Raka katt pga värmen?

Gimlan

Trådstartare
En vän sa idag att hon funderade på att raka sin katt pga värmen. Brukar folk göra det? Är det nödvändigt? Jag tycker det låter konstigt, men jag vet inte.

Har aldrig hört talas om någon som rakat sin katt för annat än tovor i pälsen.

Jag har iofs hotat att göra det, men då pga rejäl pälsfällning och bara som ett skämt.
Typ, nu är det dags att antingen raka katten eller byxbenen...

Jag har ju en långhårig och skulle aldrig klippa henne för att det är varmt. Hon ligger i skuggan och de har ju alltid tillgång till vatten. Ibland när det varit varmt väldigt länge kan jag duscha båda två men det är nog mest för att jag är orolig för att de är varma, inte att de verkligen behöver det :D

En vän sa idag att hon funderade på att raka sin katt pga värmen. Brukar folk göra det? Är det nödvändigt? Jag tycker det låter konstigt, men jag vet inte.

Det tror jag inte på. Pälsen skyddar från solen och isolerar - det är inte självklart att katten mår bättre för att den rakas. Det är inte lång päls som värmer utan den tjocka underullen - borsta med furminator varje vecka. Annars får man ju raka ned den nästan naken och kladda med solskydd istället.

Brunetten sover i badrummet nu när det varit heta dagar, jag blöter ned golvet i duschen med kallvatten där hon går runt och kyler ned tassarna.

Folk är inte kloka. Katter är ökendjur, de gillar värme. Här ligger ofta den mest långhåriga i fönstret och solar sig trots att det blir 40 grader i solväggen. Utomhus lägger de sig i skuggan om de tycker det är för varmt.

Det viktiga är att de alltid har vatten och att man tex drar för gardinerna om man har en lägenhet som blir extremt varm och katten är ensam hemma.

De enda gångerna jag tycker man ska raka katt är om den är hopplöst tovad och tovorna gör ont. Nya modet med lejonklippning eller vad det är ska folk sluta med!

Förra sommaren som var stekhet - stort fönster mot väster gjorde det inte bättre direkt gjorde jag iordning alla möjliga svala ställen till Nikita och ställde fram fler vattenskålar så hon kunde dricka mer, la i lite isbitar så det skulle vara skönt och kallt. Skruttkatten valde att ligga mitt i solen på golvet där det var som hetast och solen bokstavligen stekte. Hennes päls kändes som man kunde steka ägg på. Jag tog bort henne och placerade henne på skuggiga mjuka kattsängar jag gjort iordning men så fort jag släppte henne gick hon tillbaka till solen, :meh:

Hur visar sig överhettning på katter?
De är ju ökendjur men nån gräns måste ju finnas för hur mkt värme de tål.

Saxat från veterinaren.nu

Generellt kan jag säga att om katten är slö, kräks och dreglar så kan det vara symptom på värmeslag

Hills säger följande:

Precis som människor behöver katter speciell omvårdnad när det kommer till varmt, soligt sommarväder. Solbränna, värmeslag och uttorkning kan påverka både inne- och utekatter, så var säker på att du och din katt är förberedda för sommarvärmen.

Katter älskar värme, men ju varmare det blir, desto större blir risken för att dom kan komma att lida av värmerelaterade sjukdomar. Det finns dock en mängd förebyggande åtgärder du kan ta till för att hjälpa till att hålla din katt trygg och frisk under sommarmånaderna.

Undvika solbränna

Vita katter eller katter med vita öron och ansikten är särskilt mottagliga för solbränna. Applicera solcreme med hög solskyddsfaktor på dessa katters öron och ansikte, eftersom du inte kan lita på att dom håller sig i skuggan! När solens strålar är som starkast, och om du kan, är det bra om du kan hålla din katt inomhus för att skydda den mot allvarliga solskador.

Undvika värmeslag

När det är extremt varmt så kan du hjälpa din katt att undvika värmeslag genom att hålla den inomhus i ett svalt rum. Det kan också hjälpa att klappa katten med en fuktig handduk och även att sänka ned kattens tassar i en balja med kallt vatten och "slå om" en kall kompress under hakan på den. För kyla vid liggplatsen kan du prova att slå in en påse med till exempel frysta ärtor i en handduk och lägga paketet i kattens bädd. Ärtorna följer kattens kropp och blir till ett litet mini-spa när katten behöver kyla ned sig.

Om du misstänker att din katt har fått värmeslag, håll utkik efter dessa tidiga symtom då katten:

• Flåsar
  • Är orolig, vilket den kan visa genom att gå planlöst fram och tillbaka
  • Har en ökat hjärtrytm
  • Har andningssvårigheter eller hyperventilerar(raser med platt nos kan visa detta symtom tidigare på grund av trängre luftvägar)
  • Har mörkröda slemhinnor
  • Är viljelös
  • Har en ökad kroppstemperatur (din katts normala kroppstemperatur ligger mellan 38-39 grader och över 40 grader mår den definitivt riktigt dåligt)
Om din katt visar något av ovanstående tecken, kyl ned den så fort som möjligt genom att sänka ned den i svalt vatten och sedan svepa in den i blöta handdukar. Efter det är det av yttersta vikt att du tar katten direkt till din veterinär eftersom, i extrema fall, värmeslag kan vara dödligt.

