Rågmjöl - grovt

L

Love_Maya

Hej!

Jag testade & göra sånna "godisar" som finns i Krafft´s bok om foder, Briar är med & så. Då ska man ju ha rågmjöl, havregryn & melass/soja. Min pålle gillade det här & hon är annars VÄLDIGT kräsen :angel: Men jag fick ju typ 1 kg rågmjöl kvar.. Kan jag ge det som "godis" efter en ridtur eller bara blanda i en hand i kraftfodret? Det är grovt rågmjöl då, & jag eller min mamma kommer ju inte ha användning för det precis.. Och om man kan göra godis av det kan man väl blanda i lite i fodret? :)

Kram

Sv: Rågmjöl - grovt

Varför inte göra mer godis på det när det är slut???
Varför kan din mamma inte baka på mjölet ??

Miaa

Det var såå jobbigt att göra godisarna, stog i flera timmar :p & sen så gick det åt 1 hel sojaflaska till ½ kg rågmjöl.. :angel: Mamma bakar typ aldrig & aldrig med rågmjöl som är grovt utan dem gångerna hon bakar (högst 1 gång om året) blir det sockerkaka xD hihi. Men det kan väl inte vara farligt att ge en hand rågmjöl efter ridning? Jag hade det ju i godiset..

Kram

Är inte rågmjöl lite lätt och "dammigt" att ge torrt?

Om du ger kraftfoder blött kan du nog lägga i lite, bara för att bli av med det, men jag skulle nog inte ge det torrt.

:banana:
Love_Maya skrev:
Det var såå jobbigt att göra godisarna, stog i flera timmar :p & sen så gick det åt 1 hel sojaflaska till ½ kg rågmjöl.. :angel: Mamma bakar typ aldrig & aldrig med rågmjöl som är grovt utan dem gångerna hon bakar (högst 1 gång om året) blir det sockerkaka xD hihi. Men det kan väl inte vara farligt att ge en hand rågmjöl efter ridning? Jag hade det ju i godiset..

Kram

Då kommer här ett enkelt recept på hästgodis:

1 kg havregryn

1 kg grovt mjöl (ex rågmjöl)

1 kg sirap

Rulla ihop till små bollar, grädda i ugnen på 180 grader ca 10-15 minuter. Klart!

Pinky;
Att man ger det blött då såklart, ½-1 dl ungefär & blandar i fodret. :)

Det var det receptet jag gjorde men det gick ju nästan inte.. Bollarna gick bara sönder så det tog mig flera timmar :eek:

Vad var det för soja i flaska du använde? Fick en idé om kinesisk soja:rofl: Men det var väl inte det du använde, eller?:)

Det var typ bara vanlig soja. Typ en sån som finns i Konsum, Ica affärer. Finns i mörk & ljus ;) haha :)

ja inte var det den sojan du skulle ge. Är det sådan soya du ger i foderstaten också?

Det stod vanlig soja ;) Vaddå soja i foderstaten? Jag ger väl ingen soja i foderstaten? Mer än det lilla som finns i Rågbollarna.

I en annan tråd säger du att hästen har följande foderstat:

Hon får;
2,6 kg kornkrossblandning (90 % kornkross & 10 % havre.)
0,4 kg betfor (Blir väl ca 0,8 kg när det blötläggs.)
1½ dl sojamjöl
Fri tillgång till salt & mineraler
Fri tillgång till gräs (Om hon står inne några timmar på dagen får hon hö som är nyskört.)
1-2 st "rågbollar" (Rågmjöl/Soja/Havregryn

Där har du skrivit soja...

Vet du vad sojamjöl är överhuvudtaget? :angel: Det är inte soja som är rinnande utan typ ett proteinfoder.. hehe.

Ja, jag vet vad soyamjöl är. Jag har hållt på med hästar längre än du levt så...

Du har själv sagt att det var soya "Typ en sån som finns i Konsum, Ica affärer. Finns i mörk & ljus". Om jag skulle använda soya till mina hästar så skulle jag definitivt inte köpa det i livsmedelsbutiken. Med det svaret som jag citerade så tycker jag att mitt svar var befogat.

Du ger din häst soja i foderstaten, punkt slut!

Sojamjöl kommer från sojabönor, mer "sojigt" än så kan det inte bli.;)

Frågan är om du själv vet vad du pratar om?:angel:

Jag vet vad jag pratar om. Men det stod i boken att om man inte hade melass skulle man köpa soja & då måste dem ju mena vanlig soja.. & det var lite soja i ett par "godisbollar". Som hon får som belöning. Så det skadar inte.. Sojamjöl får hon för att veterinären sa att jag skulle ge henne det, & han sa även att jag skulle ge betfor. Han tyckte foderstaten för henne var helt okey eftersom hon var i lagom hull, inte överpigg & inte lat.. Sen har jag även frågat en kompis som kan mycket om foder.. Så foderstaten är bra helt enkelt :)

Jag vill inte vara elak men sojamjöl och sojasås är INTE samma produkt. Sojasås innehåller vatten, sojabönor, vete, salt. Det är inte farligt men det var ju inte det du skulle använda.

Du har en del kvar att lära. Du är ung. Ta åt dig av det äldre och de med mer erfarenhet säger. Nästa gång du tror att du köper samma sak i livsmedelsdisken - se till att du är säker på att det ÄR samma sak. Nästa gång kanske det inte är ofarligt för hästen.

Sedan tror jag inte din kompis kan så mycket om foder. Då hade du inte fått en sådan foderstat. VAd säger de som sålde hästen till dig? Vad åt hästen då? Vad jag förstått har du inte haft hästen mer än sedan december.

Dem red aldrig på henne & då fick hon ca 2-3 kg krafft grov eller nåt. Gav henne det först i början men hon fick bara massa energi & gick ner i vikt.. Då gav jag henne kornkross & sen i maj började med betfor & det som jag skrev innan. Dem red aldrig på henne & hon fick så mycket men hon var rätt smal då (kände revbenen tydligt)..

Egentligen är det inte fel att du känner revbenen. Däremot ska de inte synas. Om de inte red henne - kördes hon eller gick hon bara i hagen?

Man kände revbenen så pass mycket att man nästan såg dem. :( Hon bara gick & strosade i hagen. Sen fick hon ju betfor med, kom på det nu. Betfor & krafft groov, strosade i hagen, var vacc. & avmaskad men var ändå så smal.. :S

Och för att röra till det lite mer så är det SIRAP det står att man kan blanda i, läste detta recept av en tillfällighet igår.. Vet inte om trådskaparen köpt sirap (hon pratar ju om mörk och ljus) fast blandat ihop det med soya.. Lite kul var det faktiskt.
Mvh/Somi

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 611
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hästen måste ha så socker- och stärkelsefattigt det någonsin går. Stallets hösilage har i år 18 gr srp per kg foder... 🙈 Hästen äter...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 991
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 530
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka