Räkna på mineraler och vitaminer

Iddefixen

Trådstartare
Finns det något foderstatsprogram där man kan få en heltäckande foderstat, med alla vitaminer och mineraler uträknade?
Jag testade att kolla hästens foderstat på hippocampus. Men där fick man ju inte med hur balansen i B,E, C vitamin såg ut. Man fick inte heller ut hur fetthalten var.

Sv: Räkna på mineraler och vitaminer

Tvivlar på att det finns något program som behandlar C-vitaminer eftersom det mig veterligen aldrig uppvisats brist på det och dessutom är de (liksom B) vattenlösliga vilket gör att ett eventuellt överskott kissas ut.

E-vitamin, du har ju selen-värdet?!

Och fetthalt, det är ju MJ och den ser du ju?

Det är alltså bara de värdena jag behöver kolla?
Jag kan så lite om detta :o *skäms*

Skäms inte för att du inte kan - skämmas kan man göra om man INTE VILL kunna eller veta mera ;)

Kan rekommendera att du läser lite; SLU säljer ett foderhäfte för 125-150,- som är väl värt pengarna. Christina Planck är författare. Detta tar upp "basics" om hur man räknar och inte minst läser av analyspappret. Här t ex:
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/...Call=bibliotek
Sen så har säkert ditt bibliotek bra böcker :)

Men de viktiga värdena är smältbart råprotein och energi (MJ) och förhållandet mellan dessa, dvs "kvoten". Sen kalcium / fosfor (Ca/P). Allt står i ovan nämnda häfte, har du det bredvid burken när du kollar Hippocampus blir förmodligen allt mycket lättare!

"Överkurs" är därefter Christina Plancks bok med lila framsida som kan beställas via div internetbokhandlar. Står mycket "matnyttigt" man aldrig haft en aning om.

Tack för all din hjälp :)
Jag har beställt böckerna - så nu ska här pluggas på!

Jag har själv varit där ;)
- och upptäckte precis som du att vissa saker liksom krävde en förklaring ...

Det blir dessutom mycket roligare när man börjar förstå vad man gör!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar