Rätt foder??

Paulsan

Trådstartare
Hej min häst äter ca:
15 kg hösilage om dagen
½ liter blöt betfor
1 liter kornkross
1 liter linfrökaka
50 gram Super E(equistro) -vitamin
30 gram Mega Base(equistro) -mineral
24 gram Secreta Pro(equistro) -slemlösande

hon är ett 9 årigt halvblodssto som går 1 timme om dagen 6 dagar i veckan varav hoppning 2 av de dagarna ena för b-tränare.

Är det rätt foderstat för hene.
Hon är bukig men inte fet för henner kors blir väldigt kantigt om jag drar ner fodret men hon är ju så pigg! Vad ska jag ändra på om jag ska ändra foder?
 
Sv: Rätt foder??

Jag gissar på att ditt hösilage inte har tillräckligt med protein för att täcka ditt stor behov. Jag gissar också på att du inte har någon analys och därmed inte vet vad det innehåller eller hur hög TS-halten är.
För att kunna avgöra vad som är fel så behöver man veta dela värdena på det men också TS-halten för se hur mycket hästen egentligen äter. 15 kilo vått är ju mycket mindre volymmässigt än 15 kilo tort ensilage.

Att hon blir pigg beror nog på att du mest ökar energimängden när du ger mer foder. Att hon tappat och blir kantig beror nog på att hon får för lite protein.

Det du kan göra om du inte har analys är att byta ut delar av fodret mot något luernfoder. Som räknas som ett grovfoder och inte kommer att tillföra så mycket enegri som det tillför protein.
 
Sv: Rätt foder??

Jag hittar inte analyslappen just nu men jag kan inte påstå att hösilaget är torrt. Man blir nästan lite blöt när man bär på kakorna. jag har väl tänkt att 15 kg hösilage är 7,5 kg hö
på den här foderstaten så håller hon hullet bra, men hon blir överpigg eller vad man ska säga. Otroligt okoncentrerad och bockig i nästan en halvtimme innan man kan börja jobba.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 948
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 606
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 451
Senast: Irival
·
Hästvård Helt onödig, men ändå lite intressant, fundering som jag tänkt på de senaste dagarna när jag stått och mockat. Det finns väl ungefär...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 125
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp