Rakriktning

Araminta

Trådstartare
Hur definierar ni rakriktning? Vad innebär en rakriktad häst?

Frågar då jag fick en ny förklaring på ordet idag som jag spånar lite kring....

Sv: Rakriktning

Att hästen är riktad på bakdelen. Jag är värdelös på att förklara tyvärr.

Med utvecklingen att hästen går rakt fram alltså?

Definitionen jag fick idag var nämligen:
"Hästen ska vara jämn i båda sidor. Gå lika "mycket" med alla ben och lika lätt att ställa och böja åt båda håll."

Enligt henne hade det ingenting alls med att rida hästen rakt. Man kunde, enligt henne, rida en häst enbart på böjt spår och ändå ha den rakriktad.

Har alla den definitionen på rakrktning? Bara att jag missuppfattat det hela eller är det som jag trott att det faktiskt har någonting med att, bokstavligen, rak-rikta hästen?

Hästen är rak i hela kroppen, har benen i fyra hörn så att säga, inte stäld eller böjd, bakdel och framdel på samma spår osv. Hästen kan vara rakriktad på böjt spår och även rakriktas efter (såklart)

Jag antar att de flesta har en hyfsat lika uppfattning om rakriktining.

Vad fick du själv för förklaring? Intressant att veta?

Hur definierar ni rakriktning? Vad innebär en rakriktad häst?

Frågar då jag fick en ny förklaring på ordet idag som jag spånar lite kring....

för mig är det att man har fått hästen lika stark i båda sidor, så att den inte längre har en svagare sida. motsatsen till en rakriktad häst är en sned häst.

för mig är det att man har fått hästen lika stark i båda sidor, så att den inte längre har en svagare sida. motsatsen till en rakriktad häst är en sned häst.

Fast även en häst som är naturligt sned (vilket de flesta är) går ju att rakrikta under ridning. Håller med om att målet är en häst som är lika stark i sina båda sidor.

För mig innebär raktiktning att hästen spårar och har ett liksidigt "tryck" i sina bakben och ett liksidigt "sug" i sin mun.

Hästen är jämnstark i sidorna och driver lika med båda bakben.
Spårar längs vägen. En häst som är rakriktad på en volt, är böjd i samma grad som volten. En häst som är rak i kroppen och går på en volt kommer att hamna med antingen frambenen eller bakbenen utanför eller innanför voltspåret och är inte rakriktad på volten.

Är den förklaring som jag hört.

Hästen är jämnstark i sidorna och driver lika med båda bakben.
Spårar längs vägen. En häst som är rakriktad på en volt, är böjd i samma grad som volten. En häst som är rak i kroppen och går på en volt kommer att hamna med antingen frambenen eller bakbenen utanför eller innanför voltspåret och är inte rakriktad på volten.

Är den förklaring som jag hört.

Va?!

Det klart att en rakriktad häst är just, rak och riktad rakt fram.
En häst som går på en volt är böjd.

En häst kan vara rakriktad på böjt spår. Hur har redan flera förklarat i denna tråden.

En böjd häst på ett böjt spår ska även vara böjd i bålen, vilket en rakriktad häst inte är.

/V

Men nu har ni blandat ihop rakriktad med rakställd, en häst som är rakriktad spårar oavsett om den är böjd eller går rakt fram alltså kan en rakriktad häst vara böjd i kroppen.

Men nu har ni blandat ihop rakriktad med rakställd, en häst som är rakriktad spårar oavsett om den är böjd eller går rakt fram alltså kan en rakriktad häst vara böjd i kroppen.

Exakt! :bow: Och där strular det till sig för många som tror att rakriktad är samma sak som rakställd och samma människor ser ut som frågetecken när rakriktning kommer som steg 5 på utbildningsskalan. Rakriktad häst är ett styrkebesked. På böjt och rakt spår.

Tänkte bara instämma med föregående "talare". :)
Det är många som tror att rakriktad är en rak häst, dvs inte böjd och/eller ställd. Kolla gärna i Ridhandboken, där står en del nyttigt i alla fall..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 637
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.