Räkna om protein till smältbart?

San

Trådstartare
Jag har äntligen hittat ett foder som min häst mår bra på! När jag nu ska räkna foderstat visar det sig att det inte finns någon siffra på säcken för smältbart protein - bara en %-siffra för protein (av mig tolkat som råprotein).

De fodersorter det gäller är Cool´N Easy (Gain) och Slubber-Mash (Havens).

Finns det någon sätt att räkna om råprotein till smältbart eller anger utländska fodertillverkare sitt protein i smältbart?

Höanalysen är ligger rätt högt på MJ och inte så bra i protein så jag skulle uppskatta att kunna räkna med RÄTT värden.

Mvh San - rådvill...
 
Sv: Räkna om protein till smältbart?

Det går att räkna om råprotein till smältbart protein, men det förutsätter att man känner till smältbarhetskoefficienten, eller med enklare ord vet hur mycket av det man stoppar in som kommer ut i andra änden.

Med sammansatta fodermedel blir det nog rätt körigt att försöka luska ut någon smältbarhet för de olika komponenterna. Mitt förslag är att du försöker kolla med tillverkaren vad det är som deklareras på säcken.
 
Sv: Räkna om protein till smältbart?

Cool´N Easy (Gain) får du gångra råprot med 0,46-0,68 någonstans däremellan ligger SMRP närmare kommer man inte utan att veta ingående ingredienser och Slubber-Mash (Havens) SMRP=10.

Helena
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Sitter och räknar på foderstat åt mitt Varmblod, normalpreserande, äter glatt men behöver nog rätt mycket för att hålla hull. har inte...
Svar
0
· Visningar
937
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp