Fanna98

Trådstartare
Jag undrar när man ska raka sina hästar, typ tidigt på hösten? Eller kan man raka när man vill? Och om man måste ha täcke med hals ute om man rakar halsen?

Sv: Rakning

min häst helklipps alltid, täcke med hals får hon först till vintern, då temperaturen kryper ner under minus 10 grader. och man kan klippa när man tycker att de behövs. vi skall till "frissan" i nästa vecka

Nej, hasten fryser inte om halsen det ar inte dar varme gar forlorad om det sker. Vara hastar klipps over hals och bog, har sallan tacke pa sig.

Jag undrar när man ska raka sina hästar, typ tidigt på hösten? Eller kan man raka när man vill? Och om man måste ha täcke med hals ute om man rakar halsen?

Jag klippte min för en vecka sedan och la på 150 g + regntäcke. Samt hals med 150 g i. Jag har hals på att det inte ska växa på halsen, då det blir en rand där täcket sen kommer. Lite fult och jobbigt, så min får hals på sig :rofl:

Men hästen sätter inte päls efter temp, den sätter/fäller päls efter solen/ljuset.

Te x fäller hästarna på Island sin päls tidigare än våra i Sverige på våren, vilket beror på att de har längre dagar än oss mycket tidigare.

Två av mina kallblodshästar klipps, men inte förrän utevistelsen är över för året. Detta brukar vara i början eller mitten av november. Sen klipper vi en gång till, i januari.

Mina hästar får s k spårklippning, vilket innebär att deras halsar inte är helt rakade, men nästintill, och de går ute 16 timmar/dygn under vintern. Det är ytterst sällan någon har täcke öht.

Jag helklippte shettisen igår, gav henne ett varmt bad, torkade och täckade sedan henne. För mig är det en självlarhet att ersätta pälsen jag tagit bort med ett täcke. Undantag kanske om brittsommaren kommer med uppåt +20.

Det finns någon studie där värmeförlusten mätts och den skulle möjligen gå att kompensera med mat och vindstilla väder. Undrar om inte pälsen motsvarade 300g fyllning? Någon som kommer ihåg?

Min förra häst satte mammutpäls på vintern. Jämt svettig och pälsen blev som seg tuggummi som inte torkade, speciellt mellan frambenen och halsen.
Jag började klippa i september, en rejäl jaktklippning.
Sedan fick jag klippa några ggr till men tog mindre och mindre. Sista klippningen var bara en strimma under halsen. Inte vackert med olika längd på pälsen men funktionellt.

Men hästen sätter inte päls efter temp, den sätter/fäller päls efter solen/ljuset.

Te x fäller hästarna på Island sin päls tidigare än våra i Sverige på våren, vilket beror på att de har längre dagar än oss mycket tidigare.

Antog att denna var till mig ;)

Jag vet att det är efter solen och ljuset, men vad jag har upplevt MÅNGA ggr så växer det lite fortare på halsen utan täcke. För att undvika det har jag hals på..:p

Fast förmodligen VÄXER det inte mer, det hålls bara inte nere av ett täcke utan tillåts resa sig fritt.

Jag betvivlar väldigt starkt att hästen kan odla mer eller mindre päls lokalt, och med en skarpt avgränsad kant. ;)

Jag betvivlar väldigt starkt att hästen kan odla mer eller mindre päls lokalt, och med en skarpt avgränsad kant. ;)

Då är du välkommen att hälsa på min ponny. För likt Clovergirls häst kan hon det alldeles utmärkt. Det klarade även mitt gamla halvblod av också. Stor skillnad på henne när hon hade hals på!

*kl*

Jag klippte förra veckan. Helklippte och lämnade endast halva huvudet. Är så härligt att känna hur sköbt ponnyn tycker det är att bli av med pälsen. Hon är superduperpigg sen jag klippte och det är otroligt skönt att slippa bry sig o torktid osv:).

Förra årets klippning, fast då lämnade jag benen vilket jag inte gjort i år.
298713_2260990296149_2106339379_n.jpg

Såg nu på datumet på förra årets bild att jag inte klippte förrän nästan halva oktober. I år var hon lika pälsig i halva september! Någon annan som har ovanligt pälsig häst i år?

Senast ändrad:

Och jag håller nog med här, har ju själv pälshästar och en av dom får väl vid enstaka tillfällen täcke på. Då ser det helt klart ut som om pälsen på halsen är längre än på övriga kroppen, försvinner när täcket varit av.

En kanske dum fråga men är ändå nyfiken; kan man klippa hästen med sax? :) på stallet jag var hade dem alltid klippmaskin, vilket är bäst såklart. Men om hästen hatar klippmaskinen, skulle man kunna använda sax då?

Ska lägga till att jag inte går i tankarna att använda sax till min pålle, jag fick bara en fundering.

Det skulle nog ta många timmar och bli rätt fult:p risk förare klippa i skinnet också när man håller på så nära huden. Skulle inte komma på tanken att ge mig på nåt sånt!

Haha ja det skulle kanske inte bli så snyggt ;)
Fick bara tanken.. Hur dom gör som har en häst som inte tål klippmaskinen. Om dom använder sax :p

Man kan ge lite lugnande eller ha tussar i öronen. Eller låta bli att klippa om det inte är helt nödvändigt. Men jag har hittills inte stött på en häst som inte går att klippa om man har en hyffsad tyst maskin och låter bli huvet. :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
207
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 305
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på