Räkna med halm?

R

Ryttarsmurfen

Nu undrar jag hur ni brukar göra?
Ska man räkna med eller utan halm när man räknar foderstater?

Vissa säger att man ska, andra inte.

Såg på en tråd någongång att halm endast innehöll energi o inte (som jag trodde) någon protein. Kan detta stämma?

Kan inte någon vänlig själ berätta hur ni brukar göra, vilka siffror räknar ni med i så fall?

Kan det verkligen skilja så mycket i foderstaten om man bara ger några kg (2-3) halm per dag?
 
Varför överhuvudtaget räkna med halmen???????????

Hästen måste ju tillgodose sitt tuggbehov med något.

De enda som jag vet som räknar med halmen är de som är så otroligt snåla med maten till hästen.
 
Har man häst på bantning så man måste jaga MJ för att det inte ska bli för mycket av det 'goda' räknar man med halmen.
Har man en 'normal' häst behövs det inte räknas vid enstaka kilon. Har man däremot en häst som käkar mycket halm bör nog det energiintaget korrigeras med lite mer protein.

//Alice
 
Hej!

Vad halmen innehåller i energi, MJ, beror en del på hur halmen ser ut. Det är bladen och ev. gräs med i halmen som ger högre MJ. Protein är 0 för hästar (de kan inte tillgodogöra sig det protein som finns) och så finns det Ca, P och mg också i halmen.

Våra hästar är feta, lättfödda och går på lite MJ (kring 60MJ per häst) så vi måste räkna med halmen, tyvärr. Vi räknar med 4 MJ och 0 g smrp per kg halm. Så om hästen äter 3 kg halm per dygn blir det 12 MJ till men inget protein.

I vårt fall om vi inte skulle räkna med halmen och skulle ge hästarna 3 kg halm och i övrigt en balanserad foderstat på 60 MJ och 360 g smrp (kvot på 6) så skulle halmen till innebära att det egentligen skulle bli 72 mj och 360 g smrp och en kvot på 5!! Vi skulle alltså få proteinbrist på våra hästar.... Men genom att räkna med de här kg'na halm och inse att det blir på tok för lite protein kan man ju enkelt korrigera det genom att räkna med det och ge till t.ex. lite Krafft Protein så att kvoten återigen blir 6 mellan protein och energi så hästen inte får proteinbrist.

Så vi räknar med halmen! Eftersom våra hästar får så pass lite mat så den inte är försumbar i mängden utan vi måste ge till lite extra protein.
 
Det var bland det dummaste jag hört. :angel:

Man behöver inte alls vara snål med maten till hästen för att räkna med halmen.

Min häst (500 kgs kallblodstravare) får 10 kg hö med okej värden (6 i Smrp/MJ-kvot) och ca 1 kg kraftfoder. Han står på halm och han får halm (och hö) i hagen på lunchen. Det ger ca 3-4 kg halm om dygnet.

Jag räknar med att ett kg halm innehåller ca 5 MJ och 0 protein, och om jag inte räknade med halmen i foderstaten och valde att lägga kvoten på 6, som är rekommenderat, så skulle 4 kg halm sänka kvoten till 4,6, vilket är alldeles för lågt.

Skulle jag däremot ta bort halmen i dagens foderstat skulle kvoten bli över 8. Inkl halm ligger den på ca 6,3.

Endast ett kg halm kan ställa till det i foderstaten också, om man inte räknar med det.

Jag vet att det finns olika läror vad gäller halmen i foderstaten, men jag tror att det är på grund av proteinbrist som hästar som står på halm blir bukiga, inte på grund av halmen i sig. Höjer man bara proteinet i förhållande till hur mycket halm hästen stoppar i sig får man inga problem med "halm"bukiga hästar.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 573
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 163
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp