Rakhasighet...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bitch1
  • Startdatum Startdatum
B

bitch1

Är det dumt att avla på ett sto som har exteriör begränsning; rakhasighet?! Är det ärftligt? :bump:

Sv: Rakhasighet...

Hingsten Gaspari 340 var extremt rakhasig, och var internationell dressyrhäst med avkommor i svår internationell dressyr och hoppning, så jag ser det inte som en begränsning.

Jag gillar rakhasiga hästar...men jag har travare och det är olika åsikter om det, men en rakhasig häst kan få ett längre baksteg och därmed förflytta sig fortare

Har haft ett svenskat halvblod som var rakhasig kombinerat med veka kotor bak. Hon gick dressyr men höll ej för detta utan dömdes ut vid sex års ålder. Skulle själv vara tveksam att avla på en sådan häst, då hennes mamma såg exakt likadan ut.

När jag var på avelseminarium för några veckor sedan så sa de att det man skulle undvika att avla på var:
-sabelbenhet
-rakhasighet (ej för vinklade - krokhas heller)
-veka kotor

Dessa ska undvikas just för att de ger en så kraftigt sänkt hållbarhet.

Däremot om de var lite inåt eller utåt tåade i fram var inte ett hinder för att avla, då det mest handlar om hur det fodras, vilket underlag de går på och hur hovarna sköts när de är små, går att korigera mkt bra om de föds lite "sneda".

beror ju faktiskt lite på hur veka kotorna är och jag har också har någonsom varit rakhasig som aldrig var halt och tävlade högt upp i klasserna hoppning utan att vara halt så jag tror man får kolla på individen i sig själv sen kan det ju faktiskt vara lite olika när man visar på utställning en domare tycker att hästen är rakhasig och sen nästa du visar den för tycker inte det .... har nämligen hänt hos mig några gånger ;-)

Hmm, de flesta av mina hästar är rakhasiga(travare) deras mor var det också....min bästa häst är 12 år nu, har gjort 76 starter, vunnit 14 av dom och gått lopp i höga klasser...han har ALDRIG varit halt...dessutom har han väldigt bred bakaktion (jkan köra dyngkärra mellan bakbenen :D )
För att få honom att hålla ihop krävs det ju att han är ordentligt tränad o musklad...när han blev det så är hans bakärra bara en tillgång

Här kan ni se när han laddar iväg :D
NutteJavlarEnFagel.jpg

Men om man är ute efter dressyr avkommor... Hur "riskabelt" är det att avla på ett sto, som ärvt sin relativt kraftiga rakhashet från sin far?! Bör man undvika det istället, IFALL det förs vidare i generna?! :confused:

Jag är nog av den åsikten att rakhasighet nedärvs ganska så mycket...då jag betäckt med hingstar som förvärver krokhasighet och har fått rakhasiga hästar från stoets sida ändå.....så om du inte vill ha en rakhasig häst så bör du nog inte betäcka.....jag vet inget om dressyr, men en rakhasig häst har ju mindre spänst i bakkärran, vad det gör på en dressyrhäst vet jag inte, men att dom skulle vara mindre hållbara tror jag inte på.......

Det jag tror är viktigt är att även titta på korset. Har hästen ett slutande/stupande kors ihop med rakhasighet så tycker jag att de får mer svikt trots rakhasigheten har de däremot ett ganska plant kors tycker jag att de blir stumma och därav varken bra till hoppning eller dressyr. Så kombinationen är nog ganska viktig att titta på och inte bara stirra sig blind på hasvinkeln.

Hej,
har sett den tråden också och kom att tänka på att det nog inte pratades så mkt om det... men det finns ju flera godkända hingstar som är "lindrigt parallellförskjutna" så så länge det inte är extremt så, ett tips kan ju även vara att kolla upp hur det ser ut bakåt i stammen, mamma, syskon osv står de korekt så är det ju större chans att avkommorna blir korekta, samt se till och välja en hingst som är korekt.
Lycka till!!

Man vill ju _inte_ att ridhästar ska bredda sig bak öht. Men det är ju ingen skillnad på rid- och travhästar :angel:.

Nej det vet jag ju :D men jag menar att min har så bred bakaktion + rakhasig och det har inget med hållbaret att göra......raka haser är ingen belastning i sig.

..en travare som skall bli ridhäst och kunna bära sig är ju inte önskvärt med denna aktionen bak ( för mig är den guld värd) men det finns även travare som är linjegångare...skall man ha en ridtravare så skall man se till exteriör och vad den har för steg...då kan man nog få en skaplig ridhäst att avancera med. Där faller många travare tror jag, folk har ingen aning om vad dom skall leta efter....Nack LObell var ju själv en linjegångare...så avkommor efter honom ( som man sällan ser i ridtravarkretsar) borde ju vara mer lämpliga om dom nedärvt hans steg.

athena skrev:
Man vill ju _inte_ att ridhästar ska bredda sig bak öht. Men det är ju ingen skillnad på rid- och travhästar :angel:.

Min bästa hopphäst som går svår klass är bredspårig (ca 1 m mellan bakbenen iofs en rejäl bakkärra som matchar ovanpå också), rakhasig, parallelförskjuten fram, rak i kotorna :devil: så det är inte alltid de vackraste mest korrekta individerna som är bäst. Enorm styrka i bakkärran skuttar enkelt över 160-hinder och har inga problem att få tillräcklig kraft i avsprånget för att kunna gå av nästan ett språng för tidigt på en bred 150-oxer. Som tur var är han valack så man behöver aldrig ta beslutet om man skall avla på honom eller inte :angel: Tilläggas skall att han aldrig varit halt någonsin. Fick nu en bäckenfraktur (av yttre våld) förra året men är på väg tillbaka fullt fit for fight startade sin första tävling förra veckan igen. Så hållbarare häst får man faktisk leta efter. :angel:

i hoppning kanske det inte har så stor betydelse?? Mer i dressyr då kanske?? Jag vet inget om ridisar .....

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 435
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 388
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka