Rakriktning

Y

Yoshi

Hej

Jag undrar hur jag vet om min häst är rakriktad? Någon som har ngt bra svar?

Sv: Rakriktning

Oj, inga svar:(

Har jag ställt en konstig frånga kanske?

I så fall så hoppar vi den.

Jag undrar bara vad du menar med rakriktad . Menar du att den varken är ställd lr böjd ?

*lånar*

Red kurs nu i helgen och vi pratade just om detta med rakriktning och om hur viktigt och framförallt svårt det är.
Ofta blir det ju så att ploppar man in ett bakben så ploppar en bog ut etc, det gäller att hela tiden kunna känna vad hästen gör med kroppen.
En rakriktad häst spårar och sätter ner hovarna på samma ställe samt att en rakriktad häst bär lika mkt vikt på alla benen.

Svårt egentligen att svara på hur du ska känna...

Ridning är känsla som egentligen är svårt att förmedla... ;)

Hej

Jo visst är det svårt! Rider ju inte på bana pga alla snö och då tycker jag att det är svårare att känna!

Jag får väl ta mig till ridhuset framöver och känna efter helt enkelt!

Trivs ni fortfarande?

Ha anmält mig till kursen på bana 1/5 :crazy: det ska bli mkt kul att se hur det går!

Ha det!

Jo jag missade att säga att bogar och bakdel är där jag ber att de ska vara!

fatima

Nu fattar jag . Håller med där . Ett tips för att du ska lära dej att känna
hästen rörelser är att göra halt , och sen känna hur hästen står med benen. Vilket ben står längre fram än dt andra ? Man känner hur hästen ben sticker upp lite under rumpan . Övning ger färdighet. Ett annat tips är att göra skänkelvikningar. Oftast sätter hästen bara ner sitt bakben framför dt andra och sen är dt bra med dt . Men för att hästen verkligen ska kunna flytta benet ordentligt i sidled måste vi påverka dt när dt är i luften ! Hästens fotförflyttning är ju (i skritt)
höger fram, vänster bak, vänster fram, höger bak. Lr tvärtom dådå . Om du då ska flytta hästen åt höger så ska du påverka vänster bakben . Då gör du helt enkelt som i en "vanlig" skänkelvikning fast du skänklar när hästen har satt ner höger framben. Som jag sa . Övning ger färdighet.

Ahh tack det vet jag ju egentligen :)

Ibland behöver man bli påminnd! Bra förklarat. Ska pröva på tisdag fm.

Återkommer när jag prövat!

Fatima

Yoshi skrev:
Hej

Jo visst är det svårt! Rider ju inte på bana pga alla snö och då tycker jag att det är svårare att känna!

Jag får väl ta mig till ridhuset framöver och känna efter helt enkelt!

Trivs ni fortfarande?

Ha anmält mig till kursen på bana 1/5 :crazy: det ska bli mkt kul att se hur det går!

Ha det!

Ja juste ni har ju nära till ridhus :) Måste vara härligt!
Själv hoppas jag grannarna våra får upp sin ovalbana snart :D

Hoppas det går bra på kursen för er, Camilla är super!

Rakriktning betyder i princip att få ryggraden att släppa sina spänningar så att ryggkortorna tillåts placerar på rad efter varandra, inte ihopsatta av en massa spänningar som "drar i dem" , försöker snurra, vända och vrida den.

Tex så kan du ju tänka dig vad som händer om den delan av ryggen som har revben fästa sig är lite skruvad, då följer hela revbenskorgen med vilket ger som följd att magen putar ut åt tex vänster och då försvinner den ju från höger och då är dett lätt att ryttaren glider ner åt höger, skjuter hästens rumpa åt vänster, låter den lägga all vikt på vänster fram och få 2 kilo häst i vänster tygeln och minus 2 kg i högertygeln....

För folk i allmänhet så verkar rakriktning betyda att hästen ska spåra, dvs gå med frambenen och bakbenen i samma spår.

En häst kan spåra utan att vara rakriktad, det är väldigt vanligt. Ju rakare "normalryttaren" upplever sin häst desto troligare är att den går med extremt sänkt rygg.

rakritning är grunden till att ridning, man måste känna

att man sitter mitt på hästen

Att man har lika mkt häst i bägge tyglarna

att tyglarna ligger an mot halsens sidor likadant på bägge sidorna

att hästen belastar frambenen lika mkt

att hästens bog pekar åt samma håll som det håll hästen går på

Att hästens mage är lika stor på vänster sidan som på högersidan

att ryggen är lika hög på vänster som på högersidan.

att dian sittben tillåts att sjunka lika djupt på bägge sidor

att hästen föflyttar dina sittben jämnt i cirkelröresler som är liksidiga istället för tex en triangel på vänstersidan och en rutschbana på höger....

o.s.v. i all oändlighet....

Ingen häst har styrkan att vara HELT rakriktad. Det bästa sättet att "rakställa" en häst är att göra det på en volt. Det kanske låter konstigt, men det är en väl beprövad metod i den klassiska och den akademsika ridkonsten. Enligt dessa ridstilar behöver man alltid ha en insida och en utsida för att kunna arbeta med en häst; alltså den måste vara något ställd och böjd (någon centimeter). Du arbetar alltså hästen något böjd och ställd på en volt, men ser till att rakrikta dem i steget, alltså att de "spårar"; dvs höger bak går i höger framspår och vänster bak går i vänster bakspår. Detta kan även göras på fyrkanstsspåret, och kallas då "böjd rakt fram". När de har någolunda balans för det här, kan man sedan börja jobba med att de ska trampa inunder sig och skapa en bärighet i hästen genom tex öppna och sluta. Det är dock viktigt att man fortsätter jobba med dessa övningar även när hästen kommit längre i sin utveckling och i sin styrka.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka