Rak/svängd rygg?

Linda.B

Trådstartare
Är något jag läst i många inlägg. Jag begriper vad som menas med rak/svängd, men HUR ser jag om min häst är rak/svängd i sin rygg? Upp eller fram/bakifrån?

Kan någon förklara för mig? /Linda

Sv: Rak/svängd rygg?

Är något jag läst i många inlägg. Jag begriper vad som menas med rak/svängd, men HUR ser jag om min häst är rak/svängd i sin rygg? Upp eller fram/bakifrån?

Kan någon förklara för mig? /Linda

Om du tittar på din häst från sidan. Ställ upp den på plant underlag och ställ dig en bit ifrån. Ryggkurvan är antingen mer eller mindre svängd på en häst. Ibland kan en häst dessutom vara överbyggd, att korset är högre än manken.

Bäst är egentligen att ta ett foto på sin häst uppställd och sedan jämföra med andra hästar.

Men har man en häst med rak rygg så är det oftast sadlar som Kieffer, Albion eller Passier som ligger bra. I alla fall var det endast de 3 sorters sadlarna som passade på min förra pålla med rak rygg.

Hoppas du fick lite tips om hur du ska kolla på din pålle ;)

/Lizzie

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 333
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka