MrsScabtree
Trådstartare
Jag rider en märr i sina bästa år som egentligen aldrig ridits igenom i dressyren utan mest har markarbetats då det är en hopphäst/hobbyhäst från början..Jag rider dock dressyr på henne och från att ha gått med huvudet rätt upp o stel som en planka går hon nu i form och kan jobba normalt. Däremot har hon märkbart en bra och en dålig sida vilket både påverkar sig självt och den andra.
Det största problemet är att hon i vänstervarv (dålig sida) vill skjuta in rumpan konstant. Det blir liksom sluta i vänstervarv och gärna lite öppna i högervar (självmant). Hon markerar väldigt tydligt att hon tycker att det är riktigt jobbigt när jag försöker peta in henne och lyckas i ett steg eller två, hon gör det jag önskar men bryter sedan ut.
Hur jobbar ni era hästar för att få dem att spåra?
Hästen i fråga är fullt frisk, dock bara oriden.
Tips?
Det största problemet är att hon i vänstervarv (dålig sida) vill skjuta in rumpan konstant. Det blir liksom sluta i vänstervarv och gärna lite öppna i högervar (självmant). Hon markerar väldigt tydligt att hon tycker att det är riktigt jobbigt när jag försöker peta in henne och lyckas i ett steg eller två, hon gör det jag önskar men bryter sedan ut.
Hur jobbar ni era hästar för att få dem att spåra?
Hästen i fråga är fullt frisk, dock bara oriden.
Tips?