Räkna ut underhållsbehov

aiquen

Trådstartare
Är det någon här som kan tänkas hjälpa mig att räkna ut underhållsbehoven till mina tre (feta och bukiga :crazy:) hästar? Jag lyckas nämligen inte få ordning på siffrorna.

Och vilka uppgifter är det som behövs i så fall? Vikt, träning samt lättfödd- eller svårföddhet? Eller är det även något annat man ska räkna med för hästar som ska ner i vikt?

Tacksam för svar!
 
Det bästa sättet att beräkna MJ-behovet är att se på hur hästarna ser ut och sedan se vad den aktuella foderstaten ger för MJ.

Sedan höjer man resp sänker MJ i foderstaten beroende på om hästen går upp eller ned i vikt.

Tabellerna stämmer sällan.

mvh Jessica
 
Underhållsbehovet skall täcka hästens behov då den inte utför något arbete - alltså behöver man inte ange arbete då man talar om underhållsbehov. När hästen utför någon form av arbete lägger man till extra behov till underhållsbehovet.

När man uppskattar underhållsbehov vill man veta hästens vikt, ras och ålder. Dessutom kan det vara av vikt att känna till vissa andra faktorer - en häst som t.ex. vistas mycket i kyla gör åt med mer energi.

Sedan ska man aldrig glömma att hästen är en individ, och där kommer "lätt-" resp. "svårfödd" in.

Jag rekommenderar dig att du slår upp motsvarande ras och vikt i en tabell (finns t.ex. i Plancks litteratur) och beräknar en foderstat efter detta. Sedan justerar du för individuella behov om du upptäcker att foderstaten inte fungerar som tänkt.

När du räknar foderstat, utgå från hästens idealvikt. Har du en överviktig häst skall du alltså uppskatta den önskade vikten.
 
Okej, men som det är nu får fjordstoet på 135 cm och 540 kg (enligt måttband) i sig ca 40,2 MJ/dag och då är allt hon äter 5,5 kg hö. Det betyder ju att jag måste dra ner på höet för att minska MJ-intaget och då är ju frågan hur mycket jag kan dra ner på höet, för höet är väl om jag fattat saken rätt det sista man ska dra ner på?

Men kanske skulle det bli bättre om jag drog ner på höet till 5 kg (36,5 MJ) för då ligger jag väl fortfarande inom gränsen på minst 1,2 kg per 100 kg häst.

Men då återstår ju frågan hur jag får ut en bra foderstat protein- och mineralmässigt utan att öka MJ:et alltför mycket eftersom alla (?) proteinfoder även innehåller energi? Så ska jag då hålla mig till 5 kg hö och inte minska det ännu mer, kommer jag ju snart vara uppe i 40 MJ igen i alla fall? Och som det är nu får ju hästarna i sig för lite protein i förhållande till energin, så kan det kanske också bidra till att det inte "händer någonting"? Att jag, för att de ska minska i vikt, måste se till att foderstaten är i balans istället för att ägna mig åt att bara dra ner på energin? Eller är jag helt ute och cyklar när jag tänker i de banorna?

Hjälp, jag börjar verkligen förstå vilket jobb ni som sitter här och räknar dagarna i ända ;) har. Jag blir helt snurrig. :crazy:
 
Man bör aldrig gå under underhållsbehovet på någon häst och underhållsbehov för en 540 kgs häst är 56 MJ.

Och mindre än 7 kg hö kan du inte ge, helst ska du ge 8. Eller så får du komplettera med halm och/eller lucernhack.

Är du säker på att hästen är fet och inte bara bukig?

mvh Jessica
 
Okej, då ska höet upp alltså. Och ja, i alla fall stoet tror jag är fet. En av de andra är nog däremot bara bukig, men inte hon. Såvitt jag kan bedömma i alla fall.

Men alltså får jag börja med att öka höet och försöka få fram en foderstat på 56 MJ nu då?
 
Hmmm. Jag tycker det är svårt att svara på sådana här frågor utan att ha sett hästen ifråga, men det kanske är så att hästen måste ridas mer så att den går ned av träningen istället.

Jag vet i alla fall att man aldrig bör gå under underhållsbehovet på en häst och då är det tyvärr 56 MJ som gäller för en häst på 540 kg.

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer än så. :crazy:

mvh Jessica
 
Jag skulle ju kunna lägga ut en bild på hästen ifråga, men du kanske menar att du helst vill se hästen live?

Och ang träning är saken den att hästen är under rätt långsam igångsättning (promenader ca 30 min runt fyra gånger i veckan) och därför känns det inte som att jag kan öka träningen så mycket just nu tyvärr. Samtidigt känns det ju inte kul att hästen går med så mycket extra vikt på benen. Jag vet inte riktigt vad idealvikten är för en fjording (det varierar väl, men på ett ungefär), men som det är nu väger hon ju nästan lika mycket som ett stort halvblod och det känns onödigt mycket?

Sen är jag givetvis tacksam för alla svar jag fått! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Kristall10
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 251
Senast: JohannaB
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 514
Senast: Habina
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 487
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp