Rädda broddhålen.

mimus

Trådstartare
Hur skyddar ni broddhålen när ni broddar av?

Är det fortfarande med bomull eller finns det nyare knep?

Sv: Rädda broddhålen.

:banana: Ja nu finns det gäng att köpa som man skruvar i broddhålen med sexkantsnyckel. Vet inte vad dom heter därför kallar jag dom gäng. små svarta.
Men det är bara att fråga där dom säljer skor.

Vanliga gula öronproppar funkar bra! Klipp bara av dom på mitten om du inte har så tjocka skor..

blindbrodd om jag vet att jag snart eller troligtvis kommer behöva brodda på igen.

annars bomull. förr i tiden använde jag alltid tjärdrev, det var kanon smart och smidigt, - fryser inte i broddhålen, och lätt att dra ut.

jag har provat öronproppar men det funkade inte alls för min del - de ramlade ut, trots att jag tyckte jag klippte till lämplig storlek... men jag kanske hade för stora ändå, fick liksom proppa in dom lite och det kanske blev för stort....?

Jag proppade i öronpropparna. Och dom satt i 8 veckor. Men jag var supernoga när jag proppade och petade i dom. Va lite knixigt, men dom satt som berget. Bättre än dom där neoprene pluggarna... dom ploppade ur.

Jag brukar proppa i cigarettfilter, man köper en stor påse för ca 7 kronor. De håller ihop bättre än bomull tycker jag, och är lättare att peta ut. Blindbrodd tycker jag är bra annars, men påverkar ju benställningen och glidet lite, samt om de slits ner så kan de vara omöjliga att få ur. Jag har prövat såna blindbroddar med invändiga sexkantshål, men jag har haft svårt att få ur dem då sanden packar sig i sexkantshålet, det har varit rejält pilligt att åf ur dem, plus att en del har försvunnit av sig själv(hur?). Öronproppar har jag inte provat, men låter lovande (pris?)

:)

Jag funderade faktiskt på öronproppar.

Blind brodd är inte aktuellt då hon ska åka ut och åka, sedan tänkte jag inte brodda på direkt om det inte behövs så hon inte trampar sig när hon lär fara runt på nytt ställe.

Men jag vill ha lätt att få i brodden igen.

Tack:bow: för flera bra tips.

cigarettfilter är nog billigare än öronproppar! Men funkar lika bra? Jag får mina öronproppar gratis.. så ja vet inte hur mycke dom kostar.

Klipper till bitar av en vanlig tvättsvamp, typ biltvättsvampsmodell, hur bra som helst.

Tvättsvamp, det var bra, det har jag i alla fall hemma.

Öronproppar köper man väl på apoteket?

Jag använder fuktad bomull som jag "skruvar" ner i hålen ordentligt och stoppar till med en söm eller liknande. Sitter som berget!

På apoteket, eller oxå går man på studiebesök hos någon, som jobbar i en bullrig verkstad! Där brukar vara fri tillgång på öronproppar, och så stoppar man fickan full!:smirk:

Jag använder ingenting. Har aldrig haft problem att få i brodden när det behövts.
Jag rensar hålen med en liten spik och ev med gängtapp. Sen är det bara att skruva i brodden.

Samma här, jag gör heller inget speciellt med broddhålen efter att jag broddat av. Visst, ibland har där kilats fast nån liten sten, men de har alltid gått bra (*peppar peppar*) att rensa med en spik och sen gängtapp.

Jag brukar använda antingen bomull eller klippa en bit powerflex/vetflex och rulla den så att den har typ samma diameter som broddhålet sen klipper jag den i ett par bitar och pillar ner dem i broddhålen.
Håller ihop bättre än bomullen tycker jag :)

Öronproppar & tvättsvamp lät väldigt smart!:)

Jag använder ingenting. Har aldrig haft problem att få i brodden när det behövts.
Jag rensar hålen med en liten spik och ev med gängtapp. Sen är det bara att skruva i brodden.

Om jag ska brodda snart igen använder jag blindbrodd, annars gör jag likadant. Min häst kan gå 5 veckor utan någonting alls i broddhålen. När jag sedan ska brodda rensar jag rent och gängar med gängtapp och sedan är det bara att dra i brodden. Har aldrig varit några problem för mig. Skulle någon sten ha lyckats kila ner sig kan det ta någon minut längre tid, men för min del funkar det utmärkt att låta hästen gå med broddhålen oskyddade och för det mesta blir jag klar långt innan mina stallkompisar som använder diverse olika typer av broddhålsskydd..

"Skummgummibroddar" :idea:
Ett helt ark med massa runda skummgummibroddar. Jättesmidigt att få av och på :bow:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 356
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hemmet Jag "råkade" sätta en stor (12 cm i diameter ungefär) glaskula över öppningen på en glasvas ... och nu sitter den som i berget. Hur jag...
Svar
7
· Visningar
1 015
Senast: Ramona
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka