Rädd om rumpan!

A

anna_bpj

Min häst på 3,5år är SÅ rädd om sin rumpa. Han rycker till varenda gång man rör honom. Och när man ska lägga på täcke på honom drar han in rumpan precis som att han vill undvika att ha något på rumpan
Vad ska man göra åt det?! :confused:

Sv: Rädd om rumpan!

funkar det inte att jobba jobba jobba med det konstant? det enda sättet som har funkat för mig är att upprepa om och om igen.

hästen ska känna sig trygg, öka obehaget sakta och beröm mycket emellan.

t ex gör något hästen gillar, kanske borsta den i stallgången? när den är relativt avslappnad så börjar man pyssla med bakdelen. när det funkar börjar du pyssla med bakdelen, försiktigt. efter varje framsteg börjar du om från början igen, klappar och berömmer.

funkar det inte att jobba jobba jobba med det konstant? det enda sättet som har funkat för mig är att upprepa om och om igen.

hästen ska känna sig trygg, öka obehaget sakta och beröm mycket emellan.

t ex gör något hästen gillar, kanske borsta den i stallgången? när den är relativt avslappnad så börjar man pyssla med bakdelen. när det funkar börjar du pyssla med bakdelen, försiktigt. efter varje framsteg börjar du om från början igen, klappar och berömmer.

Jag har jobbat med honom i 3år. Tycker att han skulle ha lärt sig att det inte är farligt att ha något på rumpan.

Exakt hur har du "jobbat" med detta? Om hästen inte har ont skulle jag gissa på att du jobbat med fel saker...

Min är en "knipare", och jag fick ett råd av min ET att ta tag i svansroten och "dra svansen" som en liggande 8, försiktigt. Förstår du?

533hol.jpg

Bild 1. Svansen :rofl:
Bild 2. Rosa = Hand (Höger hand i det här fallet)
Bild 3. Rörelsebana.

Min häst slutade knipa och är betydligt mer avslappnad i rumpan nu :)

Exakt hur har du "jobbat" med detta? Om hästen inte har ont skulle jag gissa på att du jobbat med fel saker...

Jag har borstat och smekt honom på rumpan. Det har ju blivit lite bättre under 3år men han är inte helt orädd om den. Kan det vara så att han inte ser så bra bakåt och då blir rädd?!

Min är en "knipare", och jag fick ett råd av min ET att ta tag i svansroten och "dra svansen" som en liggande 8, försiktigt. Förstår du?

533hol.jpg

Bild 1. Svansen :rofl:
Bild 2. Rosa = Hand (Höger hand i det här fallet)
Bild 3. Rörelsebana.

Min häst slutade knipa och är betydligt mer avslappnad i rumpan nu :)

Vad duktig du var på att rita :rofl: Jag tror jag förstår..

Har den inte blivit bättre på 3 år? :eek: :crazy:

Om det nu är så att den inte har ont så är det väl bara att jobbajobbajobba med det som någon skrev.
Ta på rumpan varje dag flera gånger. Gör det till något positivt.
Kanske en klapp på rumpan = godis?

Det är ju inte säkert att det går bort helt, men nog borde det gå bort til 99% iaf.

Jag skulle nog jobba med "värre" saker än att bara ta på rumpan. Man kan ta en prasslig plastpåse tex, och klappa med. Gradvis får man utöka tills man kan släpa en pressenning bakom hästen utan problem tex. Kanske behöver du hjälp av en duktig tränare för detta, så det blir gjort på rätt sätt med advance and retreat.

Jag tror att hästen bara är bakskygg och rädd för att bli överfallen bakifrån. Då behöver man visa att han inte kommer kommer att bli det.

gör ingen stor grej av det... lägg på och ta av täcket en extra gång varje dag, borsta hästen på rumpan mycket, borsta svansen, lyft på svansen...

när du känner att hästen är mogen kan du utsätta honom för lite mer i "oj hoppsan"-anda ;)
Råååkade komma åt baken si och så i olika situationer.

När du sitter upp och av tex, råååka bumpa i rumpan med ena benet osv...
Du kan stå bakom hästen och höja händerna över huvudet och tillslut även kanske vifta med dom bakom hästen osv osv...
och sedan hoppa jämfota med armar och ben flaxande, det har jag gjort mycket runt hela min häst hehe, kalla mig crazy

Min häst när jag fick honom kunde jag inte borsta rumpan på honom utan att han sparkade för sitt liv...
Idag kan jag göra vad jag vill med honom... Men det gick ganska fort att lära bort att vara rädd, varje dag i ca ett halvår av sådana här "hoppsan"-saker.
Och inte göra någon stor grej av det, fortsätt med det du gör utan att märka att han blivit orolig...

Men man får lära sig att känna av vart gränsen går.
Jag har även övat att slänga en tvättsvamp modell större från ena sidan av hästen till andra (landar på marken).
För det var livsfarligt först och hästen for iväg flera meter. Nu bryr han sig inte efter 10-tal träningar

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det börjar bli dags, det är bara att inse att vi inte har så lång tid kvar tillsammans men bara tanken på det är så oerhört tung. Att...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama