Rädd katt

A

allround

Hej! Har tagit hand om en katt som blivit illa behandlad av sin tidigare ägare (slagen). Den är mycket rädd och skygg men ser i övrigt ut att vara i god kondition (bra hull, fin päls osv). Mestadels ligger den under soffan eller badkaret. Igår var den framme och tittade på mig en liten stund. Idag har katten varit hos mig i fem dygn. Den har ännu inte ätit? Hur orolig bör jag vara? Den har heller inte gått på lådan och ingen annanstans heller vad jag kan se? Ev kissar den i handfatet? Mat och låda finns såklart framställt åt katten.

Sv: Rädd katt

Vad snällt av dig att ge kissen ett hem. Det kommer säkert att bli mycket bättre men att den inte ätit eller gått på lådan i 5 dar är allvarligt. Kan du låta den vara i ett litet eget rum utan folk eller djur med låda och vatten/mat där så den kan känna sig säker och i fred där till en början med? Då börjar den säkert äta. Försök ge någon god mat om den är rädd och matvägrar (nåt som luktar intagande) och lämna den ifred i början. Sitt en bit ifrån och gör annat (typ läs) och låt den närma sig själmant. Titta inte stint på den (aggressivt beteende i kattvärden) utan låt den komma fram själv. Kan ta lång tid men brukar alltid nästan lösa sig och bli mycket bättre. Kattens förtroende mot dig måste byggas upp.
Fortsätter den matvägra så ta den till veterinär och kontrollera att den inte är sjuk.
Lycka till !

Tack för dina råd. Jag ska titta till den ikväll och se hur den verkar.

Kan berätta att katten hade ätit lite igår när jag kom hem.

Vad bra. Det ordnar sig säkert ju mer tiden går.
Gärna en update lite senare så vi får höra hur det går.

Jag kan berätta att katten igår kväll när jag kom hem hade ätit upp all mat och gått på lådan. I natt var den uppe och sprang runt i lägenheten och levde rövare!

Jag har också fått hem en mkt rädd katt, en tyvärr okastrerad hanne som snart blir året gammal. Han kom hit för en vecka sedan och jag har sett honom kanske tre gånger nu. Som tur är äter kissen och går på lådan i alla fall, men man kan inte låta bli att tycka synd om honom, - vad stressande det måste vara att byta hem när man är så rädd!

Tror som ni skrivit tidigare, att man bara ska låta dem vara ifred och låta dem komma fram i sin egen takt. Men, vi har en katt sedan tidigare, en vildkatt som numer är mycket tam och gosig men bara med oss i familjen. Så, det går, bara man har tålamod. ;)

Nu hoppas jag att kissarna ska bli goda vänner, bara vi får den nya katten kastrerad. Det lär väl dock dröja, för han måste ju komma fram först...

Jag kan berätta att katten igår kväll när jag kom hem hade ätit upp all mat och gått på lådan. I natt var den uppe och sprang runt i lägenheten och levde rövare!

verkar som att katten repar sig. vi har sj en skygg katt och så länge dom äter, går på lådan och leker så ska det inte vara någon fara...
mycket tålamod och kärlek är vad som behövs med vår trassel iallafall

Min moster hade en katt som också kom från ett elak familj.

Katten, Isidor, bodde under en garderob i sex månader innan han vågade sig fram. Han var ute på natten och åt och drack. Min moster med familj lät honom sitta där i hopp om att han skulle förstå att de alla var okej och komma fram. Det gjorde han, för efter halvåret började han röra sig mycket nära garderoben, men när famljen var vaken. Ett framsteg! Så småningom vågade han sig ännu längre in, hittade en sacco-säck som han tog över (numera kallad Isidors puff) och bodde i tills min moster skiljde sig och partnern tog med sig katten.

Isidor blev aldrig hysteriskt social, men han var aldrig aggressiv heller. Han var en sån där katt som kunde ligga och halvblunda och spinna för sig själv, alldeles i sin ensamhet, men om man kom fram till honom och skulle kela så hoppade han därifrån. Men oj, vad fin han var! Och han fick ett väldigt bra liv.

//Phillippa

Måste bara ge en :bow: till alla här som tagit hand om skyggisar.
Det verkar vara jobbigt men man får nog ut himla mkt av det. :love:

Framför allt så får väl katten ut himla mycket av det ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 864
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
80 135
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 496
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden