räkna baklänges?

H

hippie

Jag har inte fått loss tummen och skickat iväg någon höanalys än, sitter och funderar på om jag verkligen måste göra det. :confused:
Sedan drygt en månad tillbaka fodrar jag med mitt "nya" hö. Och de flesta av hästarna får ENBART hö (+ mineraler i form av "mineralbalja"). Och än så länge har till och med lilla ettåringen behållit sin "vattenränna" längs ryggraden och runda goa rumpa.
Borde jag inte då kunna utgå ifrån att höet håller MINST 6,5 g srp/MJ?
Det är ett klöverhö av andraskörd, allt bärgat under samma vecka i augusti och jag ser i princip INGA blommor i det, vilket borde betyda att det är skördat i "rätt" tid för att kunna ha bra värden.

Vad gäller mineralerna så får de ju lite tillskott, så jag tror att det täcker deras behov ganska bra. Hellre för mkt kalk än för lite, så att säja...

Hade DU analyserat ändå?
 
Jo, jag tycker du är på rätt spår, så länge hästarna är fina. Andraskörd från augusti med klöver BÖR hålla minst det du säger, troligen mer, men kan föstås variera. Om du betalar mycket för ditt hö, och vill att det ska räcka så länge som möjligt kan du ju med en analys i ryggen dosera mer precist. Utan analys kanske man ger lite extra för säkerhets skull. Men om man ände ger lite extra för att vara snäll mot hästarna kan man ju ha roligare för analyspengarna.
 
Jag hade helt klart analyserat. Det kan mycket väl ta längre tid än en månad innan man ser de första tecknen på proteinbrist. Och vad gäller mineraltillskott, okej att hästen får i sig extra kalk men du vet ju inte om den även får i sig extra fosfor eller magnesium samtidigt, som strular till kvoterna, så de blir för låga.

Jag skulle definitivt gjort en mineralanalys speciellt med tanke på växande unghästar.

mvh Jessica
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp