Raka hästen?

Sv: Raka hästen?

Alla tycker olika. Jag tkr det är bra att raka min häst så slipper den frysa när den blir svettig genom den tjocka pälsen. Men idiotiskt påfund ? Nej tack du.

Jag förstår vad det är föregående talare vill säga.

Många som klipper sin häst har egentligen inte tänkt igenom det före. Dvs hur ofta tränas hästen svettig ? Vad håller stallet för temp ? Vart tränar man som ex..mycket i ridhus ellr utom hus ? Hur ofta/länge vistas hästen i hagen. En del frågor många aldrig ställer sig själv. Att tex jobba hästen svettig någon/några dagar/veckan brukar sällan vara motiverat till klippning. Dessa få gånger får man angagera sig och torka hästen, dvs täcke, gnugga, skritta torr mm. Många väljer heller inte klippstil efter träningsstil, utan ser det som bara praktiskt med helklippning.

Nu har jag inte skrivit detta för att hoppa på dig utan försökte enbart förtydliga föregående inlägg litegranna. Jag vet även att alla tycker olika, men jag vet även att i hästvärlden är det många som gör saker utan eftertanke eller gör saker för att tex stallkamraterna gör så.

Förstår dig. Men jag hade inte tänkt en hel klippning utan sparar hela ryggen bak till rumpan. :)

Min häst klipps ungefär var 8e vecka, har klippt i sommarpälsen, vinterpäls och mitt under fällning och pälssättning utan problem. Hur sommarpälsen blir om man klipper i den vet jag dock inte så mycket om, för den klipps ju ner så ofta :)

(innan någon gnäller så klipps han för att han annars får något exemliknande på svansroten, vilket kräver mycket veterinärvård och är väldigt smärtsamt för hästen. Klippningen är veterinärordinerad ;))

haha oj då så ofta :P Ja tkr folk måste få göra det dom själva vill med sina hästar utan att det ska behöva ifrågasättas. Så länge det är rätt gjort så:) Ok ska se om det kanske går att raka henne till heljen :)

Jag ska klippa min russtravare i helgen pga att hon är tävlingsponny, blir svettig och torkar sakta, och nu har hon börjat fälla päls som en galning och är redan en lurvtuss, blir alltså mkt svettigare och torkar sakta. Jag klipper hela henne, sparar dock huvud och från knän-hovar ev så ryker även håret ner till hovarna då jag använder mig mkt av liniment och vill komma "närmare".

Klipper någon av det närmsta dagarna. Helt enkelt för pälsen är på tok för lång och tät och ponnyn svettas ihjäl. Struntar i vad kalendern visar, behövs det klippas klipper jag.

Jag skulle aldrig kunna arbeta mina hästar så pass som jag kan om de inte hade varit klippta under vintrarna. Det är helt olika hästar när de har vinterpälsen och när de är klippta, de orkar inte mycket mer än lite skritt och trav när de är påpälsade.. Tycker att alla får göra som de vill, så länge hästarna mår bra och tas hand om så spelar det väl ingen roll? Dessutom finns det hästar som faktiskt av hälsoskäl behöver klippas, vet flertalet hästar som får eksem/klåda av vinterpälsen när de svettas så mycket som många hästar gör med full vintermundering.

Fast sommarpäls börjar dom redan sätta efter nyår. Är ju en lång process. Tror inte det är en myt då många varit med om det...har dom fel då ?

Många? vilka är det då, något mer bevis för att det är sant än att "många varit med om det"?
Jag vet genom veterinärer att det är en myt men de har kanske fel med.

Sen kan ju hästen vara sjuk så att den aldrig släppet vinterpälsen tex och så man alltid få klippa den o den aldrig fåt normal päls.

det där angående att sätta sommarpäls efter nyår kan inte heller stämma, de kan inte sätta päls utan att först fälla och jag har då aldrig varit med om en så "dum" häst som börjar fälla mitt i vintern när det är som kallast det är ju då de som mest behöver vinterpälsen.

deras kroppar känner ju av när det börjar bli för varmt och börjar då fälla sen är det säkert massa faktorer som spelar in, solljus/gräset börjar växa och och andra saker som gör att pälsfällning/sättning kommer igång.

Ja precis. Jag måste också som du raka annars går det inte rida som vanligt. Och sen är det ju fortfarande tävlingar + att jag tränar för instruktör i hoppnign 1 gång i veckan. Jag ser inget fel i att raka den iaf :)

En helt onödig parentes, men varför envisas folk med att kalla det för "raka"? :p Det är ju inte direkt så att ni plockar fram rakapparaten och rakar av pälsen så det blir en nakenhäst. Man använder en klippmaskin och klipper pälsen så den blir kortare.

Så, nu fick jag ur mig det. ;)

Jag klippte min häst i vintras och tror jag kommer behöva göra det i år också. Helt enkelt för att han blev väldigt lurvig och därför väldigt svettig. Klippte halsen och bogen först, men det räckte inte så det blev en spårklippning. Första klippningen gjorde jag i november och klippte sen ytterligare en gång nån gång runt jul tror jag.

Angående att börja fälla i januari så vet jag många hästar som gör det. Min egen är lite sen och brukar börja i februari/mars.

Vi klippte igår. Shettisen hade satt så mycket päls att han blev varm av minsta lilla.
Quartern klippte vi samtidigt.

Klippte mitt halvblod i november ifjol (första gången nånsin hon blev klippt).
Har mycket kort och tät päls, eftersom jag klippte såpass sent tog jag lite i taget så hon inte skulle få en chock, så höll väl på i ca 1 vecka sammanlagt.
Hon gick täckad i några veckor, därefter naken utan minsta tendens till att frysa.
Kan tillägga att det aldrig blev aktuellt att klippa igen för pälsen höll sig väldigt kort.

Kommer att klippa i oktober i år eftersom hon tränas betydligt mer nu.
Dock så är pälsen fortfarande bara "luddig sommarpäls" :p

Det är ju lite olika beroende på hur hästen sätter päls, men jag klipper min häst från september-juni. Kanske allt som allt 3 ggr under den perioden.

Nu ska jag klippa min häst i början på nästa vecka o det blir en filtklippning (sparar rygg o rumpa). Nästa gång blir kanske i slutet på oktober, nästa efter det nån gång i februari. Sen får jag se till sommaren hur han ser ut då, om han behöver en till klippning.
I år klippte jag aldrig honom i februari (pga kylan och att han faktiskt inte gick så hårt) och han hade så tjock päls i juni att jag var tvungen att klippa honom. :crazy: Jag hoppas jag slipper det nästa år, i och med att jag klipper honom i februari, men man vet ju aldrig...

Det är ju lite olika beroende på hur hästen sätter päls, men jag klipper min häst från september-juni. Kanske allt som allt 3 ggr under den perioden.

Nu ska jag klippa min häst i början på nästa vecka o det blir en filtklippning (sparar rygg o rumpa). Nästa gång blir kanske i slutet på oktober, nästa efter det nån gång i februari. Sen får jag se till sommaren hur han ser ut då, om han behöver en till klippning.
I år klippte jag aldrig honom i februari (pga kylan och att han faktiskt inte gick så hårt) och han hade så tjock päls i juni att jag var tvungen att klippa honom. :crazy: Jag hoppas jag slipper det nästa år, i och med att jag klipper honom i februari, men man vet ju aldrig...

Okej :) Det är ju en filtklippning jag planerar också :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 351
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka