rädd för småsaker

O

Osis

min häst blir ofta rädd när jag är ute och kör.. oftast för fåglar och saker som prassalr i skogen.. annars är han helt lugn..
är skygglappar bra?

Ut och gå med honom istället där det finns "läskiga" saker. Bättre att han vänjer sig.

Har du skygglappar på så ser han inte det läskiga, men han hör! Träna på!

:bump:

Det bästa är som föregående sa att utsätta hästen för det den är rädd för. Men en viktig sak är att inte du känner dig nervös inför mötet med de hemska sakerna. Om du gör det så ta någon annan till hjälp. Kanske du spänner dig långt innan det händer något och då är du inget stöd för hästen.
Det kommer säkert att ordna sig.
Lycka till

Min ponny är också tittig, och då gäller det att köra på så att hästen alltid går framåt. En häst med god framåtbjudning tvekar kanske, men hinner liksom inte med att fundera så mycket. Om man däremot låter hästen gå och såsa och sitter och tänker på annat kan de lättare hitta på bus, precis som när man rider.
Jag tänker testa skygglappar på min ponny, ett råd jag fått från flera duktiga kuskar. Det finns ju någon anledning till varför man nästan alltid hade det förr i tiden när hästen var det enda transportmedlet som fanns, förutom de egna benen.
Sedan tror jag mycket på tömkörning och att man tränar "farliga situationer" i lugn och ro, särskilt om man har en unghäst. Men samtidigt kan man ju inte förutse precis allt som kan hända när man väl är ute och kör ...

Jo, en sak till: medhjälpare! Jag kör ALDRIG ensam och om hästen VERKLIGEN blir rädd så får medhjälparen hoppa av och gå vid huvudet. :banana:

Anledningen till skygglappar förr, var nog densamma som i dag. Nämligen att flytta mer av uppmärksamheten från omgivningen till kusken, än att skydda hästen från otäcka synupplevelser.

För egen del anser jag man går fel väg, om man sätter på skygglappar på en skrajsen häst. Det bästa borde vara att immunicera hästen mot "den farliga världen", vi lever i. Att utsätta den för så mycket konstigt som möjligt. Kontrollerat, förståss!

Dessutom ser hästen ändå allt som den kommer att närma sig, plus som Karamella påpekar, den hör ju ändå prasslet!

LIA

Det är så gott som omöjligt att vänja en häst vid precis "allt". Visst finns det hästar som är lugna vad som än händer, men många av dagens körhästar är betydligt piggare och mer svårkörda än forna tiders hästar var. En anledning är att vi ofta fodrar våra hästar betydligt mer och bättre i dag, en annan att hästen kanske inte arbetas regelbundet utan bara ibland. Hur många här kör sin häst en timme eller mer varje dag, veckans alla dagar? En tredje anledning är att många har väldigt liten erfarenhet av hästar. Man har kört en snäll häst ett antal gånger, och tror därför att "det händer inte mig med den här snälla hästen som jag är så god vän med ..."

Jag tycker att man kan köra utan skygglappar om man vill det, men själv föredrar jag att ha det på en tittig häst - helt enkelt därför att det är säkrare för mig som kusk - och därmed också för hästen. Jag har ansvaret för oss som ekipage, jag kan förutse saker som ska hända och handla därefter. Hästen litar på mig och i och med det vill jag göra körturen så säker som möjligt, både för hästen och för mig. Hästen är definitivt inte betjänt av att bli skrämd framför vagnen, kanske bli skadad själv - eller skada andra.

Vad gäller ansvarsfrågan så tror jag att en häst körd i trafik i bara grimma kan falla under samma lag som om man framför en bil som inte har tillräckligt bra bromsar eller rätt lyse - det vill säga vårdslöshet i trafik. När man kör en häst räknas man som ett fordon och ett fordon ska ALLTID framföras på säkrast möjliga vis.

Jag tycker också att man ska skilja på ideologiska idéer och sunt förnuft/kunskap när det gäller hästhantering. Att tycka att "Jag vill inte ha bett utan kör på grimma" eller "Jag tycker man ska vänja hästen vid allt som är farligt" är en sak - vad som är sunt förnuft när man kör i trafik, på tävlingsplatser etc är en helt annan.
Att man kör sin häst på ett säkert sätt är ju inte dåligt för hästen - tvärtom! En körhäst blir definitivt inte lyckligare för att kusken tar en massa onödiga risker.

Till sist: Jag hoppas att jag slipper komma i vägen för er, den dag er häst skenar i grimma och ni inte får stopp på den! Att påstå att det går att stanna en häst lika bra med grimma som med bett i munnen, det är verkligen att vara rejält okunnig om hur man handskas med sin häst på ett säkert vis. Man kan bli mörkrädd för mindre!

:(

När jag läser ditt inlägg, undrar jag vad du egentligen diskuterar. :confused:
Jag skall göra ett försök att förklara vad jag (och andra) menar.

Det handlar inte om att vänja hästen vid "precis allt". Men genom att vänja hästen vid så mycket som möjligt, vänjs den vid att inte bli rädd för allt och alla. Miljöutbildas helt enkelt. Man bygger också upp dess självförtroende.
Vi får heller inte blunda för, att det alltid har funnits hästar som är olämpliga som körhästar av mentala orsaker.

Sen så tror jag inte alls att dagens hästar är så annorlunda mot gårdagens. Inte om man skall tro det som skrivs om körning från den tiden. Om utfodringen är så mycket bätttre idag, kan nog diskuteras, men i vilket fall skall den väl inte ge svårkörda hästar?? Att dom körs mer sällan är riktigt, och minskad träning medför givetvis minskad körduglighet hos både kusk och häst. Men sämre psyke? Nej, det tror jag inte på. "Att många har väldigt liten erfarenhet av hästar", tycker jag inte hör hit alls. Sådana personer skall inte varken köra eller rida innan dom lärt sig tillräckligt.
Inget i stycket ovan är hur som helst argument för skygglappar, och det är väl det vi diskuterar?

I stycket som börjar med: "Jag tycker att man kan köra utan skygglappar om man vill det," finns inget som talar för skygglappar. Om DU känner dig trygg med dom, är det väl OK för dig, men säkrare i realiteten blir det nog inte.

Resten av ditt inlägg handlar om att köra häst i grimma. Vad har det med skygglappsfrågan att göra? :confused: :confused:

Avslutningsvis:
Det förefaller mig som om du ser på säkerhet som många andra, nämligen att den skaffar jag genom att köpa "säkerhetsgrejer". Att säkerheten vinns i hästen, verkar vara väldigt svårt att tänka sig.

LIA

Jag tycker det är dumt att förlita sig på att hästen aldrig ska bli rädd, när det finns bra sätt att undvika att en häst blir rädd "i onödan".
Många tror att om man bara miljötränar hästen och gör den van vid allt möjligt så ska allt gå bra, men att man har skygglappar och bett i munnen när man kör är absolut inte samma sak som att man kan strunta i att miljöträna! ÄVEN en häst med skygglappar och bett måste så klart tränas i olika situationer, bli trafiksäker, tömköras en massa, ha förtroende för kusken och vagnen, och så vidare.
Skygglapparna och bettet är ju till för att man i en nödsituation ska kunna slippa få en skenande häst framför vagnen - ingetdera av grejorna är ju till för att man ska "knäcka" en dum häst! :)

Vad gäller erfarenheter så tycker jag inte att man kan jämföra en tonårstjej/medelålders tant på 2000-talet som kanske har sin första (eller andra eller tredje) egna häst med en tonårskille från början av seklet, som kanske hade handskats med hästar varenda dag i sitt liv, kört massor av olika hästar etc. Jag säger inte att de "gamla hästgubbarna" alltid har rätt eller alltid gör bra saker, men de hade mycket mer erfarenhet än vi kan föreställa oss - och mer erfarenhet än de flesta av oss någonsin kommer att få, eftersom vi har hästar som nöje/hobby medan de hade hästar som sitt arbete varje dag, veckans alla dagar.

Vad gäller utfodring etc så har ju odlingen av spannmål förändrats väldigt mycket de senaste 40-50 åren. Konstgödselm har gjort att jorden ger större skördar, det finns grödor som är framtagna för att ha ett ökat innehåll av energi, vi ger våra hästar en massa tillskott som betfor, sojamjöl, olika pellets etc - det fanns ju i princip inte förr.
Varför tror du de tar fram pellets för hästar som är helt utan havre? Jo, därför att fler och fler hästar blir så prilliga av havre att ägarna inte kan hantera dem längre.
När jag började med hästar för 30 år sedan så gav vi hästarna hö, havre och möjligen betfor och lite kli. Om hästen stod en dag eller två tog man bort allt kraftfoder och gav bara hö. Hur många här minskar ordentligt på kraftfodret alla dagar man inte hinner/orkar rida eller köra? Det är jättesvårt att ordna, särskilt om man kanske står inackorderad i ett stort stall med gemensamma
fodringar och så vidare. Och ska man sedan ut och köra och hästen är sprallig, då måste man kunna få håll på den för att inte riskera andra trafikanters liv och hälsa - eller så får man stanna hemma och låta bli att köra!

Till sist: Det var jättedumt att jag tog upp det där med att köra i grimma under den här tråden - borde ha lagt den där den hör hemma - men jag tycker att det är lite samma andas barn! Hästar är stora och starka och vi ska ha respekt för det, och för att de är flyktdjur vars reaktioner vi inte alltid kan förutse.
Jag tycker det är jättefint som tanke att alltid sätta hästens tankevärld i fokus, förstå den och så vidare, men ska vi kunna använda hästen i trafik och bland anadra människor så måste vi köra så säkert det bara går. Och att köra i grimma tycker inte jag är att köra säkert!
Sedan finns det också hästar som inte ska köras alls - den saken är helt klar! De mår bäst om de får göra andra saker i livet, och en sådan häst ska absolut inte "knycklas ihop" framför en vagn med skygglappar och ett skarpt bett bara för att ägaren prompt vill köra med den!

Hoppas jag uttryckte mig något klarare nu!
:bump:

Jo.. Och mina små tror att det bor monster under snön.. Men så håller dom bara på när dom är pigga, i och försej är dom ju det hela tiden.. :angel: Jag märker inte en sån stor skillnad med skygglappar, men lite..

Nu börjar vi hamna på samma väg, även om jag inte håller med om allt du skriver. :)

Det där med utfodringen är intressant. Att vissa hästar blir prilliga av för mycket havre, är ju bekant. Men det är ju ingen obotlig sjuka!? Orsaken är ju, att hästägaren inte förstår att rätt utfodra sin häst. T ex att man utfodrar i takt med omständigheterna. Det är också hästägarens ansvar vad man ger hästen, på tal om dom moderna preparaten och tillskotten. I ingendera fallet skall skarpa bett, lappar eller andra prylar kompensera för felaktigt hanterande (inkl foder). Jag tror nog vi är överens om, att kraven skall ligga på människans kunskap och omdöme istället.

"Skygglapparna och bettet är ju till för att man i en nödsituation ska kunna slippa få en skenande häst framför vagnen."
Min uppfattning är, att bettet i första hand är till för att ge hästen finare signaler än kusken annars kan göra (är iofs även effektivare som nödbroms) medan skygglapparna skall flytta hästens koncentration mer till kusken. För mig är lapparna alltså varken något som skall höja säkerheten eller ersätta självförtroende hos hästen.

"Att köra säkert". Till att börja med, finns inte begreppet! Inte ens om vi tar bort hästarna ur trafiken. Så länge något rör sig där, finns risker. Däremot skall vi, som du skriver, köra så säkert det bara går. För mig börjar det ”säkerhetsarbetet” i hästen. Kör tusen gånger hellre en trygg häst i grimma, än en hispervisper i skarpt bett och lappar.

LIA

Tack för alla svaren jag fick i början av tråden. jag har börjat att gå med min häst i omgivningarna och det har gett resultat!
han är inte alls lika tittig och blir inte lika rädd för småsaker.
Det där med skygglappar tänker jag nog inte prova eftersom jag då tror att han kommer att bete sig värre om han inte får se det som han möjligt kan bli rädd för. (ni kanske tycker att jag diskuterar konstigt, men så tycker jag)
Hur det där om att köra i grimma vet jag inte hur det kom in på tråden men det är ju självklart att man inte kör en häst i grimma fast man vet att han/hon är hur säker som helst. jag skulle aldrig köra en häst i bara grimman....

men men tack för tipsen dom har gett resultat!! :rofl:

Det där med grimman var mitt fel - jag borde ha lagt det där det hörde hemma! Sorry! :crazy:

Kul att det går bra med hästen! :)

Vad brta att det blev bättre! Gjorde samma sak med min häst när jag körde in henne. 1 dag tömkörde jag och den andra gick vi en promenad och tittade på "läskiga" saker osv.

Brukar försöka gå promenader lite nu och då med min häst och titta på "läskiga" saker osv och nu är hon 8 år.

Detta har hjälp mig oerhrt mycket och nu är hon inte rädd för något när vi är ute och kör. :rofl:

Skygglappar & Bomull

Av erfarenhet kan jag rekomendera både skygglappar och bomulli öronen på hästar som är rädda för allt. Det de inte hör blir de inte rädda för. Det är väldigt sällan en "tittig" häst vänjer sig av med det. Jag har själv en sån här hemma. Han blir trygg som bara den när han har skygglapparna på sig och slipper se allt det otäcka!

//Ä

Re: Skygglappar & Bomull

Av erfarenhet kan jag rekomendera både skygglappar och bomulli öronen på hästar som är rädda för allt. Det de inte hör blir de inte rädda för. Det är väldigt sällan en "tittig" häst vänjer sig av med det. Jag har själv en sån här hemma. Han blir trygg som bara den när han har skygglapparna på sig och slipper se allt det otäcka!

//Ä

Det där med bommul i öronen har jag ej tänkt på - Tack..
men hör dom inte mycket sämre då? jag som håller på så mycket med rösten när jag kör honom tex. när vi ska trava så säger jag "TTTTRRAAAAAAAAV".

Trodde vi var överens om att "hisper-visper-hästar inte alls skall köras? :angel:

LIA

Trodde vi var överens om att "hisper-visper-hästar inte alls skall köras? :angel:

LIA

min häst ska köras!! :p Det är bara att han är lite tittig ibland, men han har lugnat sig nu...

//mari & Hisper-Vispern-Fjodor :devil:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
333
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 197
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: Buzzter
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar