Rådjuret dog *pust*

the_connemara

Trådstartare
Pappa körde på ett rådjur påväg hem från mitt jobb idag men de sprang iväg från platsen. Nu ringde jägaren som polisen kontaktat o sa han fått det. Hade bara kommit 200 meter därifrån men gick upp när han hittade det. Kunde dock avsluta dess lidande. Stackars lilla rådjuret hade två brutna revben o troligen skadat levern eller iaf ngt därikring :cry:

Sv: Rådjuret dog *pust*

Usch jag blir så ledsen när jag hör att djur lider. Stackars liten. Tur att han fick ett avslut så att han inte hade levt vidare några dagar till.

Hade de inte kunnat göra något annat för det än skjutit det?

I täby hade vi ett 3 bent rådjur som levde flera år och åt våra tulpaner :angel: och en 3 bentkanin fanns det också fast var inte där jag bodde..

Hade de inte kunnat göra något annat för det än skjutit det?

Det är möjligt att det rent teoretiskt hade kunnat gå att göra något, men vem vill betala dyra veterinärkostnader för ett vilt rådjur? Och frågan är om inte operationer och en lång konvalescens skulle innebära allt för mycket lidande för ett vilt rådjur, för att vara etiskt försvarsbart. Som död slipper det åtminstone lida, men visst är det tråkigt när det händer...

Påkörda rådjur får nästan alltid svåra inre skador, med sprängda inälvor etc. Det är också mycket svårt att hantera ett otämjt rådjur, varför normala veterinärinsatser inte är tänkbara. På djurparker o dyl lär dom heller inte vara intresserade, inte ens av ett friskt rådjur.

LIA

Det är möjligt att det rent teoretiskt hade kunnat gå att göra något, men vem vill betala dyra veterinärkostnader för ett vilt rådjur? Och frågan är om inte operationer och en lång konvalescens skulle innebära allt för mycket lidande för ett vilt rådjur, för att vara etiskt försvarsbart. Som död slipper det åtminstone lida, men visst är det tråkigt när det händer...

:bow: :bow:

Delvis kl

Som LIA sa så borde de verkligen fått större inre skador. Trots låg hastighet pga dåligt sikt o dåligt väglag så blev det en jäkla smäll eftersom de sprang upp precis framför. Dessutom så tror jag oxå att det hade lidit ngt enormt bara av att var i fångenskap under tillfriskningen, exklusive de skador krocken gav.

En stor :bow: till dessa jägare som polisen kan ringa upp i princip när som helst och som ger sig ut med sina hundar för att söka upp skadat vilt o göra slut på deras lidande vid sådana här olyckor!

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama