Rakrikta häst

MrsScabtree

Trådstartare
Jag rider en märr i sina bästa år som egentligen aldrig ridits igenom i dressyren utan mest har markarbetats då det är en hopphäst/hobbyhäst från början..Jag rider dock dressyr på henne och från att ha gått med huvudet rätt upp o stel som en planka går hon nu i form och kan jobba normalt. Däremot har hon märkbart en bra och en dålig sida vilket både påverkar sig självt och den andra.
Det största problemet är att hon i vänstervarv (dålig sida) vill skjuta in rumpan konstant. Det blir liksom sluta i vänstervarv och gärna lite öppna i högervar (självmant). Hon markerar väldigt tydligt att hon tycker att det är riktigt jobbigt när jag försöker peta in henne och lyckas i ett steg eller två, hon gör det jag önskar men bryter sedan ut.

Hur jobbar ni era hästar för att få dem att spåra?

Hästen i fråga är fullt frisk, dock bara oriden.

Tips?:o

Sv: Rakrikta häst

Jag har inte behövt "lära" min häst att spåra då det har kommit automatiskt genom varierat arbete såsom skänkelvikning, voltarbete, öppnor m.m. En övning som jag tycker är bra för att kolla om hästen är rakriktad är att rida innanför spåret på fyrkanten, och få hästen att gå rakt fram rak i kroppen, då genom att korrigera med tyglarna och skänklarna, alltså de ska samverka samtidigt.

får du henne rak i skritt? eller har du bara problem i trav o galopp?

ett grund råd kan vara att alltid leda in framdelen till bakdelen.
aldrig rätta baken efter framdelen vill säga. baken är motorn.

i vänster varv skulle jag rida i öppna hela tiden. blir hästen arg så skulle jag mistänka att den är halt.

det viktiga i högervarv är övningar som gör att höger bog inte ramlar ut!
då ditt problem är att vänster bak är svagt och höger bog trillar ut som följd.

ex. gör riktig öppna o gå över i förvänd sluta.

Du kan ha en aning slutatänk i högervarv. Dvs tvärtom mot vad hästen gör. Då kommer du själv ihåg yttersk.

Annars som Sofia o S skrev arbeta med att få hästen liksidig så blir den starkare i sin svaga sida och kommer att spåra bättre som en följd av det. Jag tror inte det hjälper att du tänkte "spåra" utan tänk att du rider varierat och och lösgör och stärker hästen i båda sidor genom olika övningar eller ute i naturen,så kommer den att ha lättare att spåra, dvs vara rakriktad, sen.

Jag har inte behövt "lära" min häst att spåra då det har kommit automatiskt genom varierat arbete såsom skänkelvikning, voltarbete, öppnor m.m. En övning som jag tycker är bra för att kolla om hästen är rakriktad är att rida innanför spåret på fyrkanten, och få hästen att gå rakt fram rak i kroppen, då genom att korrigera med tyglarna och skänklarna, alltså de ska samverka samtidigt.

Jag vet precis vad du menar och jag har försökt rida på det sättet, problemet är att hon är väldigt oliksidig så hennes höger o vänstersida är som svart och vitt och jag vet att jag inte kommer kunna rakrikta henne just nu. Kanske om en månad eller två.. Ja behöver få hennes vänstersida i balans och i ork. Jag ska göra som sistnämnda skrev och rida sluta när hon vill göra "öppna" osv och se vad som kan göras utifrån det. Tack för svaret!

]får du henne rak i skritt? eller har du bara problem i trav o galopp?

Skritt går bra!

ett grund råd kan vara att alltid leda in framdelen till bakdelen.
aldrig rätta baken efter framdelen vill säga. baken är motorn.
Jo jag vet, har provat men hon orkar inte i ena varvet.

i vänster varv skulle jag rida i öppna hela tiden. blir hästen arg så skulle jag mistänka att den är halt.
Hon är fullt frisk, bara tidigar eilla riden och väldigt oliksidig.

det viktiga i högervarv är övningar som gör att höger bog inte ramlar ut!
då ditt problem är att vänster bak är svagt och höger bog trillar ut som följd.

ex. gör riktig öppna o gå över i förvänd sluta

Will do! Misstänker att det kan funka:)

Om du har snö där du bor kan du ibland rida eller longera/tömköra i den, för de flesta hästar rakriktar sig automatiskt i lite djupsnö (räcker med en-två decimeter) då de väljer att gå i sina egna spår... Man får dock passa tiden, så man inte sliter på hästen.

Detta är naturligtvis bara ett komplement till den normala ridningen och dressyrarbetet, men kan vara ett bra sätt att utan "bråk" eller massa korrigeringsridning få hästen att använda sin kropp mer liksidigt och därmed stärka upp den. Backträning är också bra. T.ex. att leda hästen lätt inpänd i små backar.

Ridmässigt så är det också viktigt att sträva efter att få hästen jämnt på båda tyglarna/tömmarna så att den tar stöd på ytter i bäda varv. Troligen behöver du rida mkt i unghästform och med ordentlig framåtbjudning kombinerat med mkt halter och övergångar. En oliksidig häst klarar inte att samla sig utan att tappa spårningen/rakriktningen.

mvh/Halvhalt

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka