Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

Tuvisen

Trådstartare
Hej!
hur gör ni när ni räknar ut foderstaten räknar ni så att ni får en bra kvot lr följer ni hästens näringsbehov ??

Jag köpte min första häst för ca. 6 månader sen och började läsa mer om foder och foderstater för ca. 3 månader sen när min häst fick proteinbrist.
Då han fick protein brist låg han på en kvot på 6.9 och 642.5 SmRp och 95 MJ, när vi upptäckte att han hade proteinbrist fick han istället 833.5 SmRp och 120.3 med kvot fortfarande på 6.9 MJ och då blev han mkt bättre i pälsen och han började få tillbaks överlinjen.

Men i boken, tror det är hästens utfodring (en bok av Cristina Planck iaf) så står det att man ska höja kvoten med 0.5 g SmRp/MJ, men min häst blev ju mkt finare utan att kvoten höjdes.
Och kan det inte vara så att en häst kan ha ett väldigt stort SmRp behov men inte ett så stort MJ behov, för i sånna fall behöver ju inte SmRp och MJ följas åt, lr ?

Började fundera om kvoten är så viktigt efter att jag fick svar av HH i en annan tråd.
Då skrev hon "det är ju inte en viss kvot som ger din häst hans muskler utan en viss mängd protein. Så tänk ut hur mkt protein och energi han kan tänkas behöva och strunta i att räkna ut kvoten mellan dem, det krånglar nog bara till."

Så nu är jag lite fundersam ska man räkna med kvot lr inte :confused: vad tkr ni och hur gör ni ??

Förlåt om det blev lite rörigt... :o
 
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

Jag kollar på kvoten när jag köper hö, vill ha 6-7 , får vara lite högre men då blir de andra i stallet rädda för de verkar ha proteinskräck :angel:,

Sedan räknar jag energin på behov. Proteinet hamnar då till 99% perfekt för mina hästar iom att jag baserar foderstaten på nästan bara hö, lite kraftfoder och lucern. De får lite halm att tugga på under natten för att de inte ska tugga sönder boxen under natten, det tar jag med i beräkningen.

Jag räknar i princip på behov, men lite kvot i bakhuvudet utan att ta så mkt hänsyn till den jämt. Ser hästen ut att behöva mer protein, ge lite mer då. Behöver den mer hull men är jättefint musklad ger jag lite energi. Sedan får väl kvoten bli 5 om den vill eller 9, men jag har det ändå i bakhuvudet. Är det väldigt kallt tex kanske den tappar hull för att enrgibehovet ökar men kanske inte behöver mer protein, då kan ju kvoten vara lägre utan att det är något konstigt med det. Men grundbehovet av protein ska vara uppfyllt med råge innan jag låter kvoten sjunka så mkt, logiskt eftersom jag måste täcka grundbehovet.
 
Senast ändrad:
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

Mitt fullblod funkar inte på en hög kvot som en del säger att fullblod funkar bäst på utan hon brukar jag lägga henne på en kvot runt 6-6,5.

Hon behöver en himla massa energi för att hålla vikten och mycket protein. I vintras hade hon en kvot på precis 6,4. 942 smbrp och 145mj fick hon då. Skriver upp gamla foderstater så jag vet vad hon funkar på och inte :angel:

en kvot runt 8 går inte. Då faller hon ur och ser ut som ett staket.

Jag räknar både efter min hästs behov och kvot kanske ska tilläggas. Vill ha hö som har en kvot runt 6-7 så jag kan höja eller sånäka hur mycket jag har lust med. Men det är ju sällan man får ett såndant hö, tyvärr.
 
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

Just nu räknar jag bara på näringsbehoven. Har ett hö med en kvot på ca 4,2 och ger nu ca ett halvkilo sojamjöl för att komma upp i 850g smrp. Men den totala kvoten är ändå bara på 6,1 och nu ska jag börja ge hästen fritt med höet för att jag tror han behöver mycket att tugga på och han skulle behöva några kilon till. Då kommer den totala kvoten att sjunka rätt mycket men förhoppningsvis blir han tjockare ändå. Och han får ju då också ÄNNU mer smrp, så brist får han absolut inte på protein. Bara det att han kommer få VÄLDIGT mycket MJ :)
 
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

Okej, jag sammanfattar lite av svaren jag fått hitills verkar som att kvoten inte har så jätte stor betydelse :).

Gärna fler kommentarer :)

Ett inlägg bara:
Vad tror i om det här hösilageanalysen..
Tr: 68
SmRp: 42
MJ: 6.2
P:1.7
Ca:2.5
Mg:0.9

För att som jag har räknat låg han ju på 642 SmRp och 93 MJ när han fick proteinbrist (om värdenrna stämmer) hans uträknade behov är 425 SmRp och 70 MJ.
Han är ett 10 årigt varmblod ca. 500 kg, kan värderna vara helt konstiga lr ligger han bara väldigt långt över tabellen ??:confused:

För sen när han fick proteinbrist fick han typ hans dubbla SmRp behov....
 
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

Jag vill ha en högre kvot då jag generellt har lättfödda hästar och vill inte behöva stoppa i extra MJ för att få tillräckligt med proteiner.

Så jag börjar med att kolla analysen, se till så att alla behov är uppfyllda. Och sen kompletterar jag med ögat (mer proteiner är oftast det jag fått lägga till).

Ungstoet jag har nu orkar inte äta hö så det räcker även om sammansättningen är rätt, hon sätter fina muskler men för lite hull. Så hon får även tillskott med lite högre MJ men fortfarande bra kvot, i koncentrerad form = kraftfoder(lusern, krosshavre, betfor och olja och lite kli). Det börjar göra susen :)

Ev måste jag lägga till på den gamla om ett tag då hon blir högdräktig men än så länge är hon fin, kanonfina muskler och lite extra hull.
 
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

Jag blir lite förvånad att han kunde få proteinbrist när han åt över 600 g protein. Men det kanske var ett litet underskott som kom fram efter lång tid, eller så stämmer helt enkelt inte analysen med det hö du har. Eller så har helt enkelt din häst ett väldigt högt behov, så kan det ju naturligtvis också vara.
 
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

På en normal häst brukar det funka mycket bra att använda "kvotsystemet", men har man en mycket lättfödd eller mycket svårfödd häst kan det vara bättre att separera energi- och proteinbehoven och beräkna dem för sig.

De båda kan nämligen ha i princip samma proteinbehov, men den lättfödda hästen har ett mycket lägre energibehov (ger en högre kvot i foderstaten) medan den svårfödda kan ha ett skyhögt energibehov, och alltså automatiskt får en lägre kvot i totalfoderstaten.
 
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

Jo jag harsjälv ingen aning, för han åt ju hela tiden i hagen nästan. Fast tror han hade gått på fri tillgång hos dom som vi köpte han av, så han kanske fungerar bra på en hög grovfodergiva. Idag äter han 20 kg/dygn och tror inte han kan få i sig så mkt mer för han lämnnar lite hö nu, har aldrig hänt förr ;). Ska iaf kolla om han har mask lr något, men tkr inte det borde vara det när han har så mkt blivit finare... Lr kan det vara så att han kanske har mask och att då måste äta så mkt för att i sig allting..

Så här såg han ut när vi upptäckte att han hade protein brist:
http://Mandisenh.bilddagboken.se/in...kPTE0NjQ2NDU0MyZ0PTExOTk1NzQwMDEmY3VycmltZz0x

Så här såg han ut när vi köpte honom:
http://Mandisenh.bilddagboken.se/in...kPTE0NjQ2Nzg2MCZ0PTExOTk1NzQwMDEmY3VycmltZz0y

Såhär ser han ut nu:
http://Mandisenh.bilddagboken.se/in...kPTE3MDIxNzc5OCZ0PTEyMDM4OTQwMDEmY3VycmltZz0w

Jag tycker inte alls han ser lika kantig ut längre och han har fått tillbaks överlinjen + mage :smirk:
 
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

Det behöver ju inte vara kvoten det är fel på, utan att det blev näringsbrist, alltså för lite mat. 95MJ kan ju ha varit i lägsta laget, det har ju inte med kvoten att göra. Mer mat = bättre hull och muskler.
 
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

Men hur vanligt är det att dom ligger så högt över tabellvärdet ??
 
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

Men hur vanligt är det att dom ligger så högt över tabellvärdet ??

Inte alls ovanligt. Dock tycker jag på bilderna att hästen ser ut att ha mycket grovfoder i systemet, kanska kvaliteten inte är den bästa (dvs grova strån, svårt att ta upp näringen ur och stannar länge i matsmältningssystemet).
 
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

Som jag ser det så är kvoten är användbar som ett kvalitetsmått när man köper grovfoder. Man strävar efter att köpa/odla ett grovfoder med lämplig kvot. När man sedan står där med fodret så kan man göra foderstaten och då är kvoten inte längre intressant!

Jag använder så få foder som möjligt för att göra en foderstat, det blir annars mycket krångligt både att räkna och utvärdera resultatet. Har man många olika foder i stallet så kan hållbarhet och hygien bli ett stort problem.

Börjar med att bara använda grovfoder för att nå rätt energimängd. Blir det för lagom eller för hög proteinmängd så är jag nöjd.

Blir det för låg proteinmängd så byter jag ut hö/ensilage mot ett proteinrikt kraftfoder så att energimängden hålls lika men proteinhalten når upp till rätt nivå. (Jo, jag veta att man kan använda lucern som räknas som grovfoder också men vi har valt att bara hålla Krafft Protein i vårt stall).

Avslutningsvis ser jag om jag behöver ge något mineraltillskott. Baserar man sin utfodring på grovfoder så går det åt förvånansvärt litet mineraltillskott.

Som ni ser så använder jag inte kvoten alls när jag beräknar foderstaten. Kvoten på analysen av grovfodret är det jag är intresserad av för att värdera om det är ett bra eller mindre bra foder.
 
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

okej hur ser du att han verkar äta mkt grovfoder ?? :confused:
 
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

Är så jag har tänkt att räkna sen :), men endå så man har lite koll på kvoterna tex, mellan Ca/P. Ska rä'kna ut en lämplig foderstat som hästen håller vikten/musklerna på sen när han kommit igång... Nu har han ju gåt upp i vikt, men han står ju bara i sin lilla hage hela dagarna och äter och äter :smirk:
 
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

men endå så man har lite koll på kvoterna tex, mellan Ca/P.
Om jag behöver ge ett mineralfoder så kan man genom att välja "rätt" mineraltillskott. Vi använder Krafft mineral och det är så stor skillnad mellan deras mineralfoder så man kan hitta ett som passar för att kompensera kvoten åt ena eller andra hållet. Ca/P är bland det sista jag tittar på.
 
Sv: Räkna med kvot lr efter näringsbehov ???

okej, men blir inte magen utputande när dom har proteinbrist ??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 150
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 720
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 364
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 059
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp