rädd om bakbenen

R

rosita

har ett fyaårigt halvblodssto,som jag ska rida in.Tyvärr har hon inte blivit lärd att lyfta bakhovarna.Fram går bra,men jag kan inte lyfta bakhovarna,hon blir rädd och vill slå.Jag vet att det beror på ohantering.Jag kan ta på bakben o hovar,det är själva "lyftet"hon inte klarar.Jag kan lyfta hovarna med grimskaft,men när jag ska ta med handen slår hon ut,eller drar till sig benet.Nu går hon undan bara jag kommer med det grimskaftet.Har någon nåt tips?Erkänner att jag tvekar att ta tag i benet,vill ju inte bli sparkad,hon känner nog det.
Hjälp!

Sv: rädd om bakbenen

Kan väl inte säga att det funkar, men lyft benet och ställ dig jättenära så kan hon inte träffa dig. Be någon ge t.ex. godis/klappa hästen samtidigt. Försök att hålla i så hon inte kan slå sig fri, men blåhåll inte så att hon vevar pga det. Följ med i rörelsen hon gör, men släpp inte. Prata samtidigt lugnande/vänligt.
Har haft liknande med min 2-åring en period, gjorde som jag beskrivit och nu går det bra igen.

hej,
tack för rådet,det är precis så,jag är rädd att hon ska träffa mig,kan hon inte det då?
är inte van vi hästar som kan slå
mvh susanne

Om du står precis bredvid benet står du såpass nära att det iaf inte gör så ont om hon vevar till. Ju längre ifrån du står desto hårdare smäll. Och försök att inte vara rädd för henne, det känner hon, och undrar ju såklart varför det är så farligt vid benen...

Det där är inget kul alls... :( Jag trodde det berodde på ohantering oxå, men på min häst gör det inte det.. Enl. uppfödarna har det aldrig varit några problem att verka honom eller så...

När han kom till mig verkade vi honom bak första gången, det gick men mer var det inte..
2:a gången slog vi på skor, samma då, det gick men inte mer..
3:e gången gick det ta av skorna men inte mer, då ringde vi vet. som drogade med Domosedan, då gick det.
4:e gången gav vi oxå Domosedan men då fick vi inte göra nåt mer än att ta av skorna...
Fram är inga som helst problem. Dessutom får jag verka honom. (efter lite övertalning då)

Jag har pratat med alla möjliga vet. ang. att göra någon utredning på honom men det verkar mkt enklare att bara säga "lynnesfel" så här är vi nu och ska flytta till annat stall så vi får tillgång till ridhus... :bow:

Hoppas det bara beror på ohantering o då gäller det att tjata dag ut o dag in... Lycka till! :rofl:

Har du ingen du kan be om hjälp ? Kanske skulle hästen behöva att någon försiktigt men bestämt lyfter upp benet och inte släpper om hästen sprattlar ? Min häst gjorde lite så i början, men jag höll bara fast, och berömde när hon slappnade av. Var noga med att inte lyfta för högt eller bända ut benet åt sidan. Hoppas det ordnar sej

Testa att hålla handen jättelänge på hennes ben så hon vänjer sig. Sen kan du ju alltid testa att stryka lite medhårs. Beröm henne jättemkt när hon gör rätt...
Lycka till
/Aprile :banana:

Mitt fullblodssto är lite knepig med bakbenen, när man ska lyfta så drar hon upp benet högt och kan kicka med det. Först blev jag lite osäker men hon är inte rädd, hon bara gör så. Håller man bara stadigt kvar i benet så slutar hon och står still.

Hur gör hästen om någon annan lyfter bakbenen, typ hovslagaren eller så, någon som inte är rädd för henne? Det kan vara så att hon bara krånglar för att hon kan, hon känner att du blir osäker.

Problemet är att hon aldrig blivit verkad eller skodd av hovslagare,eller tränad av uppfödaren!
Som tur är har det inte behövts,därför får jag nu ta elendet att lära henne eftersom det säkert behövs nån gång o att det är självklart att man ska kunna lyfta bakhovarna.Behabdlade henne för mugg när jag fick hem henne,fick uppfinna en lång tång med svamp längst ut som jag duttade på karlederna med.Det gick bra,muggen försvann,det är alltså själva "lyftet" hon inte klarar.

Vårat sto var totalt omöjlig att lyfta på alla benen när vi fick hem henne,men med mkt godis och plock lyckades vi ändock komma så pass långt att nu kan hovis slå på skor osv utan problem.

Vi tränade helt enkelt på att hon fick godis när hon hade ett ben upplyft.Jag började själv med frambenen då jag själv kunde stå "felvänd" och lyfta upp ett ben och samtidigt medans hon höll upp det så fick hon en godis.Inget lyft ben=inget godis.
Och hon kopplade det rätt snabbt.men jag tränade vidare på frambenen först,tills jag var helt säker på att hon förstod vad det var jag ville,och jag fick hålla en längre stund och fick banka och slå lite på fötterna.
Därefter började jag med bakbenen,och med hjälp då förstås.
Jag var från början nöjd med om hon bara lyfte lite snabbt och kastade ner hoven,då var medhjälparen snabb nog att ge godis när hoven väl var uppe.Och vartefter så blev de upplyfta stunderna längre och längre,för godis är gott..(morötter,betfor,havre m.m)
Och nått jag var noga med,var att aldrig göra till en vana att göra sånt här på t ex stallgången,för hon skulle liksom inte förvänta sig att nu ska et lyftas på ben,utan det kunde vara både i boxen,i stallgången,inne i ridhuset,på väg till hagen,på väg från hagen,ute på promenader osv..

Då kommer jag med min massage igen då :p

Att röra hästens bakben i cirkelrörelser är en icke-hotande övning. Det får hästen att länga märkbart på steget och öka dess förmåga att röra sig smidigare och mer engagerat.

I många fall har cirklar med bakbenen den effekten att hästens gång blir jämnade och stegen längre och stadigare.
Det är inte rörelseförmågan som blir bättre, utan hästen står mer villigt och längre än tidigare. Hästar som ställer till med problem för hovslagare har ofta dålig balans och är kanske nervösa när någon rör vid deras bakben. Därför spänner de bakbenen hela vägen upp i ryggen.

Låna boken "Hästmassage och marlövningar med TTouch och TTeam" av Linda Tellington-Jones, i den finns en hel del övningar och fina bilder till hästar som är rädd om bakbenen.

Lycka till! :D

Kan du inte komma ut o visa på min häst hur jag ska göra.. :smirk: Du bor ju i samma stad ju.. :rofl: Allt som kan fungera är värt att provas... :bump:

Så gullig du är, det kanske jag kan göra.

Tycker du ska börja med att låna den boken, det är en super bok med stora fina bilder som visar hur man gör, varför man gör det och vad man ska tänka på. Bandet mellan häst och ryttare stärks ochså :) Finns på stadsbiblioteket i Norrköping.

I väntan på den kan du träna lite själv. Sätt ihop fingrarna utom tummen tätt, och ha dem lätt böjda. Gör små cirklar på hästen, ca 1,25 cm i diameter, ca 3sek på varje cirkel, när en cirkel är klar flyttar du dig långsamt till nästa ställe.
Tänk på att inte flytta fingrarna över huden, utan huden över musklerna. Du kan börja på hennes panna, fortsätt långsamt neråt längs halsen, manken och bort mot benen. Fingrarna ska vara mjuka och avslappnande, se ochså till att cirklarna verkligen är runda, och masseras medsols. Tummen ska vara stilla och ha kontakt med hästen.

Andas lugnt, och smaska då och då, det har en lugnande effekt :)

Tipset du fick av Skreppur är jättebra. Håll inte benet still utan rör det i små cirklar och släpp ner igen. Har haft en del besvärliga bakbenshästar och aldrig misslyckats med den med metoden. Lyft inte så högt heller de första gångerna.
Dock måste du få tag i benet först. Ta ett fast grepp och håll kvar. Du kan inte hålla benet still om hon vill sparka men du kan ta stöd mot hennes ben och komma bort från hästen så hon inte kan träffa dig.
En början kan också vara att du lyfter hennes ben frammåt/ upp under magen istället för uppåt bakåt som man normalt gör.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 235
Senast: Centaur
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama