Rädd för sidofönstren i transporten...

sassiball

Trådstartare
Har precis köpt en ny transport, pållen gick snällt in - och for ut igen när hon fick syn på sidofönstren:rofl:

Har fler varit med om det och tog det lång tid innan de vande sig?

Min häst är av den lugna sorten och blir inte rädd för mycket, men sidofönster är tydligen livsfarligt. Vi gjorde om proceduren tills hon lugnt stod stilla (sneglade på fönstret) och åt havre samtidigt. Då backade jag ut henne och lastningsträningen var färdig för dagen.

Tänkte fortsätta så några gånger innan jag stänger bom och läm bakom henne. Men vad händer när man kör på en större väg och möter lastbilar?

Sv: Rädd för sidofönstren i transporten...

Jag har en val. som är rädd för lastbilar o har därför inget fönster på vä. sida.
Man kan täcka för det, men de flesta brukar lära sig att uppskatta det.

Jag har en val. som är rädd för lastbilar o har därför inget fönster på vä. sida.
Man kan täcka för det, men de flesta brukar lära sig att uppskatta det.

Ja min häst älskar sitt sidofönster. Hon står och glor i det jämt :)
Ingen hjälp till TS. Men man kan ju som sagt täcka över det. Blir ju lite mörkt. Men iofs du har ju kankse något mer fönster, och kanske även lite belysning i trailern?

Har sett ett par transporter där fönstren är förtejpade med typ silver tejp. Har som tur är ingen egen erfarenhet. Min står alltid och kollar ut genom fönstren. din häst kommer nog att vänja sig med lite träning.

Har precis köpt en ny transport, pållen gick snällt in - och for ut igen när hon fick syn på sidofönstren:rofl:

Har fler varit med om det och tog det lång tid innan de vande sig?

Min häst är av den lugna sorten och blir inte rädd för mycket, men sidofönster är tydligen livsfarligt. Vi gjorde om proceduren tills hon lugnt stod stilla (sneglade på fönstret) och åt havre samtidigt. Då backade jag ut henne och lastningsträningen var färdig för dagen.

Tänkte fortsätta så några gånger innan jag stänger bom och läm bakom henne. Men vad händer när man kör på en större väg och möter lastbilar?

Köpe en ny för 3 år sedan som hade sidofönster, hasr ej haft det förut.
De vande sig mkt snabbt att uppskatta det. Ut och kör en tur så hon får lära sig.
inser snart att detta är inget att vara rädd för. Börja gärna med att hon står på höger sidan, för att nästa gång stå på vänster isdan.

Lycka till med din ny finka.:idea:

Min häst springer med trafiken i transporter med sidofönster...
Och vi åker ändå transport 2-3 ggr i veckan till träningar och tävlingar. Vi har idag tonat rutorna med valig biltoning och det har blivit bättre men bäst är det att man tar och tejpar igen dem helt!

Jag köpte en sån höpåse i tyg och satte för fönstret med, då min häst krånglade i början med nya transporten. Behövde bara sätta för 2-3 ggr sen vande hon sig och stod snällt. Nu står hon hela tiden och tittar ut genom fönstret istället, verkar som hon gillar det.
Så förhoppningsvis är din häst bara lite ovan och vänjer sig snart.
Lycka till!

ja det ser väl lite mer ut som piaff. Men det känns som om det skulle vara ett galopprace i transporten när man kör!!
Har suttit med och hon är inte rädd för trafiken, men speciellt om det kommer stora lastbilar så ser det ut som om hon vill springa med dem!
Hon är lite speciell... :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 076
Senast: kryckan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Utrustning Hej! Jag såg en transport på hopp SM-et i Falun för något år sedan som hade som en "vägg" istället för en bom fram och samma sak bak...
Svar
9
· Visningar
1 774
Senast: ponnyrider
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama