Rädd häst

L

LinaU

Hej!

Jag heter Lina och är medryttare på ett halvblod vid namn Finesse.
Då hon fick en skada vid en hoppningsträning tränas hon nu bara i dressyr och det går jätte bra! Går på tygeln jätte snyggt (när man gör rätt). Men nu till problemet. Om vi skrittar i ridbanan så är hon ganska stirrig. Ibland kan hon hoppa till för en bil och ibland börjar hon skena när hon ser de andra hästarna springa i sina hagar. Vissirligen har jag inte varitmedryttare på henne så länge. När hon blir rädd tar hon ett skutt åt sidan, gör en u-sväng och travar lite. Inte så farligt alltså. Men när hon ser de andra hästarna galoppera i sina hagar börjar hon galoppera omkring. Ofta tappar ja stigbyglarna.

Har du något tips om hur jag kan få henne säkrare på foten?

OBS. Endast SERIÖSA svar!

Sv: Rädd häst

Får hon för mycket mat? Är hon understimulerad? okoncentrerad?

Många hästar får lite vårkänslor såhär års, särskilt när det blåser kan de flesta bli lite på tårna. Det i kombination med att hos testar dig är nog förklaringen. Kanske tycker hon det är lite tråkigt också och vill liva upp stämningen lite? :angel:
Var du bara bestämd när hon håller på, kanske gör någon dressyrrörelse så hon får lite annat att tänka på. Min häst är också väldigt "pigg i huvudet" och kan bli rädd för de mest oföklarliga saker när han tycker att det börjar bli trist :D

Jag skulle vilja påstå att detta handlar om ett ledarskapsproblem.
Hästen respekterar dig inte som ledare, och struntar fullständigt i att du sitter där uppe på ryggen på henne.
Ta hjälp av en kunnig människa och träna ledarskapsövningar från marken en tid. Det kommer du att ha nytta av när du sätter dig i sadeln igen.

Immer

Hej Lina!
Jag har börjat känna Finesse så väl så jag tror jag vet varför hon gör/gjorde så! Hon blir uttråkad. Jag brukar lägga ut en liten bana/ ställa ut konor med bommar. Om jag upprepar detta flera gånger får hon annat att tänka på och då bli hon lugnare. Brukar även ta ganska mkt galopp i uppvärmningen och då blir hon lugn även hela "tiden" man rider. /Annika :(

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 849
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
595
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur