Ragdoll i topp = blandisar inom kort?

Winni

Trådstartare
Läste i tidningen idag att enligt SVERAK har ragdollen tagit norska skogkattens första plats i registreringar och nu var det den vanligaste raskatten.

Tänker genast på hur det sett ut i olika annonser på nätet och i tidningar de senaste åren/året. Där finns det renrasiga norska skogkatter men utan papper, blandning med mycket norsk skogkatt, kattungar som ser ut som norsk skogkatt och så vidare. Blir en ras populär så tycker vem som helst att de kan tjäna en slant på att anknyta till den rasen. Och så står de seriösa uppfödarna med kattungar som blir svår sålda, har jag förstått. För när man kan få en som ser ut som en renrasig fast det inte är det och till en liten mindre kostnad, så varför ska man bry sig om stamtavlor och sånt då :mad:?

Snart kommer vi nog att få se annonser om ragdoll utan papper och kattungar som nästan ser ut som en rasren eller vad tror ni? Vist en ragdoll är väl inte lika lätt att anknyta till som en norsk skogkatts utseende. De har ju en så speciell färgteckning som inte vilken kombination som helst kan hänvisa till.

Men vad tror ni? Kommer det att spinnas vidare på raskatten i topp på SVERAKs register? Blir rasen "utarmad" genom att det kan avlas på så mycket som möjligt genom att det finns en stor efterfrågan? Eller är det bara bra för uppfödarna att rasen får extra uppmärksamhet och lyfts fram på det viset?

Sv: Ragdoll i topp = blandisar inom kort?

Jag tror dock att inte ens hälften av dom som saluförs som skogskattskorsningar är det. Jag tror det har med långhåret att göra. För 10 år sen var alla långhåriga huskatter halvangora. Nu är dom halvskogisar.
Visst kan det påverka den "riktiga" rasen, men jag tror inte det heller är direkt märkbart. Jag märker tydligt på ett av Sveriges största kattforum att många som köper "blandraser" köper en renrasig sen eftersom man kommer på att stamtavlan faktiskt öppnar en hel del dörrar.
Iaf jag vill ju sälja till människor som vill ha en katt av min ras med stamtavla och allt. För att man är intresserad av just min ras. Dom som ringt och velat ha billigare av olika skäl går bort oavsett, jag säljer bara till sånna som vet vad dom vill ha och kan tänka sig att betala för det också.

Jag såg en annons här på Bukes annonssidor om en Birma som skulle omplaceras. Problemet var att katten var helsvart, dvs absolut ingen birma. Mailade ägaren och frågade varför, det visade sig att hon köpt den av en som påstod att det var en Birma. Lurad med andra ord.

Senast ändrad:

Jag tror inte att risken för att folk kommer försöka utge vanliga huskatter för att vara ragdolls eller halv-ragdolls är särskilt stor. Däremot tror jag att risken för en ökad blandrasavel med ragdolls ökar. Det brukar bli så när en ras ökar i popularitet. Några stackare kommer tro att de kommer få maskade kattungar om de parar sin ragdoll med grannens långhåriga katt...

Som jag har förstått det är det dock ganska många ragdoll-uppfödare som kastrerar tidigt så kanske kan blandrasaveln stävjas rätt bra ändå.

Harkel, harkel ska erkänna en sak :o. Det har igentligen inte med mina funderingar att göra, men det är i alla fall lika bra att berätta det.

Jag har en omplaceringskatt på snart 4år, som vi köpte för ca 5 månader sedan och hon är en blandning 50% maine coon och 50% ragdoll. Kastrerad förstås. Vi ville ha och fortfarande vill ha en renrasig maine coon och en sån ska det bli också, men så kom denna underbara sötnos till oss eftersom hon behövde ett hem direkt. Och nu ska hon inte behöva byta hem igen utan hos oss stannar hon så länge hon lever.

Men till saken hör att vi inte sökte en blandning och det handlade absolut inte om pengar. Och varken ragdoll eller maine coon var just då på topp i registret heller :crazy: om man säger :). Hon behövde ett hem och vi älskar att få ha henne boende hos oss.

Det är intressant i alla fall att höra vad ni tror om rasen ragdoll fram över när den hamnat på topplistan och eventuella poppis blandisar av den.

Om man inte ens vet vilken färg katten har (vilket står i stamtavlan) så ställer jag mig tveksam till att det verkligen är en äkta blandning.

Jag oxå. Framförallt när man inte heller stavar raserna rätt.

Men det används som försäljningsknep och ännu är inte den "sista idioten" född.

Du tog ju själv upp ett exempel här ovan. Är man inte så påläst så kan man lätt bli lurad av svarta birmor och Norska skogskatter.

Har sett att flera tror dom har köpt en raskatt när dom köpt en skeppskatt också ,många tror tyvärr det är en ras.

Jag och "min" uppfödare (ragdoll) har kommit in på detta ämne ett par gånger. Hon som vill se till rasens bästa tycker såklart att det är förfärligt med alla dessa korsningar som har börjat förekomma i allt större utsträckning och jobbar för att motverka det. När vi tog över en pensionerad avelshona av henne var ett av kraven att hon skulle kastreras, vilket naturligtvis gjordes. Kattungar som inte ska gå till avel vill hon kastreras och honor/hanar som gjort sitt kastreras de med, just för att minska risken att hennes katter medverkar i blandrasavel.

Mig veterligen är många ragdoll-uppfödare väldigt måna och medvetna om ragdoll och korsningsaveln och jag har fått intrycket av att flera motverkar detta genom att leverera kattungar som ska vara till sällskap kastrerade eller ha det som krav, det gäller även foderkatter och omplaceringar. Som du skriver, vem bryr sig om stamtavla och allt arbete uppfödarna lägger ner när du kan få något liknande för halva priset...? Kvantitet istället för kvalitet.

Senast ändrad av en moderator:

Ragdollen har varit mycket populär de senaste åren, det gör väl egentligen ingen skillnad att den hamnar på en "topplista". Och såkallade "ragdollblandningar" (varav förmodlingen inte ens 10% har ragdoll i sig) finns redan i mängder på Blocket och dylika sidor tyvärr. Jag tror dock inte att ragdollen kommer drabbas lika hårt som t.ex. norska skogkatten, det är ju trots allt en maskad blåögd katt och det är ju inte ofta man ser sådana huskatter. Fast när man gör det är det såklart en ragdollblandning. ;)

Men jo, många ragdolluppfödare kastrerar kattungar innan leverans, och vi andra får ju göra så gott vi kan för att förklara betydelsen av att kastrera. Det gäller ju dock oavsett vad man har för katt, raskatt som huskatt.

/Erica

Som ägare till en raggis (ja renrasig med stamtavla ;)) så brukar jag alltid söka på ragdoll på diverse annonssidor för att se vad som finns och det är betydligt fler ragdollkorsningar än renrasiga reggade raggisar på dessa annonssidor och så har det varit bra länge.

En gång när jag skulle leta reda på en bild på en hund så kom jag in på en kennelhemsida och som föder upp renrasiga reggade hundar men de hade även en flik där de presenterade sina katter så jag gick in för skoj skull och tittade och såg då att de medvetet avlar på blandraser mellan ragdoll, maine coon och skogis tror jag att det var. De hade ganska nyligen köpt en liten raggishane (vet inte om den var reggad) som de skulle använda i aveln så småningom om jag förstod det rätt. Som ägare till en raggis så blir man ju lite förbannad/irriterad på folk som prompt ska avla blandraser med denna underbara ras. Jag undrar vad denna kennelinnehavare anser om medveten blandrasavel (hund) för är den emot det så är det verkligen dubbelmoral :angel:

Blev lite OT där också men det bjuder jag på ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har äntligen övertalat maken, nu gäller det bara att hitta rätt katt :bump: Vi bor i lägenhet och jag vill absolut ha en katt som...
2
Svar
20
· Visningar
3 773
Senast: Holger
·
Övr. Katt hej alla. det är så att vi funderar på en ny katt nu när vi fått avliva vår älskade kissen:cry: men det känns så hemskt tomt och hunden...
2
Svar
20
· Visningar
3 108
Senast: Sol
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 773
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama