Rak, bred hoppsadel

drysno

Trådstartare
Har tänkt skaffa en hoppsadel för sporadisk hoppning med vår islandshäst. (Har annars bara dressyrsadlar och det är ju inget vidare hejsan att hoppa med dem :angel:)
Sadeln borde vara bred (ca 105-110 grader), mycket rak i bommen och 16,5-17,5 lång. Dessutom billig...

Har tänkt köpa en begagnad eftersom jag inte har lust att betala så värst mycket för en sadel som används ca 10-15 gånger i året, men vet verkligen inget om hoppsadlar.
Skulle därför vara tacksam om nå´n ville ge tips vilka märken det ens lönar sig att böra fråga på. (En del försäljare är så dåliga på att skriva ut detaljer i sina annonser...)

Ett alternativ är förstås också att köpa allroundsadel, vilket givetvis skulle vara lättare att hitta, men känns ju litet dumt att köpa en sån när den skall användas enbart till hoppningen. (Har ju våra vanliga sadlar till annan ridning.)

Sv: Rak, bred hoppsadel

Testat wintec?

Det vita järnet ska vara 105 grader, kanske kan det räcka. Dock är ju risken att de blir för svängda med det vidaste järnet. Men testa! Griffin haflinger allround kanske kan duga som hoppsadel? De ska vara rakare än wintec. Dessa är syntetsadlar, vilket gör att de kan ha bra kvalitet till ett billigt pris.

Tack för ditt svar.

Har funderat på Wintec, men inte kommit längre än det. Hittade just i dag en annons på en begagnad sån, men den har nu blått järn. Går givetvis att byta, men så värst exakt provning lyckas man kanske inte utföra med det järnet på plats.
Enligt vad jag har förstått så blir bommen mer svängd ju bredare järn man sätter i vilket jag antar blir ett problem på vår superraka häst :(

Griffin Haflinger dressyrsadel har vi faktiskt för tillfället i bruk på ena hästen. Sitter inte helt perfekt, men "går för sig" så att säga. Skulle det finnas en hoppmodell av den skulle jag antagligen köpa en sådan, men vill ändå gärna åtminstone försöka hitta en hoppsadel innan jag "går över" till allroundsadlarna.

Globus Loke är rak och finns väldigt vid. (min är 115 grader) Det är en allroundsadel, men jag tycker den är bra att hoppa i. (Jag hoppar inga stora höjder utan mest gymnastikhoppning)
Den är dock inte jättekort så hästen får inte ha för kort sadelläge.

Globus Esperanza är spikrak (nästan :P) i bommen och den ligger på över 110 grader :)

Tack alla, skall luska ut om man kan få tag på de där sadlarna här i Finland. Utbudet är ju tyvärr inte lika stort här som i Sverige - åtminstone inte på begagnade...

Har litet kollat igenom märkena och i synnerhet Globus Esperanza verkar "intressant". Finns ju också i många olika vider.

Är det någon som råkar veta vilka grader vidderna 36 resp 38 ungefär motsvarar??

Förr var 36an ca 110-115 och 38an var ca 120. Men på nyare modeller har jag märkt att en 38 kan vara runt 105 och en 34 likaså... (samma årsmodell och modell) Så i första hand tycker jag du ska prova stl 36, men se till att prova det exemplaret du hade tänkt köpa med tanke på hur mycket det kan skilja i storleken.

Jag har en prestigehoppsadel till min isis som iof e lätt svängd i ryggen mina stallkompisar hoppar i griffin allround, thorowgood (hur de nu stavas) och även jacson santa crus och dem e betydligt rakare än min så det kanske kan vara något?

Jag har en Globus Loke, vidd 38 men har inte mätt gradantalet, 15.5 tum. Den är jättekort. Nu efterfrågade TS ju minst 16.5 och jag undrar hur mycket längre det kan bli.
Jag har haft ett helsike att hitta bomsadel till min breda, korta lilla tjej. Rider mest i bomlöst. Globusen (den enda jag hittade) köpte jag just till enklare hoppning och är nöjd med den, funkar bra till dressyr också.
Problemet är jag, kan knappt kan sitta kvar i en bomsadel när jag nästan bara rider bomlöst, stackars häst;)

Förr var 36an ca 110-115 och 38an var ca 120. Men på nyare modeller har jag märkt att en 38 kan vara runt 105 och en 34 likaså... (samma årsmodell och modell) Så i första hand tycker jag du ska prova stl 36, men se till att prova det exemplaret du hade tänkt köpa med tanke på hur mycket det kan skilja i storleken.

Okej, det låter ju intressant :confused:
Skall hålla ögonen uppe om det skulle dyka upp nå´n begagnad här. Nya finns givetvis att köpa, men skadar ju inte att först försöka hitta nå´n äldre...

Jag har en Globus Loke, vidd 38 men har inte mätt gradantalet, 15.5 tum. Den är jättekort. Nu efterfrågade TS ju minst 16.5 och jag undrar hur mycket längre det kan bli.
Jag har haft ett helsike att hitta bomsadel till min breda, korta lilla tjej. Rider mest i bomlöst. Globusen (den enda jag hittade) köpte jag just till enklare hoppning och är nöjd med den, funkar bra till dressyr också.
Problemet är jag, kan knappt kan sitta kvar i en bomsadel när jag nästan bara rider bomlöst, stackars häst;)

Har till all tur inte problem med superkort rygg som många andra med isisar (och andra hästar) :laugh:
Har egentligen två hästar och sadeln skulle gärna få passa båda - till all sitter oftast sadlarna ganska lika på dem. I första hand skall sadeln ändå skaffas (=passa) till den som hoppas mera med.

Vad glad för det du!
Alltså att du, eller rättare sagt hästen, inte har problem med kort rygg. Jag tolkade det inte så heller. Men eftersom det stod att Globus var lång ville jag bara berätta att det finns korta också.
För det är just att hitta kombinationen rak, bred OCH kort sadel jag haft sådana hemska problem med. Det finns många som är breda men då är dom från 17 tum och uppåt.

Jag har en liten arab med kort, rund rygg och bogbladen långt bak.
Lycka till med sadelletandet!

Liknande trådar

Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Time Lord
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: Bison
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 760
Utrustning Att leta efter en bra men prisvärd sadel anser jag är extremt svårt.. Jag äger en PRE som typiskt har korta och svängda ryggar. Tänkte...
Svar
4
· Visningar
921
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18