Jag tycker det är dumt att förlita sig på att hästen aldrig ska bli rädd, när det finns bra sätt att undvika att en häst blir rädd "i onödan".
Många tror att om man bara miljötränar hästen och gör den van vid allt möjligt så ska allt gå bra, men att man har skygglappar och bett i munnen när man kör är absolut inte samma sak som att man kan strunta i att miljöträna! ÄVEN en häst med skygglappar och bett måste så klart tränas i olika situationer, bli trafiksäker, tömköras en massa, ha förtroende för kusken och vagnen, och så vidare.
Skygglapparna och bettet är ju till för att man i en nödsituation ska kunna slippa få en skenande häst framför vagnen - ingetdera av grejorna är ju till för att man ska "knäcka" en dum häst!
Vad gäller erfarenheter så tycker jag inte att man kan jämföra en tonårstjej/medelålders tant på 2000-talet som kanske har sin första (eller andra eller tredje) egna häst med en tonårskille från början av seklet, som kanske hade handskats med hästar varenda dag i sitt liv, kört massor av olika hästar etc. Jag säger inte att de "gamla hästgubbarna" alltid har rätt eller alltid gör bra saker, men de hade mycket mer erfarenhet än vi kan föreställa oss - och mer erfarenhet än de flesta av oss någonsin kommer att få, eftersom vi har hästar som nöje/hobby medan de hade hästar som sitt arbete varje dag, veckans alla dagar.
Vad gäller utfodring etc så har ju odlingen av spannmål förändrats väldigt mycket de senaste 40-50 åren. Konstgödselm har gjort att jorden ger större skördar, det finns grödor som är framtagna för att ha ett ökat innehåll av energi, vi ger våra hästar en massa tillskott som betfor, sojamjöl, olika pellets etc - det fanns ju i princip inte förr.
Varför tror du de tar fram pellets för hästar som är helt utan havre? Jo, därför att fler och fler hästar blir så prilliga av havre att ägarna inte kan hantera dem längre.
När jag började med hästar för 30 år sedan så gav vi hästarna hö, havre och möjligen betfor och lite kli. Om hästen stod en dag eller två tog man bort allt kraftfoder och gav bara hö. Hur många här minskar ordentligt på kraftfodret alla dagar man inte hinner/orkar rida eller köra? Det är jättesvårt att ordna, särskilt om man kanske står inackorderad i ett stort stall med gemensamma
fodringar och så vidare. Och ska man sedan ut och köra och hästen är sprallig, då måste man kunna få håll på den för att inte riskera andra trafikanters liv och hälsa - eller så får man stanna hemma och låta bli att köra!
Till sist: Det var jättedumt att jag tog upp det där med att köra i grimma under den här tråden - borde ha lagt den där den hör hemma - men jag tycker att det är lite samma andas barn! Hästar är stora och starka och vi ska ha respekt för det, och för att de är flyktdjur vars reaktioner vi inte alltid kan förutse.
Jag tycker det är jättefint som tanke att alltid sätta hästens tankevärld i fokus, förstå den och så vidare, men ska vi kunna använda hästen i trafik och bland anadra människor så måste vi köra så säkert det bara går. Och att köra i grimma tycker inte jag är att köra säkert!
Sedan finns det också hästar som inte ska köras alls - den saken är helt klar! De mår bäst om de får göra andra saker i livet, och en sådan häst ska absolut inte "knycklas ihop" framför en vagn med skygglappar och ett skarpt bett bara för att ägaren prompt vill köra med den!
Hoppas jag uttryckte mig något klarare nu!