.
Kanske har jag ett sjätte sinne, för redan i lördags funderade jag på den läckande mjölken, vilket resulterade i en urmjölkad och infryst skvätt råmjölk (efter veterinärkonsultation). Och för att vara på säkrare sida så mjölkade jag ur en skvätt till i går.
Men risken är ju ändå att de urmjölkade skvättar jag har i frysen (2 dl totalt) + stoets urlakade råmjölk inte ger tillräckligt med antikroppar till fölet.

Försökte luska lite om foal-check i dag, men det finns nog ingen här i närheten som har sånt. VAR får man tag i det? (ATGkliniken har inte och vet ingen som har heller)
Skulle ju gärna vilja kolla fölet, så att man VET hur läget ser ut.

Det FINNS ju råmjölksersättning att ge i värsta fall, bör jag kanske försöka få hem sånt? (om jag hinner få det innan hon fölar :p) Borde ju vara bättre att ge en sån dos också, eller?

Hur hade NI gjort i mitt fall?

I fjol läckte mitt ena arabsto mjölk i tre dagar...fölet föddes och inga som helst problem. Frisk, pigg (så in i bomben) och nu är hon en helt normal arabåring! Och dessutom stor för sin ålder (när det gäller araber) och har utvecklats helt normalt, utan vare sig infektioner eller andra sjukdomar.
Så jag tror inte det är någon direkt fara.

Lycka till med fölningen
Mvh
Carina

foalcheck är ett blodprov som veterinären tar på fölet. Detta skickas sedan på analys och du får resultatet samma dag och vet då om fölet behöver plasma eller ej.

Hälsningar Helen

problemet är bara att veterinärerna här inte har något sådant.. det ska tydligen finnas ett "kit" för provtagning, sa ATGveterinären.

Ja men detta Kit måste dom ju kunna beställa...

Hälsningar Helen

PS Plasma ? Fråga veterinären om någon av dina valacker kan passa som blodhäst för ev. plasma till fölungen DS

kitet finns tydligen bara i stoooorpack, därför hade ATGkliniken valt att inte köpa det.

Valack?? :p såna har jag inga... har bara ston och 2 hingstar...
Vad krävs för att vara lämplig som plasmahäst? har hästar olika blodgrupper så som vi har? Jag har ju även 2 shettisston som kanske kan användas vid behov..

Hmmm.
Nu tvista ju de lärde, men jag hade läckande (snarare sprutande!) mjölk en gång liksom du, och brukar kolla och dubbelkolla.
Jag fick efter många rundringningar, till svar, att jag bara kunde luta mig tillbaka och slappna av.
Den "riktiga" råmjölken, är den mjölk som stoet producerar 24 timmar from förlossningen. Produktionen av antikroppar sätter således igång i samband med förlossningsprocessen.
Men av den, bör den ju ha i sig så mycket som möjligt.
Så lycka till nu, och slappna av! ;)
mvh

Jag har dålig koll på vad som krävs för att få vara plasma häst - men tror att det krävs en valack...

Om du Pm:ar mig så kan du få telefonnummret till en som kanske kan svara på dina frågor...

Föresten, veterinären på din hingststation har hon möjlighet att ta detta prov på ungen ?

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Mitt sto läckte mjölk en månad innan fölning, föddes en jätte pigg unge men gjorde en foal check för säkerhetsskull och han saknade helt antikroppar, körde in honom till Ultuna och han fick plasma där, nu är han 2,5 hur pigg som helst och det har han varit hela tiden. Det blev en väldans massa runt ringande innan jag fick nått svar om vad jag skulle göra med honom, men det slutade med att ambluatoriska vet kom ut och tog blodprovet, kan göras först efter 24h efter fölning, de lånade sen ett "kit" från hästkliniken och gjorde testet, ringde mig ett par timmar efter att de var här och då var det bara att lasta och köra upp till Ultuna.

Någon som har tips om det finns något man kan göra för att undvika det här problemet, pratat lite med olika vet och inte fått så många svar, betäcka senare på säsongen för mindre risk att de går över är det enda tips jag fått. Mjölka ur stoet, när ska man börja mjölka, första dagen man ser vit mjölk och sen varje dag fram till fölning eller??

En fundering till, kan detta tänkas vara vanligare på fullblod?? för jag har också ett fullblodsto som läckte..

Vi har tagit 2 sådana prover i år.
Natascha fick mastit vid fölningså jag fick ge hennes unge råmjölk från Patricia..men kontroll var ok.
Dynasty läkte i ett par dygn så när hon väl skulle föla så fick jag tina upp råmjölk för säkerhets skull.

När märra väl fölade så var ju hennes mjölk varken klistrig eller "färggrann" utan väldigt vattnig.
Så där kom råmjölken till pass i alla fall.
Även denna fölunge togs det prov på. Visade OK.

Det är distriktaren som tar prov och lämnar sedan in på djursjukhuset. Därefter får vi sedan svar..

KAn inte du göra på samma vis??
AM

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hoppas på lite input på nedan frågeställningar. Jag hade strul med ett av mina avelsston förra året. Hon läckte råmjölk och den...
2
Svar
31
· Visningar
4 285
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 993
Senast: CK
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 083
Senast: QuickStar
·
Avel Hur mycket råmjölk kommer det eller vara den nån viss tid? Och hur mycket behöver fölet dricka för att få i sig antikropparna? Jag...
Svar
4
· Visningar
1 585
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V