Undvika uttorkning

Uttorkning kan allvarligt skada katten, så var säker på att du lämnar mycket vatten på flera ställen i huset (och utanför om du har katter som går både inne och ute) när värmen kommer. Kom också ihåg att fylla på när du ser att vattennivån sjunker i skålarna. Vissa katter kan dricka mindre när vädret är varmt, men du kan uppmuntra att dricka genom att lägga i en iskub i skålen och genom att ständigt hålla vattnet friskt och nytt. Att försiktigt lotsa katten mot vattnet genom att ställa en nyfylld skål bredvid dom kan också hjälpa till.

Vad är det som är så hemskt med att klippa dem?

Angående att pälsen skyddar, gäller det för alla typer av päls? Även de med mycket underull? Hur vet ni detta?

Katter kan flåsa precis som hundar gör när det är varmt för att reglera värmen. Jag har dock nästan aldrig sett en katt flåsa av att ligga utomhus på sommaren. Med andra ord tror jag inte att se nämnvärt lider av värmen och således behöver de ej klippas.

Generellt tror jag inte att katter behöver klippas för att klara värmen. Jag har två soldyrkare och en som inte pallar värme alls. Han har supertjock och galet tät päls med massor av underull, jag märker skillnad på honom redan vid 20 grader, allmänpåverkad liksom. Jag trimmar magen på honom dels för att förebygga tovor som kommer extra mycket när han blir varm och svettig, och dels för att han verkar uppskatta "ventilationen". Tar dock så lite som möjligt och skulle inte lejonklippa pga värmen. Pälsen fyller ju ändå en viktig funktion, även om han har råkat få lite väl mycket på en del ställen. :)

Vi rakar ner en hel del katter på jobbet (butik/trim/veterinär) och en del pga. värmen för jo, de kan fara illa av värmen. Alla katter har inte pälsar som är funktionella. Lång päls med tjock/tät underull kan vara en ren plåga i sommarvärmen, i synnerhet i kombination med platta ansikten. Hur vet vi att de mår bättre av att bli nedrakade? De blir mer aktiva efteråt. En väldigt tydlig indikation på att de mår bättre med mindre päls.

Visst rakas många katter pga. bristande pälsvård men en del far väldigt illa av värmen.

"Förvånansvärt" många långhåriga katter har kass pälskvalité så nej, alla katter har inte funktionella pälsar. Tyvärr.

Vi rakar ner en hel del katter på jobbet (butik/trim/veterinär) och en del pga. värmen för jo, de kan fara illa av värmen. Alla katter har inte pälsar som är funktionella. Lång päls med tjock/tät underull kan vara en ren plåga i sommarvärmen, i synnerhet i kombination med platta ansikten. Hur vet vi att de mår bättre av att bli nedrakade? De blir mer aktiva efteråt. En väldigt tydlig indikation på att de mår bättre med mindre päls.

Visst rakas många katter pga. bristande pälsvård men en del far väldigt illa av värmen.

"Förvånansvärt" många långhåriga katter har kass pälskvalité så nej, alla katter har inte funktionella pälsar. Tyvärr.
Ett väldigt intressant svar, tack!

Precis som Sol skriver så handlar det nog oftast inte så mycket om mode som om katter med väldigt dålig pälskvalitet. Jag har vänner som ibland behövt klippa ner sina katters pälsar (hos veterinär) för att de helt enkelt fått så mycket tovor att katten lidit. En katt som har så dålig pälskvalitet att den hela tiden tovar sig blir ofta upprörd när det är dags för kamning eller pälsvård eftersom det gör ont att reda ut tovor. På en sådan katt hjälper det inte hur noga man än är med kamning, det blir tovor ändå. Då kan det vara snällare för katten att bli klippt och slippa stressen med kamning och smärtan från tovorna.

Pälskvalitet kan också påverkas av kattens kost eller andra hälsoproblem. Jag vet också några som klippt ner katten en gång och sedan när den nya pälsen vuxit ut har kvaliteten varit bättre så de sluppit problemen igen.

Min granne har en perser med hemsk pälskvalitet som klipps ner regelbundet. Han ser rent förjäklig ut klippt (det tycker även hans matte) så det är knappast av utseendeskäl som han klipps. :p :D

• Gilla
Reactions: Sol

Liknande trådar

Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
703
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
335
Senast: sthu
·
Övr. Katt Jag köpte en pusselmatta för att kunna få ut matta i hela hallen då den har en del kanter å annars hade jag behövt måttbeställa å vet...
Svar
16
· Visningar
1 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka