Raka hästen?

Anyo

Trådstartare
Nu har ju iaf min polle börjat känna av kylan och sätter vinterpäls för fulla muggar. När ska man raka dom? Nu? Senare eller skulle man gjort det tidigare? Eller spelar det ingen roll?

Sv: Raka hästen?

Innan någon annan hinner nämna det (för det kommer ske), på bukefalos klipper vi våra hästar, raka är en synd ;)

Såvida jag inte är helt ute och cyklar så ska man väl kunna klippa när som helst, så länge man täckar ordentligt. Så de inte får en nakenchock i kylan om man klipper sent.

Hihi jo ja har inte brukat raka men har bestämt att gjort det iår. Just för att dom inte ska bli så svettiga :) Och täckar på oredntligt gör jag absolut :) Sparar ju hela ryggen :)

Jag skulle bara ha rakt bogen, då behövs inget täcke. Raka isåfall i mitten utav oktober, då hinner dem få tillbaks lagom med päls till vintern.

Nu har ju iaf min polle börjat känna av kylan och sätter vinterpäls för fulla muggar. När ska man raka dom? Nu? Senare eller skulle man gjort det tidigare? Eller spelar det ingen roll?

Att hästen börjar sätta päls beror inte på att den "känner av kylan" utan på att det är färre ljusa timmar dvs pälssättningen styrs av antalet ljusa timmar per dygn (o av arv).

Vi klippte en av hästarna igår,han blev jättefin!:laugh:
Klippte inte ansikte eller ben för saxen är så himla stor och otymplig,men han var inte så långhårig där än.....

Jag brukar klippa första gången i mitten av oktober ungefär och andra gången i december.
Min häst sätter världens björnfäll, vid andra klippningen ser man inte att hon varit klippt innan!

Håller mig till täckesklippning, för att hålla värmen över rygg och kors.

Nu var det inte det som var min fråga utan när man ska raka den ^^,

Okej:) ja klipper halsen och längs sidorna och upp i virveln bak :) Sparar nog rumpan tror ja :)

Klipper gör man när man tycker att det behövs. Om jag hinner så ska jag nog försöka klippa min till helgen.

Jag har en helklippt och en halvklippt hemma nu.. Det enda o tänka på är väl att inte klippa när de fäller som mest, risk för hårsäcksinflammation om jag inte minns fel..

Du bör klippa INNAN hästen fått för tjock vinterpäls. Då hinner den vänja sig vid att vara klippt innan den värsta kylan slår till. Fram till nyår ev Januari är det ok att klippa, men inte gärna senare. Senare klippning riskerar göra så sommarpälsen blir dålig. Klipper man ofta ofta, riskera man få dålig pälsansättning och pälskvalite.

klipper man innan pälsen är helt färdigsatt så hinner det växa ut ett skyddande tunt lager päls så slipper de vara helt "nakna" och de kan ofta gå utan täcke då beroende på hur mkt man klippt.

ska och klippa 4 hästar nästa vecka som går ute på lösdrift då passar det bra att klippa nu.

Du bör klippa INNAN hästen fått för tjock vinterpäls. Då hinner den vänja sig vid att vara klippt innan den värsta kylan slår till. Fram till nyår ev Januari är det ok att klippa, men inte gärna senare. Senare klippning riskerar göra så sommarpälsen blir dålig. Klipper man ofta ofta, riskera man få dålig pälsansättning och pälskvalite.

Det där är en myt, pälsen blir inte sämre för att man klipper eller för att man klipper sent så blir inte sommarpälsen förstörd ja visst klipper man i juni kanske det blir rätt konstigt men då har ju de flesta tappat vinterpälsen/satt sommarpälsen om de inte är sjuka eller så.

man skall däremot passa sig för att klippa när de fäller på så sätt att de kan få inflamerade hårsäckar men det är inte så vanligt tror det är värre om man helklipper tex och inte lämnar en fläck där sadeln ligger och gnager då är det nog lätt att det blir inflammation.
men sålänge man lämnar de känsliga delarna som utsätts för skav så.

ja sen när man klippt när det än är så brukar jag rekomendera att ha ett tunnare tex regntäcke på de första dagarna(speciellt vid helklippning men inte om man bara klippt halsen) så att hästen hinner vänja sig vid kylan som plötsligt blir även om det är kanske 10 plus ute.
sen kan man ta av det.
och ev ha på täcket de nätter det ev blir minus om pälsen är väldigt tunn.
men på en helklippt häst skall man givetvis ha täcke men sen kan man ju klippa täckesklippning tex och där ska inte täcke behövas hela vintern.

varfor klippa/raka over huvud taget?? hasten far ju pals sa den kan skydda sig i vinterkylan, inte for att folk skall klippa den.. Och visst kan de bli svettiga nar de har arbetat, da ar det bara att lagga pa fleecetacket och PROMENERA hasten torr.. med eller utan pals..idiotisk pafund det har med att alla rakar sina hastar.. inte nodvandigt alls.. en god pals, mkt grovfoder och lite "elbowgrease" fran ryttaren/agaren gar en lang vag...

Fast sommarpäls börjar dom redan sätta efter nyår. Är ju en lång process. Tror inte det är en myt då många varit med om det...har dom fel då ?

Att klippa hästen är inget alls dåligt påfund!
Det beror helst på vilken pälskvalite hästen har om man ska låta den självtorka. Det tar så mycket längre tid att få en oklippt häst torr än en som är klippt och då står den och blir kall.
MIn shetlandsponny har en enorm pälsättning och då jag kör honom mycket orkar han inte om jag låter hans päls vara kvar. Det är två HELT olika individer. Är han oklippt står han mest ( orkar ingenting när jag kör) och när jag tar in honom svettas han på nätterna. När han är klippt är han så mycket piggare och arbetsvilligare plus att han torkar väldigt snabbt om han ens blir svettig.
Vet även en Islandshäst som var oklippt. Ägaren va ute och red tog in honom han fick stå med sitt förbannade felecetäcke under natten inne när han skulle ut va ha han fortafarande svettig och jävligt kall och stod och bukandades. Känns så där att släppa ut en blöt kall häst i kylan.
Men som någon annan skrev det är viktigt att man har bra skyddande täcken som ligger där dem ska och ser till att inte hästen fryser!

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 351
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka