rädd för hästar...

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tingan

Hej!!

Min dotter har börjat på ridskola. Jättekul tycker jag. :)
Problemet är ju att nån ska ju vara med och leda hästen, och jag är rädd för hästar. :crazy:
Finns det nåt bra sätt att komma över rädslan?? Vill ju vara med min dotter där i ridhuset.
Tacksam för svar!!!! :bow:
 
Sv: rädd för hästar...

Rädsla är ofta att man inte förstår, kan tolka och därmed förutse vad som kan hända. Jag hade samma känsla när jag började hjälpa till i ett stall med KOR, de var oförutsägbara för mig och det är läskigt. Efter ett tag lär man sig ju.

Så mitt råd till dig är att be om hjälp, kanske du kan få leda ihop med någon först som beskriver vad hästen gör, varför den gör så, om den "varnat" innan och på vilket sätt, hur man tolkar hästen helt enkelt.

Att säga "öronen bakåt betyder att den är arg" stämmer ju inte, för öronen kan peka bakåt och det betyder uppmärksam istället. Skillnaden är ju i hela uttrycket liksom.

Kanske du kan stå med på läktaren och titta och få förklarat för dig? Kanske börja rida själv, nån nybörjarkurs. Finns det inte kan du ju föreslå det på din ridskola, en kortkurs på 5-10ggr för nybörjarföräldrar med mycket "hantering". Ridskolorna brukar vara tacksamma för såna förslag på aktiviteter.
 
Sv: rädd för hästar...

Har faktiskt haft den tanken att börja på ridskola själv... :crazy: kan ju dryfta det med ridlärarn.

Jag brukar att stå på läktaren och ser när min dotter inte gör det hon blir tillsagd, men kan ju inte gå ner till henne heller eftersom jag är rädd... vilket dilemma!
 
Sv: rädd för hästar...

Jag brukar att stå på läktaren och ser när min dotter inte gör det hon blir tillsagd, men kan ju inte gå ner till henne heller eftersom jag är rädd... vilket dilemma!

Här måste jag som ridlärare hojta till lite ;) Du som förälder ska INTE säga åt barnet! Det blir jättesvårt för barnen att veta vem de ska lyssna på när föräldrarna vill hjälpa till. De lär sig snart att de ska lyssna på ridläraren. Din dotter har säkert fullt upp med hästen och hinner inte koncentrera sig på vad ridläraren säger OCKSÅ, och lägger du dig i då med så blir det ännu mer att hålla reda på.
 
Sv: rädd för hästar...

Jag lägger mig ju inte i. Det går ju inte eftersom jag är rädd. Men det JAG har reagerat på att de som leder hästarna gör själva arbetet åt barnen. De ska svänga runt koner, men istället så leder de hästarna runt. Ska stanna hästen men det gör den som leder. Då känner jag faktiskt att jag vill säga till. Så både föraren och dottern hör. Vill inte betala massa pengar på att dottern ska bli ledad runt banan.

Hur hade du som ridlärare gjort??
 
Sv: rädd för hästar...

Det var bara en varning i all välmening, jag såg ju att du inte gjorde det :)

Jag som ridlärare har redan innan lektionen instruerat ledarna att deras enda jobb är att hålla styr på hästarna så det inte händer något (t.ex risk för krock, att man kommer för nära en annan häst osv). Det ÄR ridlärarens jobb att se till att det inte är ledarna som styr runt hästarna.

Kanske du som förälder kan kommentera på något smidigt, frågande sätt som inte kan tas som kritiserande (ridlärare är mkt känsliga för kritik :crazy: :rofl: ). Kanske fråga vad ledarnas roll är, och säger ridläraren då att det är för att hålla styr på hästarna säkerhetsmässigt så kan du ju fråga vidare "men jag ser så många som styr åt barnen...". Eller så.

Träffar du ledaren innan lektionen? I så fall kan du ju säga att du vill att dottern ska styra själv och att ledaren bara ingriper om det håller på att gå på tok.
 
Sv: rädd för hästar...

tror att det kan bli svårt för mig att komma med nåt sånt när de vet att jag inte är en häst människa. då "vet" jag ju inget heller.....
men det är inget annat än att ta lektioner själv :rofl: :rofl:

men det är ju inte dumt att börja lära sig om hästens kroppspråk :)

jag är så tacksam för dina svar!! :bow:
 
Sv: rädd för hästar...

Jomen, du ser ju att det inte är dottern som styr, det kan du ju reagera på. Om du verkligen betalar för att dottern ska åka runt utan att göra något.

Och både som ryttare och ridlärare så tar jag åt mig om något frågar eller säger att något inte verkar stämma, oavsett om det är en nybörjare eller ett proffs som uttrycker sig. Kanske jag inte håller med, men jag lär reflektera över det och troligtvis lär jag mig något nytt.
 
Sv: rädd för hästar...

Hur gammal är dottern och hur länge har hon ridit? Förstår din tanke med att dottern ska göra jobbet själv och att det är de du betalar för men det kan vara så att små barn har fullt upp med att bara sitta kvar i början och att de bit för bit får slussas in i ridningen.

Har du åsikter kring ridningen tycker jag absolut inte att du ska låta bli att fråga tvärtom. Det kanske finns förklaringar eller så gör det inte det och ridläraren har kanske missat att ledaren gör så eller tänker inte på samma sätt eller vad som helst.

Vad gäller din hästrädsla så fråga om de har någon nybörjarkurs för föräldrar, det är ganska så vanligt och har funnits på flera ställen jag har varit. Dessutom är det så att efterfrågas saker så kasnke de får nya idér och kollar av intresse för att starta upp. De flesta ridklubbar jag vet tycker det är roligt med nya och intresserade människor.
 
Sv: rädd för hästar...

Tingan skrev:
Jag lägger mig ju inte i. Det går ju inte eftersom jag är rädd. Men det JAG har reagerat på att de som leder hästarna gör själva arbetet åt barnen. De ska svänga runt koner, men istället så leder de hästarna runt. Ska stanna hästen men det gör den som leder. Då känner jag faktiskt att jag vill säga till. Så både föraren och dottern hör. Vill inte betala massa pengar på att dottern ska bli ledad runt banan.

Hur hade du som ridlärare gjort??

Jag var fadder som det heter uppe på ridskolan ett antal år och då varje Lördag fick man "gå runt" med barn i nybörjargrupper m.m.
Jag tyckte inte att det var så lätt att komunicera (stava?) med vissa ungar! :/
"Ta och korta tyglarna lite." *Visar vart dom ska hålla och så*
Men vissa lyssnar inte och efter ett antal gången kanske tom hela leketionen ger man upp. Det är som att prata med en som är döv.
Jag menar inte att alla barn är så, men dom flesta.

Det jag tkr att du ska göra är att prata med ditt barn. Säg till henne att hon måste vara med lite. Prata med ridläraren, om hon inte gör ng eller du inte märker ng skillnad så om du har möjlighet; Byt ridskola isåfall.
 
Sv: rädd för hästar...

Men det är ju inte ledaren som ska instruera barnet, utan ridläraren! Ridläraren ska ha utbildning och därmed lärt sig hur man bäst instruerar barnen så de förstår.

Dessvärre behandlas ofta småbarnslektionerna som tidsfördriv, ingen bryr sig om de lär sig nåt eller inte, och lektionerna hålls ofta av nån framåt tonåring i stallet utan någon som helst utbildning eller tidigare erfarenhet.
 
Sv: rädd för hästar...

min dotter är snart 7 år. har "ridit" lite förut på svägerskans hästar. jag har försökt pratat med min dotter- Felicia heter hon. säger till henne att hon måste lyssna. hon har inte tidigare haft nåt problem med att lyssna. hon kanske inte vill lära sig rida :confused:
fast hon säger att hon vill!!
problemet kanske egentligen ligger i att det är kl 16 på fredag :confused:
ja, jag vet inte!

men jag ska höra med ridlärarn om det finns nån möjlighet att föräldrar kan få lektioner i att "handskas" med hästar. det konstiga är att jag red lite själv när jag var barn, tyckte det var jättekul,
men NU! LIVRÄDD!!

jag är fortfarande Jätte Tacksam för er råd :bow:
 
Sv: rädd för hästar...

prova vara så mkt som möjligt med hästar. Det är bra att bara vara nära hästar oxså, man behöver inte altid röra dom för att övervinna rädsla.
Lycka till med dottern din och med dig själv! :)
 
Sv: rädd för hästar...

När jag var gravid och min 6-åriga dotter red så orkade inte jag springa runt i manegen... så jag frågade en 13-14 åring som "bodde" i ridhuset om hon vill leda min tös 20 min varje onsdag! Det gjorde hon mer än gärna(jag betalade henne 20 kr gången) Dessutom blev min tös överlycklig att slippa ha med tjatiga mamma som hade svårt att knipa käft:crazy:
Småtöser älskar ju stora tjejer så detta var en perfekt lösning:idea: Lycka till !!!
 
Sv: rädd för hästar...

Nog tror jag hon vill lära sig! Men det ÄR svårt för så små att koncentrera sig, och ju fler som "lägger sig i" destå svårare är det för dem att sålla vad de egentligen ska göra.

Jag tycker faktiskt att ägaren till problemet i det här fallet är RIDLÄRAREN! Hur gammal är ridläraren? Vad har den för utbildning/erfarenhet? Sånt kan du ju faktiskt fråga, du har rätt att veta vad du betalar för, eller hur!
 
Sv: rädd för hästar...

*kl*

Du är hästrädd och ovan vid hästar. Och ändå förväntas (?) det av dig att du ska leda hästen. Jag tycker det låter väldigt konstigt. Som sagt ska ledaren hjälpa till om något skulle hända men hur skulle en häst-ovan person klara av det (hästrädd eller ej). Menar du att andra föräldrar som är totalt hästovana går omkring och leder de andra hästarna? Låter faktiskt lite skumt. Fast det är säkert så på otaliga ridskolor i landet, och det är inte omöjligt att det var så även på min ridskola. Fast å andra sidan, att inte vara rädd för hästar när man handskas med dem är en väldigt bra egenskap (om man är rädd märker ju hästen det och trillskas kanske mer). Fast respekt ska man ju alltid ha.

Jag tycker du kan försöka närma dig hästar sakta men säkert. Fråga ridläraren vilka hästar som är väldigt väldigt snälla och börja klappa dem. Fast i takt med att du blir hästvan kommer säkert din dotter snart rida utan ledare. Att ledarna går omkring och styr hästarna tycker jag inte låter så farligt. I början handlar ju ridning väldigt mycket om att hitta balansen (och minska höjdkänslan) och inte så mycket om att få hästen att gå dit man vill - det kommer med tiden.
 
Sv: rädd för hästar...

Jag vet faktiskt inte hur det är med de andra föräldrarna. Men första lektionen så visade det sig att minst en av föräldrarna inte hade nån vana. Mamman ledde hästen, men gick på fel sida hästen. Hästen blev väl lite förvirrad och gick lite som den ville. Det slutade med att hästen trampade på dottern. Blev mycket tårar. De andra hästarna blev oxå otåliga så det blev ingen ridning den dagen.
Nej, jag skulle aldrig utsätta mitt barn för det. Vet ju att djur känner av mer än människor. Så det att jag är rädd det vet hästen. Vill inte riskera att nåt ska hända om jag leder hästen.
Jag brukar vara och hälsa på hästen Felicia ska rida på. Låta den lukta och så. *suck* Hoppas denna rädsla går över. Hon vill ju så småningen om ha en egen häst. Tur att min sambo är hästskoare. Han är iaf inte rädd för dem...
 
Sv: rädd för hästar...

Kanske borde du umgås lite med jättesmå hästar, typ shettisar :idea: De kanske känns mindre skrämmande?!

(fast de shettisar jag träffat har varit rätt busiga så det kanske inte är världens bästa idé :rofl: )
 
Sv: rädd för hästar...

Tingan skrev:
Jag lägger mig ju inte i. Det går ju inte eftersom jag är rädd. Men det JAG har reagerat på att de som leder hästarna gör själva arbetet åt barnen. De ska svänga runt koner, men istället så leder de hästarna runt. Ska stanna hästen men det gör den som leder. Då känner jag faktiskt att jag vill säga till. Så både föraren och dottern hör. Vill inte betala massa pengar på att dottern ska bli ledad runt banan.

Hur hade du som ridlärare gjort??

Jag kollade igenom tråden och det framgår inte helt klart hur länge din dotter har ridit. Men när jag började rida, jag var 7 år, så styrde också våra ledare hästarna i början. Som barn i den åldern och nybörjare så hade jag fullt upp med att hitta balansen när jag satt på hästen. Skulle man då dessutom styra själv så är det ganska stor risk att man använder tyglarna som ett handtag och blir hängande i hästens mun istället och det förstörs hästarna av i längden.

Jag tycker du kan prata med ridläraren och fråga vad det är för tanke med att ledarna mer eller mindre styr hästen. Kanske är det just för att lära dom en bra sits och balans i början innan man ska börja tänka på tyglarna också.Eller så är det så att ridläraren helt enkelt inte har uppmärksammat det här och kanske blir tacksam att få reda på det. Det är svårt för en ridlärare att hinna se allt under lektionerna. Vi hade en del sits- och balansövningar i början och det var jättebra. Vi hade ledare hela första året där vi gradvis fick styra mer själva och sen var det ridläraren som avgjorde om man fick gå till en grupp utan ledare. Angående din rädsla för hästar så har du redan fått många bra förslag, jag tycker definitivt det låter som en bra idé att föreslål en kurs för er föräldrar med mycket hantering.
 
Sv: rädd för hästar...

Tingan skrev:
Jag lägger mig ju inte i. Det går ju inte eftersom jag är rädd. Men det JAG har reagerat på att de som leder hästarna gör själva arbetet åt barnen. De ska svänga runt koner, men istället så leder de hästarna runt. Ska stanna hästen men det gör den som leder. Då känner jag faktiskt att jag vill säga till. Så både föraren och dottern hör. Vill inte betala massa pengar på att dottern ska bli ledad runt banan.

Hur hade du som ridlärare gjort??

Visst kan ridlärare vara känsliga för kritik, det gäller att du framför den på rätt sätt. Men det är bra att du reagerar över det som är fel.
Jag anser inte heller att man ska betala massor för att eleven inte ska lära sig ordentligt oavsett om det är litet.
Jag har snarlik erfarenhet ifrån min brorsdotter som red förra hösten på ridlekis. Oerhört hattigt mellan gångerna och ridläraren korrigerade inte sitsen ordentligt på dem. Jag är inte ensam om att anse att man måste korrigera sitsen från början och visar man dem lugnt hur de ska göra så klarar de mer än vad man tror, man måste bara vara snabb med beröm så snart de har gjort något bra.
Sitsen och säkerheten måste korrigeras så snart de sitter i sadeln, lär de in sig fel en gång så är det oerhört svårt att korrigera. Risken är att ungen tröttnar. Men får de en balans mellan kritik och beröm så tröttnar de inte. Balansen är viktig! Beröm måste de få! Gäller barn och djur lika!:bow: ;)
Detta vet jag genom lång erfarenhet av nybörjarlektioner.

För dig som är förälder och hästrädd, så håller jag de flesta här i tråden att försöka lära dig så mycket som möjligt och få kontakt med hästarna på ett positivt sätt, då kan rädslan släppa. Men det måste vara lugnt och i din takt efter vad du är mogen för. Börja med mycket snälla och väldresserade hästar. En väldresserad och disciplinerad häst är sådana hästar du kan gå under magen på eller på stallplanen ställa och de står kvar medan du fixar med saker, eller om du reser upp ett hinder du ställer ifrån dig hästen och den står kvar. Du måste få en bra kommunikation mellan dig och hästen, bygga upp förtroendet.
För din dotter, om du inte är nöjd med den här ridskolan efter att du ställt lite krav på dem, ta henne därifrån, ta henne till någon privatryttare som är duktig med nybörjare och sedan till hösten byt ridskola för henne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 113
Senast: mamman
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: Grazing
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
701
Senast: Buzzter
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 563
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp