Räkna om analys för kor till häst

A

anja

Där mina hästar står har de analyserat ensilaget för kor (eller möjligen får). Jag har för mig att man kan räkna om värdena på en "koanalys" så man kan räkna på en foderstat till häst istället, men hur gör man??

Dessutom var analysen helt obegriplig för mig, det stod bara en radda väldigt konstiga förkortningar som jag inte känner igen. Jag fick en handskriven lapp med analysvärdet och där stod det så här :eek: :confused: :confused:

% av ts (medelvärde)

aska 10,3
RP 12,7
WSC 9,5
NDF 55,4
ADF 33,7
VOS 79,3

ME MJ/kg ts Gräs 9,7

Vad tusan betyder detta??

Sv: Räkna om analys för kor till häst

Du behöver inte räkna om från ko till häst. Använd samma värden. Skillnaden är ändå så pass marginell. Det du skrev upp ska du inte använda dig av, använd dig av: Mj, smb.rp, ca, p och mg.

Det du troligtvis vill använda är energin för häst, och då tar du energin för ko (9,7 Mj/kg ts) gånger 1,12 - 1,1. I detta fall blir det 9,76 MJ/kg ts, alltså inte så stor skillnad.
Eftersom man ofta räknar hästfoderstater med smältbart råprotein krävs även de värdena. Har du inte fått dem på analysen kan du räkna ut dem själv genom att ta en smältbarhetskoefficient * råproteinhalten (%RP). Smältbarhetskoefficienten räknas fram som 93,9 -(313/% råprotein). I ditt fall blir koefficienten 69, dvs 69% av proteinet antas vara smältbart. Ditt värde på smältbart råprotein blir ca 8,7% av ts, dvs 87 g/kg ts.
Mineralvärdena i ensilaget är inte alltid analyserade, men är de det så gäller samma för idisslare och häst.
När du sen räknar foderstat får du räkna om kilo ts till kilo foder för att veta hur mycket av ensilaget du ska ge.

Rörde jag till det nu...?:confused:

Tack, tack :bow: :bow: :bow:

Jag tror jag fattar. På lappen jag fick stod ingen ts så det måste jag fråga om. Räknar man ut rp på samma sätt för alla fodermedel?

Men vad i hela världen betyder de andra förkortningarna...WSC, NDF, ADF, VOS.

Obskyra koraser??:p

Formeln ovan används bara för smältbart råprotein i vallfoder...
De övriga förkortningarna är det som är analyserat.
WSC =Vattenlösliga kolhydrater
NDF och ADF = Olika fraktioner av "fibrer", t. ex cellulosa, lignin, hemicellulosa...
VOS = Våmvätskelöslig organisk substans.

Fast det kanske finns koraser som heter så med...:p

Okej, nu har jag fått se analysen. Men det är fortfarande en del jag inte fattar, den såg ju inte ut som de analyser jag sett tidigare direkt...

Vilka värden ska jag använda? Det fanns t.ex tre olika ts angivna som alla låter lite märkliga. Det handlar alltså om ett hyfsat torrt ensilage (inte drypande blött), men det är ju knappast hötorrt precis. Jag skriver av som det står bara så kanske någon klok människa kan hjälpa mig tyda detta :bow:

För-Ts: 89,0%
Ts 2: 95,2%
Ts 84,7%

rp: 11,9 % av förtorkat
rp: 12,5 % av ts

Gräs ME 10,2 MJ/kg ts

Jag behöver oxå hjälp med omräkning. Fick analysen igår av vår höleverantör och har försökt med hjälp av alla inlägg på denna sida räkna om värdena men jag lyckas inte. Finns det någon vänlig själ som vill förklara? Så här ser analysen ut;

Ts 84%
Rp 89 g/kg ts
Energi (för nöt) 9.1 MJ/kg ts
Eff. rp 71 g/kg ts

Som jag har förstått det så är Ca, P, Mg och K lika. Är det så? Är mycket tacksam för svar! :bow:

Noa

Noa skrev:
Jag behöver oxå hjälp med omräkning. Fick analysen igår av vår höleverantör och har försökt med hjälp av alla inlägg på denna sida räkna om värdena men jag lyckas inte. Finns det någon vänlig själ som vill förklara? Så här ser analysen ut;

Ts 84%
Rp 89 g/kg ts
Energi (för nöt) 9.1 MJ/kg ts
Eff. rp 71 g/kg ts

Som jag har förstått det så är Ca, P, Mg och K lika. Är det så? Är mycket tacksam för svar! :bow:

Noa

Ts - Torrsubstans hö har alltid torrstubstansen 84% det är alltså 84% hö och resten är vatten.

Rp - är rå protein Är proteinet i höt.

Energi MJ - 9.1MJ är helt oki ganska energirikt hö. Man mäter energi i MJ till hästar.

Eff. rp. - Tror att det står för effektivt rå protein. Då är det alltså smältbart råprotein (smbrp) Det är det man räknar på. En häst ska alltid minst ha 6g smbrp per MJ

Ca-Kalcium
P-Fosfor
Mg-Magnesium
K-Kalium
Se-Selen

Lycka till!

Okej, ska se om jag kan hjälpa dig räkna med mina nyvunna kunskaper, he he

Dina värden omräknat till häst skulle alltså bli, om man räknar enligt Iccics formler:

52 g smb rp/kg ts (räknat på rp 89 g/kg ts. Eff rp var ännu ett nytt begrepp, hu!)

9,1 MJ/kg ts, alltså samma värde

Ts 84% ger:

44 g smb rp/kg foder

7,6 MJ/kg foder

Mineralerna räknar man med samma värden.

Stämmer detta? :) Iccic??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka