Rätt underhållsbehov?

A

AtletShipping

Nu behöver jag hjälp här.
Har en valack
15 år
Halvblod (men inte grov)
161 mkh
runt 550 kg
har stått i 2år, men är igångsatt nu (skrittar mkt, lätt trav arbete och lite galopp) har byggt upp sig fint muskelmässigt fast han bara gått på bete och fått lite krafft grund , men har börjat ge lite hö nu.
Behöver sätta fler muskler, och är på gränsen till lite underhull (man ser de bakre revbenen oftast, men har fin linje, men han kommer att gå upp det fort nu när han får hö.
Han är normal nästan lättfödd.

Hur skulle hans behov ligga på?

Hans träning kommer inte att överstiga 45 minuter nu men kommer att ökas till en timme och bli lite hårdare än nu.
Nu skrittas han mkt (styrke träning och uppmjukande men oxå fri skritt) nästan 25 min sammalagt på ett pass
Travar högst 15 minuter bara mjukgörande
Galopp max 5 minuter
Detta kommer att ökas med tiden som sagt skritten´minskas och traven ökas, galoppen kommer att ökas lite till.

Hur ligger behovet nu och hur mkt kommer det att ökas?

Rider nu bara lätt uppbygande dressyrarbete med lite uteritter.

Dressyrarbetet kommer att bli hårdare, lätt - normalt
och kanske tar nåt skutt 2 ggr i månaden.


När jag räknade på Hippocampus och freefarm blev underhålls behovet olika, 70 Mj på ena och 69 Mj på andra och proteinet låg på 350

När jag räkna ut det själv blev energin 59 (vilket är i minsta laget) och proteinet blev oxå för lågt..iom han ska bygga muskler.

Så hur tycker ni det ska ligga på?
Han ska ha lite mer hull än nu, men inte mer för då blir han lätt överviktig.
 
Sv: Rätt underhållsbehov?

Jag skulle börja runt 70 MJ och sedan se hur han blir i hull.

Lycka till!
 
Sv: Rätt underhållsbehov?

Jadu... Det är svårt det där...
Min häst väger 400-450 kg, och har enligt tabellerna ett behov på runt 55 MJ (tror jag det var...), men hon kräver i verkligheten uppemot 70 MJ.

JAG vet inte om det är vanligt att det är så, men det borde finnas en tråd här på Foder där detta diskuterades för ett tag sedan. Jag har inte läst igenom den själv än, men du kan ju söka rätt på den om du vill läsa mer. :-)
 
Sv: Rätt underhållsbehov?

Ja och min häst behöver enl böckerna ca 80 mj och ca 480 smrp. Men han får 116 mj och 866 smrp just nu.
Bygger en häst muskler så behövs det nog en en högre kvot på smrp.
Men säg att han behöver mellan 80-90 mj ta det gånger 7 ev så får du fram 560 smrp resp 630 smrp. Det tror jag att han behöver iaf.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 588
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 030
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 068
Senast: Badger
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 630
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp