Sv: Rädd om rumpan!
gör ingen stor grej av det... lägg på och ta av täcket en extra gång varje dag, borsta hästen på rumpan mycket, borsta svansen, lyft på svansen...
när du känner att hästen är mogen kan du utsätta honom för lite mer i "oj hoppsan"-anda
Råååkade komma åt baken si och så i olika situationer.
När du sitter upp och av tex, råååka bumpa i rumpan med ena benet osv...
Du kan stå bakom hästen och höja händerna över huvudet och tillslut även kanske vifta med dom bakom hästen osv osv...
och sedan hoppa jämfota med armar och ben flaxande, det har jag gjort mycket runt hela min häst hehe, kalla mig crazy
Min häst när jag fick honom kunde jag inte borsta rumpan på honom utan att han sparkade för sitt liv...
Idag kan jag göra vad jag vill med honom... Men det gick ganska fort att lära bort att vara rädd, varje dag i ca ett halvår av sådana här "hoppsan"-saker.
Och inte göra någon stor grej av det, fortsätt med det du gör utan att märka att han blivit orolig...
Men man får lära sig att känna av vart gränsen går.
Jag har även övat att slänga en tvättsvamp modell större från ena sidan av hästen till andra (landar på marken).
För det var livsfarligt först och hästen for iväg flera meter. Nu bryr han sig inte efter 10-tal träningar