räddningsdroppar

L

lundborg

Jag har en enormt svårlastad häst som jag håller på att lastträna.
Förra veckan vågade han inte ens TITTA på transporten.
Efter 1 veckas träning i HANS takt kan han nu stå några sekunder i den innan han får PANIK.

tror att det kommer ta tid detta. och jag ska boka tid på klinik i morgon för hans rygg.
så tiden för träningen i HANS takt finns tyvärr inte just nu.

han är lugn för övrigt, förutom att han får som panikångest därinne. Funderar på att köpa räddningsdroppar.

(han får samma panik ibland vid sadling. Sadeltvång)

Men hur funkar det om han ska få annat tex lugnande eller medicin av veterinären?

någon som vet?

Sv: räddningsdroppar

Edit: Såg nu att du menade att han blev rädd i transporten. Så det blev lite fel.

Vad är räddningsdroppar?
Är det inte bättre att du får nåt lugnande av veterinär?

Senast ändrad:

*kl*

Har testat räddningsdroppar på lastsvår häst - funkar INTE!:)

Jag har också provat räddningsdroppar utan någon som helst effekt. Om det är ett akutläge och du måste iväg är det bättre att be veterinären om lugnade så han förhoppningsvis inte gör illa sig om han får panik.

tack för alla svar.:bow:

Det får nog bli sedalin utskrivet av veterinären

Nu kanske kommentaren passar bättre.

När jag var hos tandläkaren/veterinären med min häst så sa hon att en del hästar går på direkt om de är lite groggy, medan vissa blir raka motsatten och tvärvägrar gå på. Så det finns nog inga garantier för att det funkar heller.

exakt, min häst har fått sedalin en gång (inte för lastning) och aldrig mer!!! värsta jag varit med om, totalt okontrollerad häst som var rädd och orolig och inte såg varken väggar eller folk...

jag skulle aldrig försöka lasta en drogad häst, det känns som en enorm säkerhetsrisk båda för hästen och människor. (om det inte är så att den står med brutit ben eller tarmvred och det verkligen är AKUT). tänk hur det är för den att stå på transporten sen! är svårt att hålla balansen även när den är vaken. nej usch det låter som ett utmärkt sätt att göra hästen ännu mer rädd. :crazy:

kan du inte dröja en vecka med att kolla ryggen och endast fokusera på lastningen? antar att du inte rider om han har ryggproblem så då har du ju tid. ge alla måltider inne i transporten, låt honom gå in själv och äta och ut när han vill. inget tvång! ha en lång longerlina så att du kan stå kvar på utsidan. har du möjlighet så backa in transporten i hagen (bil och drag utanför!) så att han i lugn och ro kan utforska den. strö lite havre ed utöver golvet så han blir motiverad till att gå in.

med lite lugn intensivträning så tror jag ni fixar det!

Du kan inte testa att ge tryptovit då? Det är ju lugnande som man iofs ska ge ett par dagar innan så det hinner verka men det tar bort den yttersta paniken iallafall även om inte hästen kanske blir toklugn.

Det är dyrt men det är ju värt att prova. Man ska tillome kunna tävla på det så det är ju inget heller som gör dom helt borta. Det bara lugnar nerverna lite.

veterinären kommer hit istället och ger lugnande dagen innan.
jag lastar och åker dit alltså kvällen innan, så hästen är på plats.

lugnande onsdag kväll plus lastning, och undersökning torsdag morgon.Han tyckte detta var det bästa alternativet ;)

TUR att kliniken finns nära :idea:

Du skrev att han även får panik vid andra situationer.Finns ett örtpreparat som heter Placid,det gör att de blir "coolare" i huvudet och inte stressar upp sej så lätt.Inverkar inte på framåtbjudningen.Har själv använt det på 2 hästar och det har fungerat bra.

tycker du verkat ha funnit den bästa lösningen utifrån problemet just nu faktiskt med tanke på att hästen MÅSTE iväg.

Som flera sagt så reagerar hästar olika på lugnande, men framför allt beror det på hur de "kommer ner" när lugnande ges, dvs att de får tid att verkligen låta sedalinet ta - då snedtänder de sällan.

dock är sedalin aldrig en lösning på ett lastproblem då man helt enkelt aldrig kan omvända djurets känslor på det sättet, genom medel, dock kan du få in den. Lugn och ro vid sederingen, släck ner ljuset och lämna hästen ifred, sen kan du prova att lasta.

min häst funkar ö.h.t inte på lugnande i samband med lastning, han blir bara istadig och ovillig. Om jag varit på klinik måste jag vara noga med att låta ALL effekt försvinna innan jag lastar, annars blir han helt hopplös.

jaa. jag vill inte att detta ska bli ett trauma IGEN.. utan en lugn lastning.
För sen är meningen att jag ska fortsätta lastträna igen efter detta. fast i HANS takt :D

måste ha hänt nått sist han åkte, för han har varit ganska ok att lasta förut

Är det bara jag som tänker ett steg längre, visst du får iväg hästen till kliniken. Men hur ska det gå hem igen?

förhoppningsvis så ger nog veterinären honom lugnande igen :D

Ok! Vart får man tag i sånt? Inte för att jag behöver i dagsläget, men kan ju vara bra att veta!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 582
Senast: iNHALE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 890
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka