Räkna foderstat...

Silkisif

Trådstartare
Jag har aldrig gjort det själv förut, men någon gång ska ju vara första.. Och jag förstår ingenting! Från att ena stunden tycka att jag nog förstår, till att i nästa stund ge upp i gråt. Vart kan man vända sig för att få hjälp?

Jag skriver av analysen direkt
TS 87,2%
Råprotein 82
SMB 40
MJ 8,8
Ca 2,9
P 2,6
Mg 0,8

Vad innebär detta?

:confused:

Sv: Räkna foderstat...

Ett bra tips om du verkligen vill lära dej räkna foderstater är häftet Utfodringsrekommendationer för häst av C.Planck. Går att beställa via SLU för strax över hundralappen om jag inte minns fel på priset.
Googla funkar bra också, men kan vara lite svårare att reda ut vad som är ny, gällande information och vad som är förlegat.

Ang din analys
TS 87,2% innebär att höet innehåller 12,8% vatten
Råprotein 82
SMB 40 g anger hur mycket av proteinet i höet som är smältbart för häst
MJ 8,8 anger energiinnehållet
Ca 2,9 calciuminnehåll
P 2,6 fosforinnehåll
Mg 0,8 Magnesiuminnehåll

Den är helt ok, lite låg kvot så antingen proteintillskott eller fri tillgång beroende på hästar och behov.
Det är så svårt att veta vad man ska förklara..

*KL*

Som en påminnelse, det är inte tillåtet att bo om hjälp för en foderstat. Det är däremot ok att själv räkna ut en och sen diskutera kring detta.

Boj/moderator

:bow:Tack!
Egentligen vill jag ju bara ha bra foderstater till mina hästar...
Hade dessutom varit roligt att kunna.

Vad menar du med kvot i "Den är helt ok, lite låg kvot så antingen proteintillskott eller fri tillgång beroende på hästar och behov. "? Hur har det med proteinen att göra?

Jag tror jag blir galen :D

Jag må vara dum som sten, men inte ens det förstår jag.

Fyller jag i höets värden rakt av?

Hur och vad räknar den ut egentligen? :o

Du fyller i de värden på analysen som anger kg foder, och sedan räknar programmet ut åt dig. Men eftersom jag vet att du har bl a islandshäst så skulle jag inte underskrida kvoten 6,5 samtidigt hålla ett öga på intaget av Mj per dygn. Ditt grovfoder innehåller en kvot av 4,5 så du behöver komplettera upp detta foder till en kvot av 6 helst högre.

Först fyller du i all fakta om hästen. Hur gammal den är, vad den väger, hur mycket den arbetar mm.

Sen fyller du i värdena från höet, som du skrev här. Alltså TS, MJ, SMRP, Ca, P och mg.

Sen kan du testa med att fylla i en mängd hö, som du skulle kunna tänka dig att ge och tryckar på 'beräkna'. Då får du ett svar på hur väl den mängden hö tillgodoser hästens behov. Du kanske får veta att det är för liten mängd TS. Då testar du fylla i några extra kilo hö t.ex. och då kanske du får veta att proteinet är för lågt. Då får du försöka hitta ett sätt att höja proteinet, tex genom att tillsätta lucern, soja, krafft protein eller något annat.

Men så kan du försöka laborera dig fram och tillbaka, tills det står 'OK' i foderstaten.

Hoppas det blev mer förståeligt nu;)

Kvoten får man fram genom att dela värdet för smältbart råprotein med energin.
Ett grovfoder "bör" ha minst 6 gr smältbart protein för varje MJ, alltså en kvot på 6.
Men som Iser sa så är inte alla hästar lika, en del behöver högre kvoter och det finns säkert de som funkar på lägre.

Hippocampus är jättebra att börja med om man vill ha en ökad förståelse för hur det hänger ihop!

Svar till alla: Det betyder att jag bör komplettera upp protein, men inte ge mycket mer MJ?

Tack alla som svarar och orkar tampas med mig! :D:bow:

Svar till alla: Det betyder att jag bör komplettera upp protein, men inte ge mycket mer MJ?

Tack alla som svarar och orkar tampas med mig! :D:bow:

Precis!
Ett tips som är billigt och bra är sojamjöl men det bör blandas med tex lite betfor för hästens skull, rent äter inte mina iallafall men slukar sojan ihop med lite betfor.
På hippocampus finns soja med i rull-listen för kraftfoder.
Tänk bara på att du inte ska ge mer än 300 gram/mål men jag tror inte att du behöver ge mer än några dl för att komma upp i en bra kvot så det ska inte vara något problem.

Hur hittar men ett foder med magnesium och selen? Eller kan man "lägga till" dem enskilt?

Och ska man ange smb samt MJ i kg vara och det andra i kg TS?

Annars går det bra :cool:

Måste fråga bara, Hur gör man om det till kg foder då? Det är ju Ca, P och Mg som står "fel".

Hur hittar men ett foder med magnesium och selen? Eller kan man "lägga till" dem enskilt?

Selen köper du enklast på apoteket, det heter Tokosel.
Magnesium finns också att köpa separat i foderbutiker men kolla lite med olika arbete om din häst inte går exakt lika hela säsongen, det kan vara så att vid ökat arbete behövs fler mineraler och oftast är en mineral lika dyr att köpa som ett komplett mineralfoder.

Måste fråga bara, Hur gör man om det till kg foder då? Det är ju Ca, P och Mg som står "fel".

Hur menar du? På min analys står mineralerna i samma kolumn som "per kg foder" och det är den summan du använder.

Jag har en analys där det står: per kg foder
Ts % 86.7
omsättningsbar energi MJ 8.6
rå protein gram 55
smältbart råprotein gram 24.3
kalcium gram 1.6
fosfor gram 1.0
magnesium gram 0.6

Osv.. då är det alltså antal gram råprotein/kalcium/magnesium/fosfor osv/kg foder.
Du behöver alltså inte räkna om något utan skriver in det som står.

Det gör det ju inte på mitt. Kan man räkna om det på något sätt?

Jag har vara en kolumn, där det står det jag skrev. Ca, P och Mg står "per kg TS", i samma kolumn som det står smb "per kilo foder"

Det finns inte risk att man får för mycket mineraler då?

Tack!

Liknande trådar

Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
9 288
Senast: Newbee
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 575
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 637
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka