Räkna foderstat...

Sv: Räkna foderstat...

Det gör det ju inte på mitt. Kan man räkna om det på något sätt?

Jag har vara en kolumn, där det står det jag skrev. Ca, P och Mg står "per kg TS", i samma kolumn som det står smb "per kilo foder"

Det finns inte risk att man får för mycket mineraler då?

Tack!

Eftersom vatten inte innehåller annat än just vatten så blir Ca/kg foder och Ca/kg ts samma sak, det blir krångligt när man tänker för mycket;)

Selen ska man aldrig överdosera, det blir giftigt (dödligt) men annars är det mest plånboken som får lida om man ger mineraler i onödan.

Selen köper du enklast på apoteket, det heter Tokosel.
Magnesium finns också att köpa separat i foderbutiker men kolla lite med olika arbete om din häst inte går exakt lika hela säsongen, det kan vara så att vid ökat arbete behövs fler mineraler och oftast är en mineral lika dyr att köpa som ett komplett mineralfoder.

Tokosel är väl OK så länge som hästen går på bete. När hästen utfodras med hö behöver man ge extra E-vitaminer eftersom E-vitaminerna i höet förstörs ganska snabbt. Då är det bättre att ge ett kombinerat Se/Vit. E tillskott (Tokosel innehåller extremt lite E-vitamin).

Att köpa ett “komplett mineralfoder” är meningslöst. Du ska bara komplettera med det du behöver enligt din grovfoderanalys. Många s.k. “kompletta mineralfoder” gör mer skada än nytta.

Beträffande magnesiumtillskott så är magnesiumoxid ett bra tillskott. Horze har en prisvärd produkt. Ge gärna mer magnesium än vad programmet säger. Ca:Mg kvoten bör snarare vara omkring 2 än 3.

För att det kan störa andra kvoter som kanske är bra, och man egentligen behöver komplettera endast en typ av mineral.

Ponera att du har brist av selen men ok på övriga mineraler, du ger då en sk komplett mineralfoder som också innehåller selen upp till den nivå som hästen har behov för att täcka bristen av selen. Då följer även övriga mineraler med i samma giva, och kvoten kanske inte alls längre stämmer och blir fel.

Men man köper ju inte om man HAR allt i det andra fodret. Bara om det fattas, som det gjort för oss:cry:

Liknande trådar

Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
9 288
Senast: Newbee
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 575
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 637
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar