Rätt att ta betalt vid flytt??

sajelka

Trådstartare
Vad har en uppstallningsvärd rätt att ta betalt för när en häst flyttar??
Har uppstallningsvärden tex rätt att ta betalt för städning efter hyresgäst?
I kontraktet står att hyresgästen genast ska avflytta häst och utrustning samt avstäda boxplatsen vid kontraktets upphörande.

Har då uppstallningsvärden rätt att tex ta betalt för städning av skåp som använts av hyresgästen samt box, som inte är städade helt ok? Kan man anse det är städat när det är foderrester kvar i krubba, vattenhink och på boxväggen samt strö som inte är helt bortsopat?
 
Sv: Rätt att ta betalt vid flytt??

Det tycker jag är helt okej, ta en bild innan bara så du har bevis om hyresgästen skulle börja bråka när hon får fakturan!
 
Sv: Rätt att ta betalt vid flytt??

I många kontrakt finns en deposition som betalas tillbaka om box och annat är i tillfredsställande skick vid utflytt.
Jag anser att stallägaren/uthyraren kan ta betalt för undermålig städning, skador etc även utan deposition.
 
Sv: Rätt att ta betalt vid flytt??

Jag tycker det är helt ok för hyresvärden att ta betalt för städning, precis som med allt annat som hyresgästen egentligen ska göra själv men som hyrevärden av olika anledningar tvingas göra. Ett praktexempel är de hyresgäster som bokstavligen dumpar sin häst hos hyresvärden och denne tvingas ta hand om hästen med all mat, all skötsel, hovslagare, veterinär osv för att hyresgästen är "försvunnen". I dessa lägen brukar det bli så att hyrevärden fakturerar kostnaderna för detta arbete till hyresgästen som då istället för att göra jobbet själv får betala för att någon annan gör det.
 
Sv: Rätt att ta betalt vid flytt??

Svar Ja ! Det är anledningen att städning står definierat i kontraktet !

Nej det är inte städat efter din beskrivning . Jämför med en städning av en hyres lägenhet .
Bra tips är att skriva i kontraktet att boxen ska vara urtvättad och tex målad , om du kräver det . Så har vi !
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt att ta betalt vid flytt??

Depositionsavgift är betald av hyresgästen.
Frågan är om man kan ta något från depositionen, trots att det inte står specificerat att hyresgästen ska avstäda skåp som denne har använt? Det står ju bara i kontraktet att häst och utrustning ska vara avflyttat och att boxen ska vara avstädad...
Jag tycker att det är självklart att man städar (plockar undan och rengör) efter sig när man flyttar, frågan är om kontraktet håller i frågan...

Kan uppstallningsvärden även ta betalt ur depositionsavgiften för annat som uppstallningsvärden har fått göra som hyresvärden inte har gjort, alltså att hyresgästen har struntat i vissa saker som denne ska utföra enligt stallets regler. Även om uppstallningsvärden inte har sagt något om att ta betalt för sådant arbete som denne får utföra när hyresgästen struntar i detta?

Jag kommer att göra om i kontraktet härefter, men behöver veta hur jag kan göra i just detta fall, när kontraktet redan är utfärdat...
 
Sv: Rätt att ta betalt vid flytt??

Om det bara står box så kanske det kan bli svårt rent lagligt men självklart borde det vara moraliskt givet att städa ur det man använt. Vad är det för andra sysslor som hyresgästen struntat i? Är dessa specade i kontraktet?
 
Sv: Rätt att ta betalt vid flytt??

Nej, dessa är inte specificerade i kontraktet mer än att det står att hyresgästen ska följa de upprättade regler och rutiner som finns i stallet och det har varit lite si och så med det... Det är städning som hyresgästen enligt regler skulle ha gjort, som jag har fått göra, som annars någon annan hyresgäst hade fått dubbelt upp att göra...
 
Sv: Rätt att ta betalt vid flytt??

Hur vet man vad man kan kräva att hyresgästen gör vid flytt då? Och när ska man kunna kräva att det är utfört? Rent juridiskt bör det ju vara sista dagen som kontraktet gäller som allt ska vara urstädat. Det kommer ju en ny hyresgäst som har rätt till utrymmena dagen efter sas...
 
Sv: Rätt att ta betalt vid flytt??

OCH ska man behöva säga till den som flyttar att det ska göras innan denne flyttar?? Räcker det inte med att det står i kontraktet?
 
Sv: Rätt att ta betalt vid flytt??

Jag kan väl se det som så att det skadar ju inte att påminna dem om städningen, på ett snällt sätt.
 
Sv: Rätt att ta betalt vid flytt??

Du kan ta betalt om personen inte utför det arbete som denne åtagit sig genom att skriva under kontraktet.
 
Sv: Rätt att ta betalt vid flytt??

Du kan ta hela depositionen och behålla den, men om du inte har rätt till det är svårare att försvara om hyresgästen lämnar krav om återbetalning till KFM och det går vidare till Tingsrätt. Nu går det väl sällan så långt, för små pengar helt enkelt.

Jag hade inte tagit betalt för något som inte är specificerat ska utföras. Det blir ju väldigt godtyckligt. Om kontraktet är utförligt på en punkt men inte ens tar upp en annan (boxen avstädas, inget om skåp/övriga utrymmen) kan det tolkas som att det enbart är boxen som ska avstädas.

Sedan kommer frågan om belopp. Detta bör absolut specificeras i kontraktet. Ej avstädad box - 800 kr, ej avstädade övriga utrymmen - 500 kr. Annars blir det återigen väldigt svårt att motivera prissättningen på de olika uppgifterna.
 
Sv: Rätt att ta betalt vid flytt??

Vi har ju inskrivet i våra kontrakt att depositionen vilket motsvarar en månadshyra, inte betalas tillbaka förrän boxen och tillhörande utrymmen är urstädade samt nycklar återlämnade. Brister man i något av detta, kvarstår depositionen i föreningen.

Vi har haft problem en gång med en hyresgäst, denne hotade med KF men något sådant blev aldrig av.
 
Sv: Rätt att ta betalt vid flytt??

Håller med Lovisaleonora, gå på det som faktiskt står i kontraktet. Kan som som sagt bli godtyckligt annars.
Lägg det på "förlust kontot" och se det som läropengar, gör om avtalen som du sa.
Att uppträda proffsigt i en konflikt är bara till din fördel som stallägare. Djungeltrumman trummar så snabbt i hästkretsar.
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 983
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag hade min häst uppstallad på ett litet stall med tre boxar och en mindre box som var en blandning av spilta och box. Det var...
Svar
16
· Visningar
3 104
Senast: Rufss
·
A
Hästmänniskan Hur är det nu det funkar? Man har 6 boxplatser i ett stall. En av de inhyrda tar ett föl på sitt sto som föds i stallet. Extra mat...
2
Svar
38
· Visningar
4 098
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp