Raka katt pga värmen?

Jag har hört att pälsen blir av sämre kvalitet om man rakar dem. Det som växer ut blir ulligare och därför mer benäget att tova sig. Så har man börjat raka får man väl fortsätta misstänker jag.

Jag har hört att pälsen blir av sämre kvalitet om man rakar dem. Det som växer ut blir ulligare och därför mer benäget att tova sig. Så har man börjat raka får man väl fortsätta misstänker jag.
Som jag skrev så har jag sett motsatsen, att pälsen som växer ut har bättre kvalitet och tovar sig mindre.

Precis som Sol skriver så handlar det nog oftast inte så mycket om mode som om katter med väldigt dålig pälskvalitet. Jag har vänner som ibland behövt klippa ner sina katters pälsar (hos veterinär) för att de helt enkelt fått så mycket tovor att katten lidit. En katt som har så dålig pälskvalitet att den hela tiden tovar sig blir ofta upprörd när det är dags för kamning eller pälsvård eftersom det gör ont att reda ut tovor. På en sådan katt hjälper det inte hur noga man än är med kamning, det blir tovor ändå. Då kan det vara snällare för katten att bli klippt och slippa stressen med kamning och smärtan från tovorna.

Pälskvalitet kan också påverkas av kattens kost eller andra hälsoproblem. Jag vet också några som klippt ner katten en gång och sedan när den nya pälsen vuxit ut har kvaliteten varit bättre så de sluppit problemen igen.

Min granne har en perser med hemsk pälskvalitet som klipps ner regelbundet. Han ser rent förjäklig ut klippt (det tycker även hans matte) så det är knappast av utseendeskäl som han klipps. :p :D
Säker så, men jag undrade över värme, inte tovor :)

Säker så, men jag undrade över värme, inte tovor :)
Det var som svar till att du skrev att du trodde att matten använde det som ursäkt för att hon inte orkade med pälsvården, och en annan person skrev att det var mode med lejonklippning. Men alla katter mår inte bra av "pälsvård" så det behöver inte handla om lathet.

Mer troligt är att pälskvaliteten kan ändras över tid av andra skäl, t.ex. hälsa eller kost. Så de du hört talas om kanske fått sämre pälskvalitet av andra skäl än just klippningen?
Det är sant. Inom min ras är det vanligt att de får ullig päls som lättare tovar sig efter kastrering. Pälsen blir på maskade katter väldigt förstörd även på annat sätt eftersom den päls som växer ut är mörkare. Men det är ju mer estetiskt och hör inte till denna diskussion :).

Det är sant. Inom min ras är det vanligt att de får ullig päls som lättare tovar sig efter kastrering. Pälsen blir på maskade katter väldigt förstörd även på annat sätt eftersom den päls som växer ut är mörkare. Men det är ju mer estetiskt och hör inte till denna diskussion :).
Skulle det påverka färgen så rättar det säkert till sig efter en pälsfällning, har vänner som klippt sina ragdolls utan bestående men. :) Och många ragdolls har ju extremt dåliga kontraster och mörk päls på kroppen även utan att ha klippts... Som tur är hör det väl till ovanligheterna att klippning behövs, mina har bra pälskvalitet och kräver ingen pälsvård alls. Men jag håller med att vi är OT nu!

Liknande trådar

Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
703
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
335
Senast: sthu
·
Övr. Katt Jag köpte en pusselmatta för att kunna få ut matta i hela hallen då den har en del kanter å annars hade jag behövt måttbeställa å vet...
Svar
16
· Visningar
1 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka